Jeg viser til innlegget den 20. vedr. pris på F-35. Det en ikke har tatt høyde for, heller ikke i USA, er jokeren som kalles concurrency cost. Et 5-manns panel av innkjøpseksperter engasjert av DoD, Department of Defence, fokuserer på den voldsomme risiko som gjelder modifikasjoner på fly som alt er bygget. Saken er jo at Lockheed bygger 543 fly over en 11 års testperiode. I løpet av testingen finner en garantert flere ting ved konstruksjonen eller ved systemer som må endres. Slike endringer må også gjøres på allerede byggede fly. Kostnadene kan bli betydelige, sånn omtrent Nok 3 milliarder dersom en skal bruke F-22 som mal. Imidlertid så er det ikke gitt noen i dag å forutse hva dette kan beløpe seg til, heller ikke statssekretærer. Jeg siterer fra Flight Intl.: Vice Admiral David Venlet, head of the F-35 programme, has described the concurrency bill as so high it "sucks the wind out of your lungs". Dessverre så har Orakelet i Delfi gått av med pensjon, det samme er Snåsamannen, så her er det fritt frem for nye medier.... Sjekk hele concurrency rapporten her: http://tinyurl.com/cydbogb Et lite utdrag vedr. estimert produksjon frem til 2018 ser du under.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.