– Det er ikke bare oss som piloter dette går ut over, men om det hele kjøres over styr, så er det langt flere arbeidsplasser som ryker, sier en av pilotene til NRK.
Han viser til alle dem som er i andre stillinger i Norwegian, men også ansatte i andre bedrifter som jobber opp mot flyselskapet.
Siste nytt om Norwegian-streiken: Ny mekling klokken 13

– For tøft

Ingen av pilotene som uttrykker sin mistillit til streiken overfor NRK tør å stå frem med navn. De mener at det ikke finnes noe som helst rom for skeptiske røster i fagforeningen nå, og synes det blir for tøft å stå i stormen.
De er likevel sterkt engasjerte og tydelige på at de har nærmest null tillit til Parat.
– Jeg kan ikke støtte en fagforening som kjører selskapet rett i grøfta, sier en annen.
Fafo-forsker Kristin Alsos er ikke overrasket over misnøyen.
– Det vil alltid være ulike oppfatninger med hvordan man håndterer en slik konflikt, sier Alsos.

– En utfordring

RAMMER FLERE HUNDRE TUSEN: Norwegian-streiken koster både passasjerene og selskapet dyrt.
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Hun mener at ingen andre enn de som sitter i forhandlingene vet om strategien er riktig eller ikke, og at man først i ettertid vil vite om grepene var gode.
– Det er en utfordring for fagforeningen å holde streikeviljen oppe hos sine medlemmer samtidig som den må begrense informasjonen for ikke å vise alle sine kort til Norwegian. Det er en tøff balansegang, sier Alsos til NRK.
De kritiske pilotene mener at fagforeningen Parat ikke holder tritt med utviklingen. Når de fleste i samfunnet ønsker billigere produkter gjelder det også flyreiser, mener pilotene NRK har snakket med.
– Piloter kan ikke leve i en egen boble i en fortid som ikke lenger eksisterer, hevder en, og mener at man neppe kan forvente like gode betingelser i fremtiden som pilotene har hatt.

– Misnøyen kan få konsekvenser

Norwegian-pilotene kritiserer også Parat for å spre usanne rykter om ledelsen i streiken uten å sjekke fakta, og mener at den sterke mistilliten til Kjos er et svært dårlig utgangspunkt.
Alsos mener det kan få store konsekvenser når tilliten til medlemmene blir frynsete.
– Det er klart at dersom mange begynner å frykte for sine arbeidsplasser og den frykten sprer seg blant medlemmene, så kan forhandlingsdelegasjonen føle et press til å finne en løsning som den ikke nødvendigvis mener er optimal, sier forskeren.