Farnborough 1998 - Foto Per Gram
Denne hybride maskinen, en Tilt Rotor, presenteres nå av Teknisk Ukeblad som et reelt alternativ til helikopter på de lange avstandene i Barentshavet. Helikopteransvarlig i Statoil, Erik Hamremoen, dras med i diskusjonen og sier at dette er et reelt alternativ. OK, jeg skal være med på at prinsippet tilt rotor/tilt wing kan være et reelt alternativ til vanlige helikoptre. Men AW609 er det dessverre ikke. 609 betyr 6 golfklubber og 9 golfspillere. Jeg har sittet i mock-up`en du ser avbildet over. Dersom du synes at en Super Puma er trang så vil du bli overrasket over at det finnes noe trangere, nemlig denne maskinen. Den større bror, V-22 Osprey, er mange nummer større, men antakelig for dyr å operere, dersom den blir sivilt sertifisert, noe det ikke er planer om. På bildet under ser du Osprey bli demonstrert på Farnborough i 2006.
Foto: Per Gram
Året etter, på Le Bourget, dukket AW609 opp for første gang. Den var ikke endret siden mock-upèn ble presentert 9 år tidligere.
Le Bourget 2007 - Foto: Per Gram
Under denne seansen hadde jeg avtalt møte med Editor in Chief i Aviation International News, Randy Padfield. Randy var saksbehandler i IFALPA for å bidra med å etablere standarder for denne typen fly. Han er den eneste jeg kjenner som har fløyet forgjengeren til AW609, nemlig Bell XV-15. Randy mener at prinsippet er både godt og viktig, men at det vil ta tid å utvikle sertifiseringskriterier. På det tidspunkt var Ishida inne med sin Tilt-wing. XV-15 fløy første gang i 1977, så en kan uten videre si at veien er lang. Foreløpig er det bestilling på 80 maskiner av typen AW609.
Randy Padfield - Foto: Per Gram
Når det gjelder nordområdene, så kommer en ikke unna AW101 som har en fenomenal rekkevidde og kapasitet. Glem AW609.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.