lørdag 24. mai 2014

Norwegian kjemper for trafikkrettigheter til USA

USA-TRØKK. Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil bruke irske fly, asiatisk mannskap og norske eiere på langdistanserutene. Foto: Fartein Rudjord
Luftfart

Hyrer topp-lobbyist i USA

Mannen som ledet USAs omstridte flyforhandlinger med EU, er Norwegians lobbyist i USA. To måneders lobbyjobb koster flyselskapet 120.000 kroner.


Dette er saken

16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.
I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har selskapet registrert flyene i Irland.
Norwegian har fått midlertidig dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om å registrere flyene i norsk register.
12. februar fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland.
Selskapet har søkt om såkalte trafikkrettigheter i USA. Det er uklart når et svar vil foreligge.
Byerly jobbet på toppnivå i det amerikanske utenriksdepartementet i 31 år, før han gikk av for tre år siden.
Den tidligere karrierediplomaten ledet USAs forhandlinger med EU innen internasjonal luftfart, den såkalte Open Skies-avtalen.
Det er denne avtalen Norwegian forsøker å utnytte på sine langdistanseruter fra Europa til USA – til store protester fra mektige amerikanske interesser.
– Dette er ingen heltidsjobb for meg. Jeg er mer en rådgiver, sier John R. Byerly om oppdraget for Norwegian.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil bruke irske fly, asiatisk mannskap og norske eiere på ruten. Det krever godkjennelse fra amerikanske myndigheter.

Store protester


Forslaget møter stor motstand i USA, og søknadsprosessen er kraftig forsinket.
Flere titall toppolitikere har engasjert seg personlig i striden. Norwegian har også fått den mektigste fagforeningen og de største flyselskapene på nakken.
De mener Kjos forsøker å fly under bekvemmelighetsflagg og undergrave eksisterende standarder i luftfarten.
I månedsvis dominerte kritikerne debatten her i USA. Men den siste tiden har flere stemmer sluppet til, deriblant USAs to forrige samferdselsministre. De støtter Norwegian.
DNs gjennomgåelse av amerikanske lobbyregistre viser at Norwegian hyret Byerly som lobbyist 29. januar 2014.

Sekssifret beløp


To måneders jobb – februar og mars – kostet Norwegian 120.000 kroner, går det frem av egistrene.
Byerly mener Norwegian møter oppsiktsvekkende kraftig motstand i USA.

HJELPER NORWEGIAN. Den amerikanske luftfartsspesialisten og lobbyisten John Byerly vil bidra til at Norwegian får trafikkrettigheter i USA. Foto: Bloomberg News  Foto: BLOOMBERG NEWS
Han mener at motstanden er bygget opp av de tre store flyalliansene i verden, som inkluderer flyselskaper som SAS, Lufthansa, KLM og United Airlines.
– Jeg er skuffet over at de tre dominerende flyaktørene – som kontrollerer 87 prosent av markedet – står slik sammen mot Norwegian, sier Byerly.
Han legger til:
– Det Norwegian forsøker å gjøre, er bra for forbrukerne, bra for konkurransen og bra for økonomien.
Byerly ledet den amerikanske delegasjonen som forhandlet om Open Skies-avtalen i 2007 og 2010.

Luftfart-spesialist

Han er utdannet jurist ved Yale-universitetet, og studerte EU-rett som Fulbright-stipendiat i Tyskland på 70-tallet.
Som diplomat har han nesten utelukkende jobbet med transportspørsmål, særlig innenfor luftfarten.
Han har deltatt i forhandlingene om 75 av USAs nærmere 100 luftfartsavtaler med ulike land, og ledet selv forhandlingene med Tyskland og Frankrike.
– Norwegians søknad er fullstendig i samsvar med kravene i USA-EU-avtalen, og skal i henhold til artikkel fire behandles ekspeditt, sier Byerly. 10. juni møtes myndighetene fra USA og EU til et nytt møte i Wien under EU-US Joint Comitte, der sa saken antagelig havner på agendaen igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.