fredag 23. mai 2014

Helikopter - Flyginger den 23. mai med EC175


EC175 - flyging i dag den 23. mai 2014
Sist jeg fløy en ny Eurocopter modell var i oktober 2003. Det var EC225 som akkurat var klar med ny AFCS pakke myntet på SAR. Jeg skrev en rapport etter seansen på Marignane ved Marseilles hvor jeg fikk føle maskinens register av finesser på en lengre flyging i området rundt byen. Jeg ble begeistret. Det samme ble kollega Mark Prior, Chief Test Pilot i Bristow.
Ville opplevelsene i dag leve opp til dette mon tro? Svaret er rett og slett ja. Mange nye og nyttige kvaliteter er tilført, og jeg fikk oppleve noen av dem under flygingen. Ja, det var tre flyginger hvor jeg var pax på to og flying pilot på den tredje.



Utenfor Tananger - Foto: Alain De-Bianca, Experimental Test Pilot, Airbus

Sjekk video med intervju med undertegnede her: http://tinyurl.com/l5h4784
og denne: http://tinyurl.com/mbver4l med time-to-climb- rekord

Noise Cancelling Headset som virket, var det første som slo meg. Det var 9 år siden jeg sist rørte en stikke, men det var som i går. Det var overraskende, men sist jeg fløy var det med amerikansk cyclic stick grip. De som kjenner til det vet at det tar tid å venne seg til den franske løsningen, men det gikk greit. Det var menge knapper som jeg ikke kjente funksjonen til, men jeg ble guidet gjennom det av Alain De-Bianca og vist hvordan knappene hang sammen med displayet, som var veldig tydelig og klart, selv når solen skinte rett på. Maskinen var lett å taxe og å hovre. Vi hadde pax så det ble ikke noe krappe manøvrer, men vi fløy også med en motor i training mode, noe som systemet selv tok vare på hands off uten tap av høyde. MFD`ene ble demonstrert og et voldsomt register av muligheter åpenbarte seg selv om denne maskinen bare hadde fire av dem. Det er god plass til et 5. Utsikten var upåklagelig både fra cockpit og i kabinen. Støynivået uten headset var lavt og det samme gjaldt vibrasjonene, selv om jeg syntes å merke tendenser til Dutch Roll i noen hastighetsregimer. Maskinen synes å ha et bra kraftoverskudd og jeg er glad for valget av PT6 motorer. Jeg fløy B212 noen år og synes denne motortypen er gjennomprøvet og pålitelig. Jeg antar at det også gjelder i en beefed up versjon. Cruise på 150 kts var ikke noe problem med 16 pax og full fuel load ble jeg fortalt. maskinen leveres kun med én tankkonfigurasjon på 2 066kg. Airbus tar dermed opp prinsippet som også gjelder for flyet A350, nemlig få variasjonsmuligheter for å unngå kluss og forsinkelser under byggingen. Maskinen flyr 140NM med de 16. Halerotoren er godt over 2m over bakken, soe som er en sikkerhetsfaktor.
Airbus skal snart sertifisere sitt hands off to point in space innflyging, lik systemet til Sikorsky som er sertifisert. Avising vil også bli sertifisert. I tillegg planlegges testing av en 300kg vektøkning.
Det så ut til å være stort nok bagasjerom for 16 pax også. De jeg snakket med opplevde setene som gode og at det var tilfredsstillende plass. Vi fløy med 15 seter i kabinen.
Det er en del goodies som jeg kort kan beskrive:

  • Automatic recovery mode in the event of pilot disorientation.
  • Unique flight envelope protection - All engines operating o OEI
  • Hands-off one-engine failure management
  • CFIT prevention through automatic "alt mode" engagement and leveling at 150ft.
  • Enhanced situational awareness with integrated digital map, HTAWS, synthetic vision system, etc.
  • TCAS II, allowing automatic collision avoidance
  • Dual FMS
  • EFB
  • Tail mounted overview camera
Som jeg har skrevet før så er dette segmentet plutselig fullt av maskiner. Det blir tøff kamp om kundene, men jeg tror at denne typen vil slå godt an offshore, spesielt over middelslange avstander.

Jeg likte meg i maskinen akkurat som jeg gjorde i EC225, og ønsker Airbus Helicopters lykke til og takk for demoen!

På tampen tar jeg med at Norge åpenbart ikke har noen nyhetssøkende luftfartspresse lenger. Ingen fra media var tilstede, såvidt jeg registrerte. Kun pensjonistene Jan-Petter Helgesen og undertegnede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.