Saabs nye bakkeradarfamilie vil bestå av Giraffe 1X (fra venstre), Arthur, Giraffe AMB, Giraffe 4A og Giraffe 8A. Foto: Saab
SAAB GIRAFFE, ARTHUR
Saabs viktigste radar skal lages i Halden
Videreutviklet aesa-teknologi blir våpen mot droner og stealthfly.
Publisert: 21. mai 2014 kl. 10:36
- Ett spørsmål er om vi kan se stealthfly og små ubemannede fly. Det kan vi. Et viktigere spørsmål er på hvor lang avstand vi klarer å oppdage slike mål.
Det sier Fredrik Wising, som er sjef for den strategiske porteføljen i Saab Electronic Defence Systems.
Nå lanserer Saab mottiltaket mot blant annet slike trusler. Tidligere i mai presenterte det svenske forsvarskonsernet en helt ny familie bakkebaserte aesa-radarer.
Radaren med lengst rekkevidde, Giraffe 8A, utvikles og produseres av datterselskapet i Halden.
– Vi er selvsagt veldig glade for å være en sentral brikke i den nye satsingen. Vi nærmer oss nå tre milliarder kroner i omsetning på Arthur nå og håper på samme suksess når vi beveger oss inn i et nytt segment, sier salgssjef Ole Gabrielsen i Saab Technologies Norway.
Saab/Ericsson i samarbeid med Chalmers har jobbet med aesa-teknologi siden starten av 1980-tallet og laget slike aktive fasestyrte array-antenner siden 1990-tallet.
Wising forklarer at hjertet i en aesa-radar er sender/mottaker-modulene. Aesa-radarene fra tidlig 90-tall har 20 sender/mottakermoduler, aesaradaren i Erieye har 200, mens den nye familien vil ha 2.000 moduler.
Saab-direktøren påpeker dessuten at det er mange års halvlederforskning som nå gjør at galliumarsenid (GaAs) har fått selskap av komponenter i galliumnitrid (GaN) og silisiumkarbid (SiC).
– Vi er først med å putte slike komponenter inn i industrialiserte radarer. Vår mottakerteknikk er i verdenstoppen. Radaren sender kilowatt ut og får picowatt tilbake, sier Wising og gir et bilde på følsomheten til radaren som selv journalister kan forstå: Den klarer det som tilsvarer å sjalte ut summinga av ei humle i brølet fra en jetmotor.
Powerpointpresentasjon TU får se, har bilde av Russlands kommende PAK FA/T-50 femtegenerasjons kampfly som ventelig vil ha liten radarsignatur.
Der er det også radarplott fra en kundedemonstrasjon av Giraffe 4A som handlet om å oppdage en liten og sakteflygende RPAS/drone.
Når det gjelder spørsmålet om avstanden radaren kan se såkalte stealthfly, går ikke direktøren i mer detalj annet enn å vise til brosjyra som tilsier at Giraffe 8A har en instrumentert rekkevidde på 470 km og evne til å plukke opp «små kampfly» på 400 kilometers hold og små ubemannede fly på opp til 200 kilometers hold.
Det sier Fredrik Wising, som er sjef for den strategiske porteføljen i Saab Electronic Defence Systems.
Nå lanserer Saab mottiltaket mot blant annet slike trusler. Tidligere i mai presenterte det svenske forsvarskonsernet en helt ny familie bakkebaserte aesa-radarer.
I Halden
Saab har i dag over 3 000 radarsystemer i drift i mer enn 30 nasjoner: Bakkeradaren Giraffe AMB og artillerilokaliseringsradaren Arthur, som også Norge benytter, og det luftbårne radarsystemet Erieye.
Disse blir nå supplert med fem nye aesa-radarer. Med dette går Saab dessuten inn på et for dem nytt marked med langtrekkende radarer.Radaren med lengst rekkevidde, Giraffe 8A, utvikles og produseres av datterselskapet i Halden.
– Vi er selvsagt veldig glade for å være en sentral brikke i den nye satsingen. Vi nærmer oss nå tre milliarder kroner i omsetning på Arthur nå og håper på samme suksess når vi beveger oss inn i et nytt segment, sier salgssjef Ole Gabrielsen i Saab Technologies Norway.
AESA
De nye radarene baserer seg altså på det som kalles «active electronically/electrically scanned array» (AESA).Saab/Ericsson i samarbeid med Chalmers har jobbet med aesa-teknologi siden starten av 1980-tallet og laget slike aktive fasestyrte array-antenner siden 1990-tallet.
Wising forklarer at hjertet i en aesa-radar er sender/mottaker-modulene. Aesa-radarene fra tidlig 90-tall har 20 sender/mottakermoduler, aesaradaren i Erieye har 200, mens den nye familien vil ha 2.000 moduler.
Saab-direktøren påpeker dessuten at det er mange års halvlederforskning som nå gjør at galliumarsenid (GaAs) har fått selskap av komponenter i galliumnitrid (GaN) og silisiumkarbid (SiC).
– Vi er først med å putte slike komponenter inn i industrialiserte radarer. Vår mottakerteknikk er i verdenstoppen. Radaren sender kilowatt ut og får picowatt tilbake, sier Wising og gir et bilde på følsomheten til radaren som selv journalister kan forstå: Den klarer det som tilsvarer å sjalte ut summinga av ei humle i brølet fra en jetmotor.
Stealth
Saab hevder at deres forbedrede aesa-teknologi gjør radarene i stand til å se små mål på langt hold.Powerpointpresentasjon TU får se, har bilde av Russlands kommende PAK FA/T-50 femtegenerasjons kampfly som ventelig vil ha liten radarsignatur.
Der er det også radarplott fra en kundedemonstrasjon av Giraffe 4A som handlet om å oppdage en liten og sakteflygende RPAS/drone.
Når det gjelder spørsmålet om avstanden radaren kan se såkalte stealthfly, går ikke direktøren i mer detalj annet enn å vise til brosjyra som tilsier at Giraffe 8A har en instrumentert rekkevidde på 470 km og evne til å plukke opp «små kampfly» på 400 kilometers hold og små ubemannede fly på opp til 200 kilometers hold.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.