Kan du ikke lese eposten? Vis det i en nettleser.

Avinor

 

Vil fly inn i framtiden på norsk biodrivstoff

Avinor - 11-11-2014 20:05 CET
-Biodrivstoff fra norsk skog bør i størst mulig grad brukes der det ikke finnes alternative fornybare drivstoff – som innenfor luftfarten, sier konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen og leder i ZERO, Marius Holm, på pressekonferansen etter de første bioflygningene i Norge.
De peker på at biodrivstoff er en rask og effektiv måte å redusere klimautslippene fra denne sektoren på.
-Norge er avhengig av luftfart – men så må vi sørge for at vi løser dette samfunnsoppdraget på en bærekraftig måte, sa Falk-Petersen, som også gratulerte Norwegian og SAS med bioflygningene fra henholdsvis Bergen og Trondheim 11. november.
-Og jeg er glad for at norsk tømmer nå inngår i arbeidet med å nå klimamålene vi jobber mot, sa Holm.
Både den politiske ledelsen innenfor samferdsel og miljø - og de tyngste industrielle aktørene innenfor luftfart og norsk skogindustri, var samlet da de første norske bioflygningene til Norwegian og SAS ble markert med en pressekonferanse på Gardermoen.
Offensive flyselskap
Både Bjørn Kjos i Norwegian og konserndirektør Eivind Roald i SAS, er overbevist om at flyene vil gå på biodrivstoff i framtiden.
-Vi kjenner et samfunnsansvar her, og ønsker å ta i bruk biodrivstoff på enkelte flygninger fra neste år av, sa Roald, som oppfordret myndighetene til å tenke i retning av de incentivene som har vært brukt for å få folk til å kjøre el-bil når man skal vurdere hvilke tiltak som kan stimulere til bruk av biodrivstoff innenfor luftfarten.
Kjos la seg i samme sporet og sa at det må iverksettes en politikk som motiverer og premierer selskap som arbeider med å redusere utslippene.
Storindustri på startstreken
Både Statkraft og Skogeierforeningen la i sine innlegg vekt på hva en norsk biodrivstoffproduksjon kan bety for norsk skogindustri. Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen løftet fram selskapets intensjoner gjennom de avtalene som nå er inngått med Södra på Tofte, mens Erik Lahnstein i Skogeierforbundet slo fast at biodrivstoff fra norsk tømmer vil gi høyere klimagevinster enn el-bil.
Engasjerte statsråder
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tok imot invitasjonen fra industrien, og lovte å være en partner i arbeidet med finne gode løsninger.
-Og så er det fantastisk å ha en bransje som selv leter etter løsninger og tar initiativ, sa han.
Klima- og miljøminister Tine Sundtoft fulgte opp og slo fast:
-Det er ikke lenger teknologien som hindrer oss i å gjøre de riktige tingene. Det grønne skiftet er ikke noe som ligger foran oss, det er noe vi allerede er i gang med.
Pressekonferansen var i regi av Avinor og ZERO.

På bildet fra venstre: Dag Falk-Petersen, Ketil Solvik-Olsen, Tine Sundtoft, Eivind Roald, Bjørn Kjos - og Erik Lahnstein.
Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.