Ekofisk Hotel 2005 - Foto: Per Gram
Safety first for Heli Offshore
Det er hovedoppslaget i Flight Intl. 7-13 October. Hele historien er basert på de havariene som fant sted i britisk sektor for ikke lenge siden, noe som avstedkom et voldsomt fokus på helikopteroperasjonene til havs. Så fulgte en prosess som var helt identisk med det som skjedde etter en rekke havarier og ulykker i britisk sektor på -80 og begynnelsen av 90-tallet. Den prosessen endte opp med den såkalte HARP Report av 1994. HARP står for Helicopter Airworthiness Requirements Panel. Det de kom frem til var ganske identisk med det som nå kom i CAP1145; i sistnevnte 32 pålegg og 29 anbefalte tiltak.
Undertegnede var saksbehandler i Norsk Flygerforbund for HARP Report, samtidg som jeg var nestleder i IFALPA Helicopter Committee hvor jeg tok mine konklusjoner og kommentarer. Vi visste ikke om vi skulle le eller gråte. En flott illustrasjon ble laget, en tegning av et helikopter som var så nedlesset i utstyr at det ikke kunne fly. Det så nemlig ut som en livbåt med rotor.
Når en i dag ser helikopterpassasjerne og deres redningsdrakt, så er jo det toppen av det hele. Her er det nødpeilesender. nødlys og pusteutstyr. Er du ikke redd for å fly, så blir du det da. Det er som å få utlevert fallskjerm ved innsjekk Gardermoen for å fly til Stavanger med SAS.
Rapporten som forelå, altså CAP 1145, ble kommentert av Deputy Manager Flight Operations i CHC Helikopter SErvice, Sigmund Lockert. Han sa på Flyoperativt Forum "....the study concentrates on survivability at the expense of accident prevention and safety culture improvement". Til forveksling liknet dette på HARP Report.
Noen har funnet det formålstjenlig å etablere et multilateralt samarbeid mellom de største helikopteroperatørene; Bond Helicopters, Bristow Group og CHC Helicopters kom sammen i noe som kalles Joint Operators` Review. Videre så kom Era og PHI med i det som nå kalles Heli Offshore. Da har du samlet de selskapene som representerer overlegent de fleste offshorehlikoptrene i verden i dag. Setet er i London og ledes av Gretchen Haskins som er Human Factor spesialist og har bagrunn som safety director i CAA og NATS, de som betjener luftrommet. Dersom dette samarbeidet skal bli fruktbart, så må flygerne og mekanikerne med. Det har jeg ikke noen tro på blir tilfelle, dessverre. Det skyldes helt klart amerikanernes aversjon mot unions. Fagforeningene har betydd mye for det høye sikkerhetsnivået vi har her til lands. Det tror jeg neppe vil få noen tyngde i Heli Offshore.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.