Sjekk video her: http://tinyurl.com/mpoqgbq
Journalist Mathias Vedeler
Journalist Simon Solheim @SFSolheim
Journalist Anders Rikstad @AndersRikstad
Norwegian oppretter tre nye datterselskaper
FORNEBU (NRK): Norwegian splitter de skandinaviske pilotene i tre nye selskaper. Bjørn Kjos sier at det sto mellom «å ikke ha en jobb eller å ha en jobb» for pilotene.
Norwegian oppretter nye selskaper i hvert av de skandinaviske landene, altså i Norge, Sverige og Danmark. «Virksomhetsoverdragelsen innebærer at alle piloter overføres i respektive pilotselskaper», skriver flyselskapet i en pressemelding.
– Valget for pilotene stod mellom det å ikke han en jobb, eller å ha en jobb. For det å ta pilotene opp i moderselskapet er ikke mulig. Det er ikke bærekraftig, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NRKs reporter på Fornebu.
– Det får de samme rettigheter og forpliktelser, inkludert streikeretten som de har, sier han.
Streiken er nå på sjuende døgnet, og 100 000 passasjerer i Skandinavia er rammet. Norwegian taper store summer for hvert minutt streiken varer.
Før Norwegian slapp nyheten, ble all handel med selskapets aksje på Oslo børs stanset i påvente av en kunngjøring.
Ifølge Norwegian er opprettelsen «et forsøk på å gi pilotene i hvert enkelt land muligheten til selv å påvirke sin fremtid».
Det er ennå ikke klart hvordan fagforeningene vil forholde seg til nyheten. Parat vil så langt ikke kommentere saken overfor NRK.
– Vi har egentlig gitt pilotene en mulighet til å forhandle på overtid. Alternativet ville vært at det hverken hadde vært noen fagforening eller selskap å forhandle med, sier han.
På spørsmål om han forstår uttalelsen til Parat om at de har en pistol mot tinningen, svarer han:
– Overhodet ikke. Det sier sitt når de ikke vil ha med Riksmeklingsmannen til forhandlinger. Jeg etterlyser forhandlingsvilje. Virkelig!
Fra Dagens Næringsliv:
– Valget for pilotene stod mellom det å ikke han en jobb, eller å ha en jobb. For det å ta pilotene opp i moderselskapet er ikke mulig. Det er ikke bærekraftig, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NRKs reporter på Fornebu.
Kaller det «forhandlinger på overtid»
– I stedet for å sette driftsselskapet i en avviklingssituasjon, så har vi nå overført pilotene til nye selskaper i hvert enkelt land, sier Kjos til NRK.– Det får de samme rettigheter og forpliktelser, inkludert streikeretten som de har, sier han.
Streiken er nå på sjuende døgnet, og 100 000 passasjerer i Skandinavia er rammet. Norwegian taper store summer for hvert minutt streiken varer.
Før Norwegian slapp nyheten, ble all handel med selskapets aksje på Oslo børs stanset i påvente av en kunngjøring.
Parat vil ikke kommentere
De nye selskapene heter Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.Ifølge Norwegian er opprettelsen «et forsøk på å gi pilotene i hvert enkelt land muligheten til selv å påvirke sin fremtid».
Det er ennå ikke klart hvordan fagforeningene vil forholde seg til nyheten. Parat vil så langt ikke kommentere saken overfor NRK.
Etterlyser forhandlingsvilje
Kjos sier til NRK at det nå er opp til pilotene i hvert enkelt land å avgjøre «sin skjebne».– Vi har egentlig gitt pilotene en mulighet til å forhandle på overtid. Alternativet ville vært at det hverken hadde vært noen fagforening eller selskap å forhandle med, sier han.
På spørsmål om han forstår uttalelsen til Parat om at de har en pistol mot tinningen, svarer han:
– Overhodet ikke. Det sier sitt når de ikke vil ha med Riksmeklingsmannen til forhandlinger. Jeg etterlyser forhandlingsvilje. Virkelig!
Fra Dagens Næringsliv:
- Det samme med en annen smak
Professor Tor W. Andreassen kan ikke se at Norwegian løser det grunnleggende problemet med torsdagens melding.
Publisert: 05.03.2015 — 16:05 Oppdatert: 05.03.2015 — 16:45
Styret i Norwegian Air Norway (NAN) har i et ekstraordinært styremøte i dag besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.
Det er foreløpig ikke klart hvordan meldingen vil påvirke den pågående pilotstreiken, men professor og flyekspert Tor W. Andreassen ved NHH kan ikke se at det grunnleggende problemet er løst.
- Pilotene var i et eget datterselskap. Nå ser det ut som at disse bare gjøres om til landbestemte, regionale selskaper, påpeker han.
- Pilotene har ønsket å definere Norwegian som sin hovedarbeidsgiver. Dagens melding endrer ikke noe av det prinsipielle fra debatten - at det er urettmessig at pilotene er i et selskap som er underleverandør til morselskapet, sier professoren.
- Forstår jeg det riktig, står morselskapet fremdeles fritt til å kjøpe pilottjenestene fra de enkelte selskapene. I tillegg oppnår de nå at de splitter pilotene fra en gruppe til tre grupper hvor du får egeninteresse som skal ivaretas, men lettere kan spilles opp mot hverandre.
- Pilotressursen stilles nå ut til et marked hvor de velger fritt å kunne kjøpe fra den billigste leverandøren. Da overfører de kostnadsproblematikken til dette selskapet. Det betyr primært at lønn, pensjonsforhold og goder i de enkelte regionene må ned til å bli konkurransedyktige i et globalt marked.
- På meg virker dette som det samme med en annen smak, sier han.
- Nå er det «chicken game», som handler om hvem som svinger mot høyre først når partene løper mot hverandre. Her er det åpenpart at selskapet står på spill. Her er det være eller ikke være. Den første som blinker har tapt, sier Andreassen.
- Pilotene var i et eget datterselskap. Nå ser det ut som at disse bare gjøres om til landbestemte, regionale selskaper, påpeker han.
- Pilotene har ønsket å definere Norwegian som sin hovedarbeidsgiver. Dagens melding endrer ikke noe av det prinsipielle fra debatten - at det er urettmessig at pilotene er i et selskap som er underleverandør til morselskapet, sier professoren.
- Fritt marked
Andreassen tror Norwegian med de nye datterselskapene vil kunne velge om det vil kjøpe pilottjenester fra det norske selskapet, eller om det finnes et billigere alternativ i Sverige eller Danmark.- Forstår jeg det riktig, står morselskapet fremdeles fritt til å kjøpe pilottjenestene fra de enkelte selskapene. I tillegg oppnår de nå at de splitter pilotene fra en gruppe til tre grupper hvor du får egeninteresse som skal ivaretas, men lettere kan spilles opp mot hverandre.
- Pilotressursen stilles nå ut til et marked hvor de velger fritt å kunne kjøpe fra den billigste leverandøren. Da overfører de kostnadsproblematikken til dette selskapet. Det betyr primært at lønn, pensjonsforhold og goder i de enkelte regionene må ned til å bli konkurransedyktige i et globalt marked.
«Chicken game»
Andreassen tror ikke pilotene vil godta denne løsningen som noe bedre enn tidligere.- På meg virker dette som det samme med en annen smak, sier han.
- Nå er det «chicken game», som handler om hvem som svinger mot høyre først når partene løper mot hverandre. Her er det åpenpart at selskapet står på spill. Her er det være eller ikke være. Den første som blinker har tapt, sier Andreassen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.