onsdag 13. november 2013

SAR - Fra Solabladet

- Vi er ganske skuffet

Regjeringen går for AW101 som nytt redningshelikopter

- Vi er ganske skuffet
Lars Landsnes er skuffet, men ikke veldig overrasket over at AgustaWestland ble foretrukket. - Begge kandidatene er gode helikoptre, sier Heli-One-direktøren. FOTO: Trine Barka Højmark
Dersom Eurocopter sitt EC725-helikopter hadde blitt valgt, ville det gitt ekstra arbeid for Heli-One på Sola.
Tekst:
Andreas Askildsen
Publisert:
08.11.2013 kl 17:23
Oppdatert:
08.11.2013 kl 17:43
Se bildet større
Eurocopter EC725 kjempet om å bli valgt som nytt norsk redningshelikoptre. Fredag ettermiddag ble det imidlertid klart at norske myndigheter ønsker AgustaWestland sine AW101-helikoptre. FOTO: Trine Barka Højmark

Faktaboks

Veien mot nye redningshelikoptre

HVA: Norge skal kjøpe inntil 16 nye redningshelikoptre, med opsjon på ytterligere 6. Målet er at de 12 Sea King-maskinene skal være erstattet innen 2020.

4. og 9. oktober
Kandidatene leverte sine siste tilbudsdokumenter. Etter dette tidspunktet har de ikke hatt noen mulighet til å gjøre endringer i tilbudene.

18. oktober
Anskaffelsesprosjektet leverte sin innstilling til styringsgruppen fra Justisdepartementet. I innstillingen gir de sin anbefaling til hvilken leverandør man bør gå videre med.
Så fort det foreligger en politisk beslutning vil en gjennomføre sluttforhandlinger med den valgte leverandøren.

31. desember
Innen årsskiftet er det planlagt at kontrakten skal signeres.

2017
De første maskinene planlegges levert i første halvdel av 2017. Da starter innfasingen, et arbeid som mest sannsynlig vil skje ut fra Sola. Totalt skal det leveres 16 maskiner, men Norge har opsjon på ytterligere 6 helikoptre.

2020
Senest innen utgangen av 2020 skal hele Sea King-flåten være utfaset. Da skal de nye redningshelikoptrene være operative ved samtlige av 330-skvadronens baser.

- Vi ser på om det er mulighet å forsere leveringen på slutten slik at vi får de siste helikoptrene på et tidligere tidspunkt. Men det er et stort men også: Dette avhenger av at Luftforsvaret klarer å utdanne nok besetning til de nye helikoptrene. Dette skal skje parallelt med at Sea King er fullt ut operativ, men dersom det er mulig vil vi forsøke å korte ned leveringstiden, sier prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth i anskaffelsesprosjektet.

- Vi er ganske skuffet over at vi ikke kom videre i konkurransen. Vi mener vi har et bra helikopter som ville passet godt til det oppdraget som skal utføres for norske myndigheter, sier Lars A. Landsnes, administrerende direktør i Heli-One, til Solabladet.

I forbindelse med konkurransen om å levere nye redningshelikoptre til Norge, inngikk Eurocopter en en intensjons- og samarbeidsavtale med Heli-One på Sola.

Dersom EC725 ble valgt, ville Heli-One stå for mye av designarbeidet og vedlikeholdet på de nye helikoptrene. Kontrakten hadde en verdi på rundt 700 millioner kroner og ville gitt arbeid for 150 årsverk.

LES OGSÅ: Departementet går for AgustaWestland

Men fredag ettermiddag ble det klart at Justis- og beredskapsdepartementet vil gå i sluttforhandlinger med AgustaWestland. De har valgt AIM på Kjeller som vedlikeholdspartner, samt Kongsberg Defence Systems.

- Sterke kandidater

Landsnes understreker at begge kandidatene som kjempet om å bli valgt, AW101 og EC725, er svært gode helikoptre som ville kunnet gått inn i norsk redningstjeneste.

LES OGSÅ: Slik er AW101

- Hvor stor var overraskelsen over at AgustaWestland ble foretrukket?

- Vi visste at det var ganske jevnt mellom de to helikoptertypene, derfor var ikke overraskelsen enormt stor, sier Landsnes og legger til:

- Det aller viktigste er at det kommer på plass nye redningshelikoptre.

Enorme ressurser

Både i Eurocopter og ved Heli-One på Sola har det blitt lagt ned utallige timer og ressurser i arbeidet med å utarbeide tilbudet til norske myndigheter.

- Vi har et kjempebra team på Sola og har en utrolig stor teknisk kompetanse innen helikopter. I arbeidet med dette tilbudet har vi utviklet mye som vi kan bruke på andre typer kontrakter senere. Blant annet har vi utviklet et eget interiør i helikopteret som kan brukes til andre kunder, sier Landsnes.

- Så dere har ikke lagt ned masse arbeid til ingen nytte?

- Nei, absolutt ikke, sier Landsnes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.