Foto: Morten Holm / Scanpix.
Ryanair vil fly innenriks i Norge
Ryanair ønsker å starte opp innenriksruter i Norge i løpet av ett til tre år. Konkurrentene varsler tøff konkurranse.
Ryanair-sjef Michael O'Leary ønsker verken å gå inn på hvilke ruter som kan bli aktuelle eller om han kan være interessert i mindre regionale ruter i Norge.
– Jeg kan ikke gå inn på spesifikke ruter, sier O'Leary.
Ryanair er i forhandlinger med Avinor, men det er ennå ikke oppnådd enighet om pris og betingelser, melder E24.no. I 2009 ville også Ryanair inn på det norske markedet, men den gangen strandet det i forsøket på å prute de norske flyplassavgiftene ned 80 prosent.
– Vi ønsker alle aktører velkommen, mot å betale de prisene som er fastsatt, og som er offentlige, sier Sindre Ånonsen, til NTB.
Ånonsen sier det utgangspunktet ikke er mulig å prute på de fastsatte avgiftene som er bestemt av Samferdselsdepartementet.
I dag opererer Ryanair fra de privateide flyplassene Rygge i Østfold og Torp i Vestfold. I Haugesund har selskapet derimot en samarbeidsavtale med Avinor, men via det interkommunale selskapet Destinasjon Haugesund- og Haugalandet.
Hun kan ikke kommentere hvorvidt Ryanair i dag får noen form for rabatt, men understreker at flyplassen er den største basen for det irske selskapet i Norden. Daglig er det mellom 10 og 15 avganger av Ryanairs fly fra Rygge.
– Det har vært diskusjon av løse ideer for hvordan en utvidelse av Ryanairs trafikk i Norge kan slå ut her, men så langt har det ikke vært noe konkret, sier Thoresen.
– Det vil nok ikke bli så mange fly til Evenes, for å si det slik, sier Skånvik.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS mener de er klare til å møte konkurransen fra det irske selskapet.
– Vi er i hard konkurranse i dag, og vi er beredt til å møte den konkurransen som måtte komme, sier Johansen.
Han mener det skandinaviske selskapet er godt rustet, og tror Ryanair vil få det tøft i det norske markedet
– Jeg kan ikke gå inn på spesifikke ruter, sier O'Leary.
Ryanair er i forhandlinger med Avinor, men det er ennå ikke oppnådd enighet om pris og betingelser, melder E24.no. I 2009 ville også Ryanair inn på det norske markedet, men den gangen strandet det i forsøket på å prute de norske flyplassavgiftene ned 80 prosent.
Pruter
Sindre Ånonsen, pressesjef i Avinor, bekrefter overfor NTB at det er dialog mellom Avinor og Ryanair, men kan ikke si noe nærmere om disse samtalene.– Vi ønsker alle aktører velkommen, mot å betale de prisene som er fastsatt, og som er offentlige, sier Sindre Ånonsen, til NTB.
Ånonsen sier det utgangspunktet ikke er mulig å prute på de fastsatte avgiftene som er bestemt av Samferdselsdepartementet.
I dag opererer Ryanair fra de privateide flyplassene Rygge i Østfold og Torp i Vestfold. I Haugesund har selskapet derimot en samarbeidsavtale med Avinor, men via det interkommunale selskapet Destinasjon Haugesund- og Haugalandet.
Rabatt
– Vi følger i utgangspunktet de samme satsene som er fastlagt av Samferdselsdepartementet, men har mulighet til å gi rabatter til våre kunder, forteller markedssjef Silje N. Thoresen på Rygge sivile lufthavn AS til NTB.Hun kan ikke kommentere hvorvidt Ryanair i dag får noen form for rabatt, men understreker at flyplassen er den største basen for det irske selskapet i Norden. Daglig er det mellom 10 og 15 avganger av Ryanairs fly fra Rygge.
– Det har vært diskusjon av løse ideer for hvordan en utvidelse av Ryanairs trafikk i Norge kan slå ut her, men så langt har det ikke vært noe konkret, sier Thoresen.
Får det tøft
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier det ikke vil være overraskende om Ryanair vil være interessert i de store kommersielle rutene som Bergen og Trondheim.– Det vil nok ikke bli så mange fly til Evenes, for å si det slik, sier Skånvik.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS mener de er klare til å møte konkurransen fra det irske selskapet.
– Vi er i hard konkurranse i dag, og vi er beredt til å møte den konkurransen som måtte komme, sier Johansen.
Han mener det skandinaviske selskapet er godt rustet, og tror Ryanair vil få det tøft i det norske markedet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.