lørdag 19. november 2016

Ryanair igjen - ABC Nyheter

O`Leary
Oppdatert
 

Tidligere i høst møtte Ryanair kritikk for en ny innsjekkingsregel som reduserte innsjekkingsvinduet for passasjerer som ikke betaler for tildelte sitteplasser.
Nå kritiseres flyselskapets kundeservice nok en gang.
EU-forordringen 261/2004 artikkel 15 gir passasjerer rett til økonomisk kompensasjon ved forsinkede fly, og forhindrer flyselskaper  i å begrense kompenasjonen til flypassasjerer.
Ryanair har nylig kommet med kundebetingelser som kan stride imot denne forordningen. I betingelsene oppgir Ryanair at deres passasjerer ikke kan søke hjelp til å få utbetalt erstatning fra en tredjepart, skriver E24.
Les også: Ryanair innfører fordyrende reservasjonsplikt

– Uforståelig

Et eksempel på en slik tredjepart er selskapet Flyforsinkelse.com, som hjelper flyplassasjerer med å kreve inn erstatning når de har krav på det.
– Sett i forhold til en vanlig norsk rettsoppfatning, og formodentlig tilsvarende i de fleste andre europeiske land, er det for meg uforståelig at Ryanair inntar en så lite passasjervennlig holdning ved indirekte å forsøke å innskrenke rekkevidden av EU-forordningen. Det er en selvfølge at passasjerene kan søke bistand hos hvem de vil, uten at dette skal ha betydning for deres lovmessige rett til å kreve erstatning, sier selskapets advokat, Hans Christian Steensrup til E24.
Les også: Ryanair møter skarp kritikk for ny innsjekkingsregel

– Prøver å begrense passasjerers rettigheter

EUclaim er et annet selskap som jobber med å kreve inn erstatning på vegne av passasjerer. Også de reagerer på Ryanairs nye betingelser:
– Det går ikke an å gjemme seg fra det faktum at de nye betingelsene er ulovlige. Ryanair prøver å begrense passasjerers rettigheter til å søke rettslig hjelp ved forsinkelser og kanselleringer som de er ansvarlige for, sier EUclaims England-sjef Adeline Noorderhaven til Daily Mail.
E24 har kontaktet Ryanair for å få en kommentar til saken. De nekter for at flyselskapets betingelser er ulovlige.
– Dette er ikke sant. Ryanair's vilkår or bestemmelser er helt lovlige. De er laget for å forsikre at kundene våre som har gyldige EU261 krav vil få 100 prosent av sin kompensasjon, uten å få noe trukket fra av tredjeparter. Disse tar opp mot 100 euro per krav. Det er derfor disse selskapene ikke liker våre nye vilkår, men de er lovlige og laget utelukkende for å beskytte reisende, sier kommunikasjonssjef Robin Kiely til E24.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.