fredag 16. mars 2012

Krise for redningstjenesten - NH90 seiler opp


Det har vært stille fra prosjektgruppa som skal velge nytt helikopter etter Sea King. Anbudsdokumentene skulle vært ute for lengst. Fra flere hold har det kommet rykter om at Faremo vil gå til bestilling av NH90 til redningstjenesten. I så fall er hun overkjørt av Barth Eide, noe jeg har varslet før. Som jeg har skrevet gjentatte ganger så er hele prosessen latterlig. I 2003 leverte Helikopterfaglig Forum sin innstilling basert på vurderingen av EH101, S-92A og NH90. Saken måtte ut på anbud. Per d.d. er enda ikke papirene ute! Det sier seg selv for oss interesserte, at brigader Morten Klevers uttalelse på Solakonferansen, tror det var i 2007, om at han varslet omkamp, nå synes å få gjennomslag. Dersom NH90 blir valgt av Justisdepartementet, så er det krise for redningstjenesten. Husk det krav til kapasitet som statssekretær Terje Moland Pedersen, nå ute av prosjektet, kom med i media: Helikopteret skal kunne fly ut til et punkt 150NM utenfor grunnlinjen for der å plukke opp 20 nødstedte, og så fly til land og lande med påkrevde brennstoffreserver. Regner en med 50 knops motvind ut til dette punktet som altså ligger ca. 270NM fra både Banak og Bodø, så må helikopteret kunne medbringe brennstoff for godt over 5t flyging. Da gjenstår kun to kandidater; AW101 og S-62A. NH90 blir kun en skjærgårdsjeep.
Bildet er tatt av undertegnede på Le Bourget i 2007 da NHI viste den svenske utgaven med kabinhøyde på 176cm. Dersom den kunne komme med de vesentlige modifikasjonene som Helikopterfaglig Forum ble vist på Gardermoen i 2003, så ville maskinen hatt visse muligheter for å nå opp mot rekkevidden til AW101 og S-92A. Da må den være helt rensket for militært utstyr som tar opp vekt. De som jobber til havs må nå pinadø se å få ut finger`n!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.