Presset fra Airbus er åpenbar. Det europeiske flysikkerhetsorganet EASA synes å gi etter. Hva gjør Luftfartstilsynet som har typegodkjent helikoptertypen for bruk i Norge? I følge media er det EFTAs overvåkingsorgan ESA som krever dette. Hva vet de om flysikkerhet, og hvor kommer presset på dem egentlig fra? (Red.)
TV 2: Krav om norsk opphevelse av Super Puma-forbud
Ulykkeshelikopteret Super Puma kan bli tatt i bruk selv om årsaken til styrten ved Turøy i Hordaland ikke er kjent.
I Norge er to typer såkalte Super Puma-helikoptre satt på bakken av sikkerhetsårsaker etter Turøy-ulykken i april. Tolv menn og en kvinne omkom i ulykken.
Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) mener at nødvendige sikkerhetstiltak er iverksatt, samtidig som en nå kjenner til ulykkens årsak, som var et tretthetsbrudd i et tannhjul i girboksen.
Les også: Luftfartstilsynet forbyr all flygning med Super Puma
Norske luftfartsmyndigheter mener imidlertid at flere svar må på plass før flyforbudet oppheves.
– Samarbeidsforum stiller seg bak og støtter norske myndigheters håndtering av denne saken. Vi mener det er viktig at man får Havarikommisjonens konklusjoner på plass, og at Airbus også kan redegjøre for hva som ligger bak en beslutning om å fortsette å bruke disse helikoptrene, sier Anders Røsok, leder for Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel.
Les også: 20.000 krever at Super Puma settes på bakken
Forumet er sammensatt av representanter fra Norsk Flygerforbund, Luftfartstilsynet, helikopterselskaper og ansattes organisasjoner. Forumet mener at man i dag ikke kjenner den bakenforliggende årsaken som kan forklare hvordan tretthetsbruddet oppsto, og hvordan det kunne utvikle seg uten å bli oppdaget.
Også britiske myndigheter opprettholder flyforbudet for de omtalte helikoptertypene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.