Avinor går i gang med forprosjektet for ny lufthavn i Mo i Rana – brev sendt til departementet 12. mai
14. mai 2014 kl. 08:49 av Gurli Høegh Ulverud
(Pressemelding)
Avinor skal på oppdrag fra Samferdselsdepartementet lede
arbeidet med å planlegge ny lufthavn ved Mo i Rana. Avinor takker for oppdraget
og ser frem i mot å jobbe videre med planlegging av en ny flyplass i Mo i Rana.
- Oppdraget er omfattende, spennende og vil legge beslag på store interne
ressurser i Avinor i årene som kommer. Samtidig har vi god kompetanse og
forutsetninger for å gjennomføre et så stort oppdrag som anleggelse av en ny
flyplass innebærer, sier Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i
Avinor.
For også å kunne fullføre utarbeidelsen av forprosjektet er vi normalt avhengig av at den aktuelle ringvirkningsanalysen er gjennomført. Det er svært viktig at denne utredningen også omfatter enoppdatering av de trafikale og markedsmessige forutsetningene for ny flyplass, herunder en synliggjøring av etterspørsel og frekvenser til/fra aktuelle destinasjoner.
Avinor vil ta utgangspunkt i det omfattende arbeidet som selskapet Polarsirkelen lufthavnutvikling AS allerede har utført. - Vi mener at store deler av dette materialet vil danne et godt fundament for det videre planleggings- og prosjekteringsarbeidet. Etter vår oppfatning kan det likevel være behov for å gjennomføre ytterligere kvalitetssikring av de delene av underlagsmaterialet som har vært gjenstand for endringer. Hvilke deler av underlagsmaterialet dette eventuelt vil omfatte, er det for tidlig å si noe om nå, avslutter Snekkerbakken. Avinor vil også gjennomføre en oppdatering av de økonomiske forutsetningene som prosjektet skal bygge på, og som skal lede fram til en såkalt KS2-utredning.
Når Avinor er ferdig med utredningen vil dette inngå som en viktig del av grunnlaget for regjeringens behandling av utbyggingsvedtaket.
Avinor har påpekt at det er en forutsetning at tiltaket finansieres utenom Avinor sine ordinære budsjetter. Underveis vil Luftfartstilsynet involveres i blant annet de luftfartsfaglige elementene som et nytt flyplassprosjekt innebærer. Det vil både bli behov for å avklare faglige spørsmål og få en god forståelse av de mange ulike forskriftene som gjelder innenfor luftfarten, og som vil berøre et nytt flyplassprosjekt av denne størrelsen.
Samferdselsdepartementet gi oss en bekreftelse på vår forståelse av oppdraget samt eventuelle merknader knyttet til dette.
Nytt regelverk
Det er nå 15 år siden det sist gang ble bygget en ny flyplass i Norge. -Båtsfjord lufthavn ble ferdigstilt 1999. Det har skjedd store endringer innenfor en rekke områder av luftfarten siden den gang, spesielt på teknologisiden, men også på regelverksiden, forklarer Snekkerbakken. Den nye flyplassen i Rana må sertifiseres etter det nye EU-regelverket som blir gjeldende i Norge fra høsten 2014. Dette flyplassprosjektet blir derfor et av de første i Europa som legger til grunn det nye EU-regelverket helt fra planleggings- og prosjekteringsstadiet.Utredning av regionale konsekvenser
Samferdselsdepartementet opplyser at det skal gjennomføres en ekstern utredning av regionale konsekvenser ved en endring av lufthavnstrukturen (ringvirkningsanalysen). Avinor vil stille sin kompetanse til disposisjon for utreder ved behov. På møtet med departementet 30.04.14 ble Avinor informert om at denne utredningen vil bli igangsatt i løpet av høsten 2014 og med en sluttdato første halvår 2015.For også å kunne fullføre utarbeidelsen av forprosjektet er vi normalt avhengig av at den aktuelle ringvirkningsanalysen er gjennomført. Det er svært viktig at denne utredningen også omfatter enoppdatering av de trafikale og markedsmessige forutsetningene for ny flyplass, herunder en synliggjøring av etterspørsel og frekvenser til/fra aktuelle destinasjoner.
Avinor vil ta utgangspunkt i det omfattende arbeidet som selskapet Polarsirkelen lufthavnutvikling AS allerede har utført. - Vi mener at store deler av dette materialet vil danne et godt fundament for det videre planleggings- og prosjekteringsarbeidet. Etter vår oppfatning kan det likevel være behov for å gjennomføre ytterligere kvalitetssikring av de delene av underlagsmaterialet som har vært gjenstand for endringer. Hvilke deler av underlagsmaterialet dette eventuelt vil omfatte, er det for tidlig å si noe om nå, avslutter Snekkerbakken. Avinor vil også gjennomføre en oppdatering av de økonomiske forutsetningene som prosjektet skal bygge på, og som skal lede fram til en såkalt KS2-utredning.
Når Avinor er ferdig med utredningen vil dette inngå som en viktig del av grunnlaget for regjeringens behandling av utbyggingsvedtaket.
Avinor har påpekt at det er en forutsetning at tiltaket finansieres utenom Avinor sine ordinære budsjetter. Underveis vil Luftfartstilsynet involveres i blant annet de luftfartsfaglige elementene som et nytt flyplassprosjekt innebærer. Det vil både bli behov for å avklare faglige spørsmål og få en god forståelse av de mange ulike forskriftene som gjelder innenfor luftfarten, og som vil berøre et nytt flyplassprosjekt av denne størrelsen.
Videre fremdrift
Avinor er opptatt av å starte opp prosjektet så raskt oppdraget er gitt. For at vi skal kunne levere dette med en god fremdrift til oppdragsgiver er det viktig for resultatet av videre arbeid at vi er omforent om forståelsen av oppdraget. På bakgrunn av ovenstående har vi nå derfor bedtSamferdselsdepartementet gi oss en bekreftelse på vår forståelse av oppdraget samt eventuelle merknader knyttet til dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.