Nå starter flytester av Sea King-erstatteren
Norges nye redningshelikopter heter enten EC725 eller AW101.
Sist helg ble arbeidshesten Sea King fortjent feiret for sine 40 år med operativ drift i den norske redningstjenesten.
Samtidig gjør Justis- og beredskapsdepartementets redningshelikopteranskaffelsesprosjekt Nawsarh, med støtte fra 330-skvadronen, seg klare til å starte testing av helikopteret som skal erstatte veteranen i løpet av de kommende sju år.
De to kandidatene oppnådde høyest poengsum basert på konkurransens fire kriterier; ytelse, pris, leveringspålitelighet og risiko, vektlagt med henholdsvis 48, 33, 12 og 7 prosent hver.
I løpet av de nærmeste ukene sender Nawsarh et team til fabrikkene. Til Eurocopters anlegg i Marignane i Frankrike og Agusta Westlands anlegg i Yeovil i England.
Dette er naturligvis et erfarent mannskap fra 330-skvadronen som vil bruke sin erfaring og måle opp mot ytelsene til Sea King de opererer i dag.
Les også: Ny helikoptertype i Nordsjøen
Tidligere har den danske redningstjenesten fortalt Teknisk Ukeblad om hvordan de har laget seg nye handlingsmønstre og prosedyrer etter at de gikk over fra Sea King til AW101 for å kompensere for den økte turbulensen.
For øvrig handler flytestingen mye om generell håndtering av maskinene, blant annet autopilotsystemene og responsen på styresystemene fra joysticken bak i kabinen. Støy og vibrasjoner vil ellers være viktige faktorer for det generelle arbeidsmiljøet for mannskapene.
– Noe er konkrete målinger, andre er mer subjektive målinger der helikoptrene prøves ut i forskjellige redningsscenarioer, opplyser Bjørn Ivar Aarseth som er prosjektleder for Nawsarh.
TU har også vært i kontakt med 330-ledelsen om testingen av deres kommende materiell. Men det er fullstendig vanntette skott mellom skvadronen og Nawsarh, slik at det kun er besetningen som er avgitt til prosjektet som er informert om hva som skal skje.
Les også: Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner
Det skal bemerkes at det ikke nødvendigvis er slik at størst er best for et redningshelikopter som skal operere både til havs og i fjellet.
Som de fleste andre helikoptertyper har begge kandidatene hatt nok av problemer å stri med siden de ble satt i drift. På AW101 har danskene hatt problemer med halerotoren, deletilgang og RTM322-motoren (de norske leveres med GE-motorer). EC225 (sivil søster av EC725) har hatt flyforbud i Nordsjøen i ni måneder etter to tilfeller av akslingsbrudd i hovedgirboksen.– Skal dere nå også teste rekkevidde og redningskapasitet?
– Nei, men begge kandidatene oppfyller oppdragskravene, sier Aarseth som også understreker at verken Sikorsky S-92 eller NH90 er vraket eller ekskludert. Det er faktisk slik at disse også kan tas inn i konkurransen igjen.
– Det er ikke noe galt med noen av disse to. Men basert på evalueringskriteriene vi satte på forhånd, nådde de ikke opp i den videre konkurransen, sier Aarseth.
Samtidig gjør Justis- og beredskapsdepartementets redningshelikopteranskaffelsesprosjekt Nawsarh, med støtte fra 330-skvadronen, seg klare til å starte testing av helikopteret som skal erstatte veteranen i løpet av de kommende sju år.
Til Frankrike og England
Opprinnelig var det fire selskaper som konkurrerte om kontrakten. 8. juli ble dette snevret ned til to: Agusta Westland med sin AW101 og Eurocopter med sin EC725.De to kandidatene oppnådde høyest poengsum basert på konkurransens fire kriterier; ytelse, pris, leveringspålitelighet og risiko, vektlagt med henholdsvis 48, 33, 12 og 7 prosent hver.
I løpet av de nærmeste ukene sender Nawsarh et team til fabrikkene. Til Eurocopters anlegg i Marignane i Frankrike og Agusta Westlands anlegg i Yeovil i England.
Dette er naturligvis et erfarent mannskap fra 330-skvadronen som vil bruke sin erfaring og måle opp mot ytelsene til Sea King de opererer i dag.
Les også: Ny helikoptertype i Nordsjøen
Downwash
Det skal gjennomføres målinger av såkalt «downwash», altså luftstrømmen fra rotorene ned mot overflaten.Tidligere har den danske redningstjenesten fortalt Teknisk Ukeblad om hvordan de har laget seg nye handlingsmønstre og prosedyrer etter at de gikk over fra Sea King til AW101 for å kompensere for den økte turbulensen.
– Noe er konkrete målinger, andre er mer subjektive målinger der helikoptrene prøves ut i forskjellige redningsscenarioer, opplyser Bjørn Ivar Aarseth som er prosjektleder for Nawsarh.
TU har også vært i kontakt med 330-ledelsen om testingen av deres kommende materiell. Men det er fullstendig vanntette skott mellom skvadronen og Nawsarh, slik at det kun er besetningen som er avgitt til prosjektet som er informert om hva som skal skje.
Les også: Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner
Størrelse
Den mest iøynefallende forskjellen på EC725 og AW101, er størrelsen. Sistnevnte har maksimal avgangsvekt (MTOW) på 16 tonn og nesten dobbelt så stor kabin som EC725 med 11 tonn MTOW.Det skal bemerkes at det ikke nødvendigvis er slik at størst er best for et redningshelikopter som skal operere både til havs og i fjellet.
Som de fleste andre helikoptertyper har begge kandidatene hatt nok av problemer å stri med siden de ble satt i drift. På AW101 har danskene hatt problemer med halerotoren, deletilgang og RTM322-motoren (de norske leveres med GE-motorer). EC225 (sivil søster av EC725) har hatt flyforbud i Nordsjøen i ni måneder etter to tilfeller av akslingsbrudd i hovedgirboksen.– Skal dere nå også teste rekkevidde og redningskapasitet?
– Nei, men begge kandidatene oppfyller oppdragskravene, sier Aarseth som også understreker at verken Sikorsky S-92 eller NH90 er vraket eller ekskludert. Det er faktisk slik at disse også kan tas inn i konkurransen igjen.
– Det er ikke noe galt med noen av disse to. Men basert på evalueringskriteriene vi satte på forhånd, nådde de ikke opp i den videre konkurransen, sier Aarseth.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.