Utenriks Luftfart
Lei av flykaos - nå bygger Beijing ny flyplass
Beijing planlegger å bruke 83 milliarder kroner på å bygge en ny internasjonal flyplass etter å ha slitt med store flyforsinkelser på sin nåværende storflyplass.
Over 42 prosent av flightene ut fra Beijings internasjonale flyplass (PEK) er i dag mer enn tre kvartér forsinket, ifølge tall fra Flightstats. Dette gjør Beijing til verdens mest forsinkede storflyplass.
Nå har myndighetene i Kina fått nok av alt kaoset:
Beijing skal bygge en gigantflyplass for hele 86 milliarder yuan (83 milliarder kroner) sør i den kinesiske hovedstaden som skal ta av for presset på dagens hovedflyplass.
Den nye flyplassen skal klare å håndtere 72 millioner passasjerer og to millioner tonn cargo årlig, ifølge et dokument som ble postet på nettsiden til Ministry of Environmental Protection i slutten av sist uke. Det melder Reuters.
Totalt var det 754 millioner passasjerer innom Kinas flyplasser i 2013, 11 prosent flere enn i 2012 og hele 86 prosent flere enn for fem år siden, viser offisielle kinesiske tall.
Men estimater viser at forsinkelsene bare vil bli verre og verre fremover:
Innen 2015 forventes det at Beijing alene vil ha 113 millioner flypassasjerer årlig, og dette vil stige til 142 millioner innen 2020.
Knapphet på slot-tider på hovedflyplassene i Beijing, Shanghai og Guangzhou, i tillegg til Kinas restriktive luftkorridorer, skaper konstant forsinkelser på kinesiske flyplasser. Og av og til er det så ille at passasjerene gjør opprør:
I februar reagerte illsinte passasjerer med å knuse pc-er og stoler på Xinzheng International Airport etter at de hadde ventet på flyavgangen sin i timevis.
Nå har myndighetene i Kina fått nok av alt kaoset:
Beijing skal bygge en gigantflyplass for hele 86 milliarder yuan (83 milliarder kroner) sør i den kinesiske hovedstaden som skal ta av for presset på dagens hovedflyplass.
Den nye flyplassen skal klare å håndtere 72 millioner passasjerer og to millioner tonn cargo årlig, ifølge et dokument som ble postet på nettsiden til Ministry of Environmental Protection i slutten av sist uke. Det melder Reuters.
Regner med passasjerboom i Kina
PEK, som ble bygd i 1958, håndterer allerede i dag flere passasjerer enn den ble bygd for: 80 millioner passasjerer i året. Ifjor var hele 83 millioner reisende innom flyplassen.Totalt var det 754 millioner passasjerer innom Kinas flyplasser i 2013, 11 prosent flere enn i 2012 og hele 86 prosent flere enn for fem år siden, viser offisielle kinesiske tall.
Men estimater viser at forsinkelsene bare vil bli verre og verre fremover:
Innen 2015 forventes det at Beijing alene vil ha 113 millioner flypassasjerer årlig, og dette vil stige til 142 millioner innen 2020.
Knapphet på slot-tider på hovedflyplassene i Beijing, Shanghai og Guangzhou, i tillegg til Kinas restriktive luftkorridorer, skaper konstant forsinkelser på kinesiske flyplasser. Og av og til er det så ille at passasjerene gjør opprør:
I februar reagerte illsinte passasjerer med å knuse pc-er og stoler på Xinzheng International Airport etter at de hadde ventet på flyavgangen sin i timevis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.