Dette er flyrutene med de verste forsinkelsene
Flyselskapene liker å skryte av å være de mest presise. Her kan vi fortelle om de verste unntakene.
Oppdatert:
På enkelte flyruter må du rett og slett regne med at flyet ikke lander i rute, flyene er forsinket stort sett gjennom hele året.
- Dette er vi ikke fornøyd med, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Selskapet til Bjørn Kjos har sammen med SAS lenge ligget høyt på punktlighetsskalaen for flyselskap i Europa.
Men det finnes unntak, og de vises klart på den listen Aftenposten har fått Avinor til å utarbeide. På listen over de flyrutene der det oppstår mest forsinkelse gjennom et år, dominerer Norwegian som har åtte av ti plasser på verstinglisten:
Verre er rutene fra Bangkok, New York og Alicante, som alle opereres flere ganger ukentlig. Alle disse ligger på bunnen av punktlighetslisten.
Resultatet er langt unna det målet selskapet selv har satt seg:
- Vi har vært - og er fortsatt i enkeltmåneder - blant de mest punktlige flyselskapene i Europa. Målet er å ligge stabilt på 90 prosent punktlighet, sier Sandaker-Nielsen.
- Hvis vi skal trekke frem noe positivt ved denne listen, så er det at forsinkelsene heldigvis ikke er lange. Ni av ti av disse ankommer innen en time etter oppsatt rutetid, sier han.
Pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor mener det er viktig å få frem at det generelle bildet av punktligheten her i landet er langt bedre enn det verstinglisten forteller:
- I snitt ankommer 84 prosent av flyene fra utlandet i rute. Med andre ord er punktligheten til den flytrafikken fra utlandet gjennomgående høy, sier han.
- Denne enheten arbeider 24 timer i døgnet med å regulere trafikken til områder eller flyplasser der etterspørselen overstiger kapasiteten. Avinor samarbeider aktivt med Network Manager, både fra dag til dag og mer strategisk for at trafikken skal kunne gå uten forsinkelser, sier han.
Hvis man tar med alle forsinkelsesårsaker på flyplassene -i tillegg til forsinkelse for underveistrafikk, er totalforsinkelsen for norsk luftrom og norske flyplasser på 20 minutter i gjennomsnitt pr. flyvning de siste 12 måneder.
- Dette er vi ikke fornøyd med, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Selskapet til Bjørn Kjos har sammen med SAS lenge ligget høyt på punktlighetsskalaen for flyselskap i Europa.
Men det finnes unntak, og de vises klart på den listen Aftenposten har fått Avinor til å utarbeide. På listen over de flyrutene der det oppstår mest forsinkelse gjennom et år, dominerer Norwegian som har åtte av ti plasser på verstinglisten:
Verst i klassen
Aller verst i Norge det siste året (september 2013 til september 2014) er den eneste direkteruten mellom Norge og Kosovo, her lander bare hvert fjerde fly i rute. Nå er dette en rute med få flyvinger.Verre er rutene fra Bangkok, New York og Alicante, som alle opereres flere ganger ukentlig. Alle disse ligger på bunnen av punktlighetslisten.
Resultatet er langt unna det målet selskapet selv har satt seg:
- Vi har vært - og er fortsatt i enkeltmåneder - blant de mest punktlige flyselskapene i Europa. Målet er å ligge stabilt på 90 prosent punktlighet, sier Sandaker-Nielsen.
Begrensede forsinkelser
Han forteller at selskapet har opprettet et eget forum som skal sikre selskapet høy punktlighet:- Hvis vi skal trekke frem noe positivt ved denne listen, så er det at forsinkelsene heldigvis ikke er lange. Ni av ti av disse ankommer innen en time etter oppsatt rutetid, sier han.
Pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor mener det er viktig å få frem at det generelle bildet av punktligheten her i landet er langt bedre enn det verstinglisten forteller:
- I snitt ankommer 84 prosent av flyene fra utlandet i rute. Med andre ord er punktligheten til den flytrafikken fra utlandet gjennomgående høy, sier han.
Hele døgnet
Ånonsen sier at trafikkflyten i europeisk luftrom, og til og fra europeiske flyplasser, styres fra Eurocontrols Network Management Operations Centre i Brussel.- Denne enheten arbeider 24 timer i døgnet med å regulere trafikken til områder eller flyplasser der etterspørselen overstiger kapasiteten. Avinor samarbeider aktivt med Network Manager, både fra dag til dag og mer strategisk for at trafikken skal kunne gå uten forsinkelser, sier han.
Hvis man tar med alle forsinkelsesårsaker på flyplassene -i tillegg til forsinkelse for underveistrafikk, er totalforsinkelsen for norsk luftrom og norske flyplasser på 20 minutter i gjennomsnitt pr. flyvning de siste 12 måneder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.