onsdag 1. juni 2016

SAS vs Norwegian - Noe muffens med bildene? Nettavisen

Her er Norwegians Asia-personale på vei til USA

NORWEGIAN-CREW TUR/RETUR USA: Bildene fra Instagram viser at Norwegian bruker personale fra Asia på sine turer over Atlanteren. Bildet øverst til venstre er tatt i Oakland før avgang til Oslo. Øverst i midten er tatt på Arlanda etter tur fra Las Vegas. Øverst til høyre er tatt i Oakland før flygning tilbake til Europa. Nederst til venstre er tatt på Gardermoen etter flygning mellom Orlando og Oslo. Nederst i midten er tatt i Orlando. Nederst til høyre er tatt om bord i fly på vei fra København til New York.© ,Instagram NORWEGIAN-CREW TUR/RETUR USA: Bildene fra Instagram viser at Norwegian bruker personale fra Asia på sine turer over Atlanteren. Bildet øverst til venstre er tatt i Oakland før avgang til Oslo. Øverst i midten er tatt på Arlan… - Hva det er Norwegian lyver om, blir et betimelig spørsmål, sier SAS til bildene.
Norwegian sier at selskapet primært bruker europeisk personale på flyginger over Atlanteren. Likevel finnes en rekke bilder av asiatisk personale på disse rutene.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS mener Norwegian har et forklaringsproblem.
– Bildene beviser at de gjennomfører det som de overfor amerikanske myndigheter sier de ikke vil gjøre. Hva det er Norwegian lyver om, blir et betimelig spørsmål, sier Johansen som kommentar til bildene.
Bildene er sendt Nettavisen etter at Norwegian torsdag anklaget SAS for å lyve om Norwegian til amerikanske myndigheter.

– Primært mellom Thailand og Skandinavia

– Våre fantastiske og godt utdannede kolleger ved Bangkok-basen blir nok en gang hengt ut av konkurrenten som selv bruker kinesisk personale på sine flyginger mellom Kina og Skandinavia, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Nettavisen.
– Vi er stolte av våre flotte kabinansatte fra Bangkok-basen som Nettavisen selv har skrevet at tjener 3000 kroner dagen (les egen sak).
- De betjener primært rutene mellom Thailand og Skandinavia, og i enkelte tilfeller også ruter mellom Europa og USA, sier han.

Løgn-anklager

Norwegian mener at SAS lyver når de i denne høringsuttalelsen til amerikanske myndigheter skriver at Norwegian Air International (NAI) trolig vil bruke billig arbeidskraft fra Asia på flyrutene mellom Europa og USA, og dermed konkurrere på andre vilkår enn konkurrentene, og at irske Norwegian Air International ble opprettet nettopp for å unngå norsk lovverk for arbeid og sysselsetting.
Norwegians Lasse Sandaker-Nielsen sier at det er «ren løgn», og at irske NAI ble opprettet for at Norwegian skulle kunne få trafikkrettigheter. Norwegian har forsikret overfor amerikanske myndigheter at selskapet primært vil bruke kabinpersonale med base i Europa og USA på sine ruter over Atlanteren.

Instagram-bilder

Etter denne artikkelen ble Nettavisen kontaktet av piloter som påpeker at Norwegian i dag bruker asiatisk personale på transatlantiske ruter.
Bildene over er sendt fra en pilot i SAS-systemet som eksempel på dette. De er hentet ut fra Instagram, der de er lagt ut av Norwegian eller deres personale.
Informasjonssjef Johansen i SAS sier at han stadig får lignende bilder fra ansatte i Norwegian som ønsker at SAS skal gå ut med dette i media, men:
– Norwegians ansatte, og de som jobber for dem, må selv våge å stå frem i media og tale for sin sak, sier han.
– Jeg må få gjenta at dette er ikke en krig mellom SAS og Norwegian her hjemme i Norge. Våre argumenter og energi retter seg mot det som er myndighetenes ansvar i denne sammenhengen – å sette rammevilkår som flyselskapene kan konkurrere innenfor. Da sikres like konkurransevilkår. Nå ser vi i luftfarten en farefull utvikling hvor regelshopping brer om seg. Selskaper deles opp, og etableres i andre land, skatteparadiser og jurisdiksjoner med det formål å oppnå økonomiske fordeler, og omgå skatter, avgifter og tilsyn, sier Johansen.

– Vil bruke europeisk og amerikansk personale


SAS: Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS. Her fotografert på Gardermoen.Foto: Gorm Kallestad(NTB scanpix): SAS: Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS. Her fotografert på Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad(NTB scanpix)© Leveres av Nettavisen SAS: Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS. Her fotografert på Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad(NTB scanpix) NORWEGIAN: Lasse Sandaker-Nielsen er kommunikasjonssjef i Norwegian. Her fotografert foran en Dreamliner i forbindelse med selskapet flykjøp.Foto: Hans Olav Nyborg, hangar.no(): NORWEGIAN: Lasse Sandaker-Nielsen er kommunikasjonssjef i Norwegian. Her fotografert foran en Dreamliner i forbindelse med selskapet flykjøp. Foto: Hans Olav Nyborg, hangar.no()© Leveres av Nettavisen NORWEGIAN: Lasse Sandaker-Nielsen er kommunikasjonssjef i Norwegian. Her fotografert foran en Dreamliner i forbindelse med selskapet flykjøp. Foto: Hans Olav Nyborg, hangar.no()
Bildene fra Instagram er altså av personale som flyr for norske Norwegian Air Shuttle, og ikke irske Norwegian Air Internationale som nå har søkt om å få fly til USA.
Sandaker-Nielsen påpeker at det Norwegian har lovet amerikanske myndigheter, er at datterselskapet Norwegian Air International (NAI) vil benytte amerikansk og europeisk mannskap på transatlantiske flyginger.
Han sier at Norwegian i dag har over 400 amerikanske kabinansatte ved basene i New York og Fort Lauderdale, og over 200 kabinansatte basert i London. Disse vil altså bli brukt på NAIs ruter.
- Har dere oversikt over hvor ofte Bangkok-personalet blir brukt på transatlantiske ruter, og blir de brukt for å kutte kostnadene på disse rutene?
- Kostnadsmessig lønner det seg å benytte mannskap fra hjemmebasene i New York, Fort Lauderdale og London på transatlantiske ruter for da unngår man ekstra hotellkostnader, svarer Norwegians Sandaker-Nielsen, og legger til at enkelte selskaper har mannskap liggende på hotell i flere dager i påvente av å fly tilbake til hjemmebasen, og at det er den største kostnadsdriveren.
Han sier at de ikke klarer å legge fram statistikk over hvor ofte Bangkok-personalet blir brukt på transatlantiske ruter.

Dette er saken

Norwegian Air International (NAI) er et datterselskap til norske Norwegian Air Shuttle. Selskapet er registrert i Irland.
I desember 2013 søkte NAI om å kunne opprette rute mellom Irland og USA. Amerikanske Department of Transportation (DOT) ga NAI grønt lys i april, men søknaden er ennå ikke endelig godkjent.
En godkjennelse vil føre til at NAI, gjennom EU og USAs Open Skies Agreement, vil kunne åpne en rekke ruter til USA.
Andre flyselskap, fagforeninger, og flere politikere - blant dem Hillary Clinton (les egen sak) - ønsker å stoppe NAI, fordi de mener at selskapet vil bruke billig arbeidskraft fra Asia for å oppnå urimelige konkurransefordeler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.