torsdag 13. mars 2014

Malaysian - Nye teorier


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Malaysiske myndigheter avviser opplysningene om at det forsvunnede flyet kan ha vært i luften i fire timer etter siste sikre lokalisjon. Leder Roger Handeland i Norsk Flytekniker Forening opplyser at transponderne kan ha blitt skrudd av og at flyet har holdt seg lavt i fire timer etter siste sikre lokalisjon.

Flymysteriet:


Luftvingsjef: Fullt mulig å fly lenge uten å bli oppdaget


Kan Malaysia Airlines-flyet ha skrudd av kommunikasjonssystemet og «gjemt seg» for to ulike radarsystemer? Ekspertene er uenige.

 
 

Det er nå seks dager siden Boeing 777-flyet forsvant sporløst med 239 personer om bord.
Torsdag meldte Wall Street Journal at amerikanske etterforskere mistenker at flyet var i luften i rundt fire timer etter den siste bekreftede lokaliseringen av flyet.
De baserer dette på informasjon som automatisk sendes fra flyets motorer til produsenten Rolls-Royce, som del av et overvåkings- og vedlikeholdsprogram.
Malysiske myndigheter har imidlertid avvist denne muligheten.
Les også: Avviser at savnet fly kan ha fløyet videre i flere timer

Avventer bekreftelse


Roger Handeland, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, tror kapringsteorien kan stemme.
FOTO: NFO
Leder Roger Handeland i Norsk Flytekniker Organisasjon forklarer at flyet har såkalte transpondere, sannsynligvis tre stykker, som sender ut kommunikasjonssignaler.
Hvis flyet skal forsvinne fra radaren, må alle ha blitt ødelagt eller slått av manuelt.
- Hvis en av dem var ødelagt, ville man fått beskjed om det før avgang. Flyet kan fly videre, men da skal andre systemer virke. Det er lite sannsynlig at to  eller tre var ødelagt, sier han.
Han mener det også er lite sannsynlig at disse ble ødelagt underveis.
- Hvis det stemmer at Rolls-Royce har plukket opp signaler, må de gå ut og bekrefte det, for eksempel sammen med Boeing, sier han.
Les også: Varslet om problemer med sprekker på Boeing 777-fly

- Kan ha landet på øy

- Selv om transponderne er skrudd av, sender flyet ut minimumsinformasjon. Det kan være tilfelle her at man har slått dem av og flydd lavt i fire timer. Det kan ha landet på en liten øy med flyplass, sier han.
- Så du tror det ble kapret?
- Hvis opplysningene stemmer, tror jeg det ble kapret. Det må da stå på bakken et sted innen rekkevidden av bensinmengden. Det er bare å lage en sirkel, sier Handeland.
Han mener det ville blitt plukket opp hvis flyet landet på fastlandet.
- Kan det ha styrtet uten at det ble plukket opp?
- Det kan ha gjort det, men jeg nekter å tro det, med alle satellittene som overvåker luftrommet. En rakettoppskyting blir for eksempel fanget opp av satellitter. Hvis flyet styrtet, er vi ganske sikre på at det ville blitt plukket opp. Hvis det gikk i oppløsning, ville man også sett det på radaren, sier han.

Tviler på teorien


Jan Gunnar Pedersen, leder for underveistjenesten i Avinor.
FOTO: Avinor
Jan Gunnar Pedersen, leder for underveistjenesten i Avinor, mener teorien om at flyet har beveget seg 4-5 timer i luftrommet etter siste lokalisering, virker delvis urealistisk.
- Men dersom dette er tilfelle, må noen i flyet ha skrudd av transponderne manuelt, understreker han.
Pedersen forklarer at luftrommet kan overvåkes med to typer radarer:
  • Primærradaren reflekterer objekter i lutfrommet, og fungerer på samme måte som ekkoloddet i en båt. Radaren sender ut signaler, og når disse treffer noe sendes signalet tilbake til radaren.
- Signalene som sendes tilbake sier ikke noe om hva objektet er - kun at det er noe der, forklarer Pedersen.

Kan forsvinne fra sivil radar

- Denne type radar brukes ikke lenger på sivil side, annet en rundt enkelte flyplasser som et ekstra sikkerhetstiltak. Forsvaret benytter seg imidlertid av slike radarer, sier Pedersen.
  • Den andre typen radar er en nyere variant. Denne sender ut signaler som fanges opp av transponderen i flyet. Transponderen sender deretter en melding tilbake med informasjon om fart, høyde, flytype og eventuelle andre beskjeder.
- Det er denne vi i sivil sektor benytter. Hvis den slås av manuelt, vil den rett og slett forsvinne fra radaren til den sivile lufttrafikktjenesten, sier Jan Gunnar Pedersen.
- Dersom dette er tilfellet for Malaysia Airlines-flyet, må det i så fall ha fløyet slik at det ikke er blitt fanget opp av militære radarsystemer, understreker han.
Les også: Har 25 dager på seg til å finne den svarte boksen

Må «gjemme seg» for militær radar

Luftvingsjef ved forsvarets 130. Luftving, Arvid Halvorsen, forteller at forsvaret benytter seg av primærradarsystemet i sin overvåking av norsk territorium. Med dette systemet kontrolleres luftfarten i Norge fra Honningsvåg i nord til Lista i sør.
- Denne type radar, som først ble tatt i bruk av britene under 2. verdenskrig, har tradisjonelt blitt brukt militært for å sikre suverenitet over norsk territorium, forklarer Halvorsen.
- Med denne radaren kan ikke en kaprer eller flyver bestemme om flyet skal bli sett eller ikke - da må det i så fall fly veldig lavt og rent fysisk «gjemme seg», slik at det ikke blir truffet av radarsignalet, sier Luftvingsjefen.
Han vil ikke spekulere i om noen kan ha forsøkt å skjule Malaysia Airlines-flyet for eventuelle militære radarer i Asia.

- Kan fly lenge uten å bli oppdaget

- Det blir voldsom spekulasjon. Det vi vet er at transponderen på et fly i utgangspunktet kan skrus av manuelt, som blant annet ble gjort 11. september 2001. Da forsvinner flyet fra skjermene til lufttrafikktjenesten, sier Halvorsen.
Han sier likevel at det er «fullt mulig» å fly ganske lenge i kupert terreng uten å bli oppdaget på en såkalt primærradar.
- Dersom flyet flyr lavt i en dal med høye fjell, vil det være vanskelig å oppdage det. Man er avhengig av at strålen fra radaren treffer flyet og reflekteres tilbake, sier Halvorsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.