Bygger egen sjømatterminal på Gardermoen
Laksen skal bort fra veien, og flyene fylles med fisk. Et nytt sjømatsenter på Gardermoen bygges for å ta unna den økte etterspørselen etter fersk fisk fra Norge.
Astri Husø Journalist
Tanita Wassås Kveinå Journalist
I dag er det for lite flykapasitet ut fra Norge for å dekke opp for den økte etterspørselen etter fersk sjømat til Asia og Nord-Amerika. Å fly sjømat ut til verden raskt er viktig for sjømatnæringa - og nå skal det bygges ut på Gardermoen.
– Planen er et meget stort terminalområde, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, til NRK.
Daglig eksporteres nesten 600 tonn norsk sjømat som flyfrakt ut i verden, men kun 30 prosent flys fra Oslo lufthavn. Resten kjøres med lastebil til andre steder i Europa for så å bli flydd videre til andre kontinenter der ifra.
– Der blir det sjømat inn og sjømat ut. Det skal være et kaldt område som holder et par grader hele tiden, slik at vi holder en lav temperatur hele reiseveien, forklarer Falk-Petersen.
For etterspørselen etter norsk sjømat øker, og når det nye bygget på Gardermoen står klart i 2020 vil dagens etterspørsel dekkes.
– Stadig flere får øynene opp for norsk laks. Og vi ønsker selvsagt å svare på denne etterspørselen med våre produkter. Og da må vi ha logistikken på plass. En ny sjømatterminal på Gardermoen vil gjøre at vi får vår laks ut til våre kresne kunder raskere og av bedre kvalitet, sier Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef Marine Harvest.
LES OGSÅ: Sjømat fra Norge når nye rekorder i utlandet
– Det vil være viktig for norsk økonomi. Vi kan få økt eksporten av fersk fisk kraftig, det betyr større verdiskaping. Vi har store ambisjoner om å mangedoble produksjon av fisk, samtidig blir det også færre trailere på veiene, sier han.
Sjømatsenteret vil også være et løft for norsk luftfart, mener samferdselsministeren.
– Norsk luftfart blir enda mer konkurransedyktig når vi kan fylle flyene med fisk.
Samtidig spares veinettet.
– Det betyr mye for trafikksikkerhet og slitasje på veiene hvis alle trailerne som skal over til Svinesund med fisken, heller kommer hit til Gardermoen. Det er snakk om ganske mange hundretalls trailere med fisk hver dag, og jeg vil heller ha dem over i fly, slik at vi sikrer verdiskapning og reduserer veitrafikken, sier han.
Daglig eksporteres nesten 600 tonn norsk sjømat som flyfrakt ut i verden, men kun 30 prosent flys fra Oslo lufthavn. Resten kjøres med lastebil til andre steder i Europa for så å bli flydd videre til andre kontinenter der ifra.
Fly med fisk
Det nye bygget har en prislapp på 800 millioner kroner, og blir ett av verdens mest avanserte – på totalt 15000 kvadratmeter og med flere etasjer.– Der blir det sjømat inn og sjømat ut. Det skal være et kaldt område som holder et par grader hele tiden, slik at vi holder en lav temperatur hele reiseveien, forklarer Falk-Petersen.
– Stadig flere får øynene opp for norsk laks. Og vi ønsker selvsagt å svare på denne etterspørselen med våre produkter. Og da må vi ha logistikken på plass. En ny sjømatterminal på Gardermoen vil gjøre at vi får vår laks ut til våre kresne kunder raskere og av bedre kvalitet, sier Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef Marine Harvest.
Færre trailere
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser flere fordeler med å få mer av laksen over i fly fra Gardermoen.– Det vil være viktig for norsk økonomi. Vi kan få økt eksporten av fersk fisk kraftig, det betyr større verdiskaping. Vi har store ambisjoner om å mangedoble produksjon av fisk, samtidig blir det også færre trailere på veiene, sier han.
Sjømatsenteret vil også være et løft for norsk luftfart, mener samferdselsministeren.
– Norsk luftfart blir enda mer konkurransedyktig når vi kan fylle flyene med fisk.
Samtidig spares veinettet.
– Det betyr mye for trafikksikkerhet og slitasje på veiene hvis alle trailerne som skal over til Svinesund med fisken, heller kommer hit til Gardermoen. Det er snakk om ganske mange hundretalls trailere med fisk hver dag, og jeg vil heller ha dem over i fly, slik at vi sikrer verdiskapning og reduserer veitrafikken, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.