Avinor
- 11-11-2014 20:05 CET
-Biodrivstoff fra norsk skog bør i størst mulig grad brukes
der det ikke finnes alternative fornybare drivstoff – som innenfor luftfarten,
sier konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen og leder i ZERO, Marius Holm, på
pressekonferansen etter de første bioflygningene i Norge.
De
peker på at biodrivstoff er en rask og effektiv måte å redusere klimautslippene
fra denne sektoren på.
-Norge
er avhengig av luftfart – men så må vi sørge for at vi løser dette
samfunnsoppdraget på en bærekraftig måte, sa Falk-Petersen, som også gratulerte
Norwegian og SAS med bioflygningene fra henholdsvis Bergen og Trondheim 11.
november.
-Og
jeg er glad for at norsk tømmer nå inngår i arbeidet med å nå klimamålene vi
jobber mot, sa Holm.
Både
den politiske ledelsen innenfor samferdsel og miljø - og de tyngste industrielle
aktørene innenfor luftfart og norsk skogindustri, var samlet da de første norske
bioflygningene til Norwegian og SAS ble markert med en pressekonferanse på
Gardermoen.
Offensive flyselskap Både Bjørn Kjos i Norwegian
og konserndirektør Eivind Roald i SAS, er overbevist om at flyene vil gå på
biodrivstoff i framtiden.
-Vi
kjenner et samfunnsansvar her, og ønsker å ta i bruk biodrivstoff på enkelte
flygninger fra neste år av, sa Roald, som oppfordret myndighetene til å tenke i
retning av de incentivene som har vært brukt for å få folk til å kjøre el-bil
når man skal vurdere hvilke tiltak som kan stimulere til bruk av biodrivstoff
innenfor luftfarten.
Kjos
la seg i samme sporet og sa at det må iverksettes en politikk som motiverer og
premierer selskap som arbeider med å redusere utslippene.
Storindustri på startstreken Både Statkraft og
Skogeierforeningen la i sine innlegg vekt på hva en norsk biodrivstoffproduksjon
kan bety for norsk skogindustri. Statkrafts konsernsjef Christian
Rynning-Tønnesen løftet fram selskapets intensjoner gjennom de avtalene som nå
er inngått med Södra på Tofte, mens Erik Lahnstein i Skogeierforbundet slo fast
at biodrivstoff fra norsk tømmer vil gi høyere klimagevinster enn el-bil.
Engasjerte statsråder Samferdselsminister Ketil
Solvik-Olsen tok imot invitasjonen fra industrien, og lovte å være en partner i
arbeidet med finne gode løsninger.
-Og
så er det fantastisk å ha en bransje som selv leter etter løsninger og tar
initiativ, sa han.
Klima-
og miljøminister Tine Sundtoft fulgte opp og slo fast:
-Det
er ikke lenger teknologien som hindrer oss i å gjøre de riktige tingene. Det
grønne skiftet er ikke noe som ligger foran oss, det er noe vi allerede er i
gang med.
Pressekonferansen
var i regi av Avinor og ZERO.
På bildet fra venstre: Dag Falk-Petersen,
Ketil Solvik-Olsen, Tine Sundtoft, Eivind Roald, Bjørn Kjos - og Erik Lahnstein.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.