Nye møter i streiken
Norwegians infosjef bekrefter at det fredag blir nye møter med motparten i streiken. –Det jeg vet er at det skal være møter i dag, men innholdet i de møtene har jeg ikke kjennskap til, sier Lasse Sandaker-Nielsen til NRK.
Fra Dagens Næringsliv:
Mener pilotene har tapt uansett
SAS-sjef Rickard Gustafson tror ikke lavprisselskapene vil ansette en eneste pilot på vanlig arbeidskontrakt i fremtiden. – Alle som én blir ansatt på midlertidige kontrakter eller i et bemanningsbyrå, sier han.
Fafo-forsker: - Ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene
Norwegians siste trekk kommer på et ubeleilig tidspunkt, mener Fafo-forsker Kristin Alsos.
Styret i Norwegian Air Norway (NAN) har i et ekstraordinært styremøte i dag besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.
Det er foreløpig ikke klart hvordan meldingen vil påvirke den pågående pilotstreiken, men Fafo-forsker Kristin Alsos er ikke i tvil:
- Det er ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene at det skjer denne type selskapsendringer midt under forhandlinger. Jeg tror ikke dette er noe som bidrar i positiv retning, sier hun.
I likhet med NHH-professor Tor W. Andreassen, ser ikke Alsos at torsdagens melding løser den grunnleggende uenigheten mellom pilotene og Norwegian. Forskeren viser til at noe av det som har vært diskutert er tariffavtalen og hvor stor del av selskapet den skal gjelde.
- Med å dele opp i ulike datterselskaper vil du kunne få et klarere skille. Du kan få en tariffavtale for Norge, en for Sverige og en for Danmark. Så kan man forhandle ulike vilkår med de ulike pilotforeningene. Hvorvidt dette lykkes vil avhenge av samholdet og koordineringen mellom pilotene i de tre landene, sier Alsos.
- Hvis Norwgeian lykkes med denne strategien, vil de antagelig få større fleksibilitet med tanke på flyvingene mellom de skandinaviske landene. Hvis de svenske er billigst, vil de naturlig kunne brukes mellom Oslo og Stockholm. Og bare bruke de norske på innenriks, mener hun.
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud har i en pressemelding tidligere vist til at Parats advokater lenge har vurdert hvilke mulighet Norwegian har til å «undergrave forhandlingsretten og stillingsvernet ved å forsøke å legge ned selskapet pilotene er ansatt i gjennom en form for konkurs».
- Gjennom det samholdet pilotene her viser vil det ikke være mulig å splitte pilotkorpset slik selskapet og Bjørn Kjos ser ut til å planlegge, sa Skjæggerud i den forbindelse.
Det er foreløpig ikke klart hvordan meldingen vil påvirke den pågående pilotstreiken, men Fafo-forsker Kristin Alsos er ikke i tvil:
- Det er ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene at det skjer denne type selskapsendringer midt under forhandlinger. Jeg tror ikke dette er noe som bidrar i positiv retning, sier hun.
- Klarere skille
De organiserte pilotene er i dag ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway as (NAN), og blir leid tilbake til morselskapet Norwegian Air Shuttle asa.I likhet med NHH-professor Tor W. Andreassen, ser ikke Alsos at torsdagens melding løser den grunnleggende uenigheten mellom pilotene og Norwegian. Forskeren viser til at noe av det som har vært diskutert er tariffavtalen og hvor stor del av selskapet den skal gjelde.
- Med å dele opp i ulike datterselskaper vil du kunne få et klarere skille. Du kan få en tariffavtale for Norge, en for Sverige og en for Danmark. Så kan man forhandle ulike vilkår med de ulike pilotforeningene. Hvorvidt dette lykkes vil avhenge av samholdet og koordineringen mellom pilotene i de tre landene, sier Alsos.
- Hvis Norwgeian lykkes med denne strategien, vil de antagelig få større fleksibilitet med tanke på flyvingene mellom de skandinaviske landene. Hvis de svenske er billigst, vil de naturlig kunne brukes mellom Oslo og Stockholm. Og bare bruke de norske på innenriks, mener hun.
- Ikke mulig
Parat varslet tirsdag flyselskapet Norwegian om et søksmål der pilotene vil kreve ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle fremfor datterselskapet de er ansatt i.Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud har i en pressemelding tidligere vist til at Parats advokater lenge har vurdert hvilke mulighet Norwegian har til å «undergrave forhandlingsretten og stillingsvernet ved å forsøke å legge ned selskapet pilotene er ansatt i gjennom en form for konkurs».
- Gjennom det samholdet pilotene her viser vil det ikke være mulig å splitte pilotkorpset slik selskapet og Bjørn Kjos ser ut til å planlegge, sa Skjæggerud i den forbindelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.