EC175 - flyging i dag den 23. mai 2014
Sist jeg fløy en ny Eurocopter modell var i oktober 2003. Det var EC225 som akkurat var klar med ny AFCS pakke myntet på SAR. Jeg skrev en rapport etter seansen på Marignane ved Marseilles hvor jeg fikk føle maskinens register av finesser på en lengre flyging i området rundt byen. Jeg ble begeistret. Det samme ble kollega Mark Prior, Chief Test Pilot i Bristow.
Ville opplevelsene i dag leve opp til dette mon tro? Svaret er rett og slett ja. Mange nye og nyttige kvaliteter er tilført, og jeg fikk oppleve noen av dem under flygingen. Ja, det var tre flyginger hvor jeg var pax på to og flying pilot på den tredje.
Utenfor Tananger - Foto: Alain De-Bianca, Experimental Test Pilot, Airbus
Sjekk video med intervju med undertegnede her: http://tinyurl.com/l5h4784
og denne: http://tinyurl.com/mbver4l med time-to-climb- rekord
Sjekk video med intervju med undertegnede her: http://tinyurl.com/l5h4784
og denne: http://tinyurl.com/mbver4l med time-to-climb- rekord
Airbus skal snart sertifisere sitt hands off to point in space innflyging, lik systemet til Sikorsky som er sertifisert. Avising vil også bli sertifisert. I tillegg planlegges testing av en 300kg vektøkning.
Det så ut til å være stort nok bagasjerom for 16 pax også. De jeg snakket med opplevde setene som gode og at det var tilfredsstillende plass. Vi fløy med 15 seter i kabinen.
Det er en del goodies som jeg kort kan beskrive:
- Automatic recovery mode in the event of pilot disorientation.
- Unique flight envelope protection - All engines operating o OEI
- Hands-off one-engine failure management
- CFIT prevention through automatic "alt mode" engagement and leveling at 150ft.
- Enhanced situational awareness with integrated digital map, HTAWS, synthetic vision system, etc.
- TCAS II, allowing automatic collision avoidance
- Dual FMS
- EFB
- Tail mounted overview camera
Som jeg har skrevet før så er dette segmentet plutselig fullt av maskiner. Det blir tøff kamp om kundene, men jeg tror at denne typen vil slå godt an offshore, spesielt over middelslange avstander.
Jeg likte meg i maskinen akkurat som jeg gjorde i EC225, og ønsker Airbus Helicopters lykke til og takk for demoen!
På tampen tar jeg med at Norge åpenbart ikke har noen nyhetssøkende luftfartspresse lenger. Ingen fra media var tilstede, såvidt jeg registrerte. Kun pensjonistene Jan-Petter Helgesen og undertegnede.
På tampen tar jeg med at Norge åpenbart ikke har noen nyhetssøkende luftfartspresse lenger. Ingen fra media var tilstede, såvidt jeg registrerte. Kun pensjonistene Jan-Petter Helgesen og undertegnede.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.