Norwegian i annonsekrig i USA
Lavprisflyselskapet slår nå hardt tilbake mot amerikanske piloter, som går til angrep på Norwegian i store helsidesannonser.
En viktig avgjørelse i USA nærmer seg for Norwegian:
I april kontaktet Bjørn Kjos Irlands transportminister Leo Varadkar og ba om hjelp til å få ordnet den nye virksomheten for langdistanseflyene. For uten en amerikansk trafikktillatelse kan ikke flyene brukes til og fra USA.
Varadkar kontaktet sin amerikanske kollega og uttrykte sin støtte til Norwegian - men fikk bare en kald skulder tilbake:
Nå har Norwegian havnet i en stor annonsekrig mot pilotene: The Air Line Pilots Association (ALPA), som representerer piloter i USA og Canada, rykket nylig inn store annonser under overskriften "Deny NAI", som henviser til Norwegians intensjon om å fly mellom Europa og USA på irsk lisens og driftstillatelse under navnet Norwegian Air International (NAI). Det skriver epn.dk.
ALPA mener at Norwegian opptrer som en ulv i fåreklær, siden de utnytter de flyansatte og presser amerikanske flyselskaper.
Nå slår Norwegian tilbake med tre helsidesannonser i The Washington Post:
Slik ser en av de helsides annonsene fra Norwegian ut i Washington Post. Foto: Norwegian/WP
- Vi kunne ikke la slike usaklige påstander stå ubesvart og velger derfor å rykke inn helsidesannonser der vi kommuniserer våre viktigste budskap, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Hvis det gis grønt lys til Norwegians lisens- og ekspansjonsplaner, regner flyselskapet med at 30 prosent av deres passasjerer fremover vil være amerikanere.
I april kontaktet Bjørn Kjos Irlands transportminister Leo Varadkar og ba om hjelp til å få ordnet den nye virksomheten for langdistanseflyene. For uten en amerikansk trafikktillatelse kan ikke flyene brukes til og fra USA.
Varadkar kontaktet sin amerikanske kollega og uttrykte sin støtte til Norwegian - men fikk bare en kald skulder tilbake:
Nå har Norwegian havnet i en stor annonsekrig mot pilotene: The Air Line Pilots Association (ALPA), som representerer piloter i USA og Canada, rykket nylig inn store annonser under overskriften "Deny NAI", som henviser til Norwegians intensjon om å fly mellom Europa og USA på irsk lisens og driftstillatelse under navnet Norwegian Air International (NAI). Det skriver epn.dk.
ALPA mener at Norwegian opptrer som en ulv i fåreklær, siden de utnytter de flyansatte og presser amerikanske flyselskaper.
Nå slår Norwegian tilbake med tre helsidesannonser i The Washington Post:
Slik ser en av de helsides annonsene fra Norwegian ut i Washington Post. Foto: Norwegian/WP
Dette er saken
16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.
I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har det registrert flyene i Irland.
Norwegian har fått midlertidig dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om å registrere flyene i norsk register.
12. februar fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland.
Budskapet deres er klart og tydelig: - Hvor mye lenger skal Amerika vente på: Flere amerikanske jobber? Lavere billettpriser? Et boost til økonomien? Sunn konkurranse til de etablerte flyselskapene?16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.
I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har det registrert flyene i Irland.
Norwegian har fått midlertidig dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om å registrere flyene i norsk register.
12. februar fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland.
- Vi kunne ikke la slike usaklige påstander stå ubesvart og velger derfor å rykke inn helsidesannonser der vi kommuniserer våre viktigste budskap, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Hvis det gis grønt lys til Norwegians lisens- og ekspansjonsplaner, regner flyselskapet med at 30 prosent av deres passasjerer fremover vil være amerikanere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.