Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no - Politikk på alle nivåer over hele verden er i kaos. Voldsomme endringer kan finne sted på kort tid, som også kan få innvirkning på forsvarsdisposisjoner. Det må kommenteres.
Giæver og FlyViking gir seg ikke -Tenker seg 20 Sukhoi 100 Superjet - NRK
Fra nord til sør med russisk superjet
Giæver tror en slik avtale vil varme det kalde politiske klimaet i Europa.
Leder i FlyVikting Ola Giæver sier at denne flytypen, Sukhoi Superjet, egner seg svært bra til å settes inn på flere direkte ruter blant annet fra Finnmark til Oslo. FOTO: Per Gram, Farnborough 2010
En optimistisk Ola Giæver, leder i FlyViking, er denne uken i Moskva. Der skal han forhandle med representanter fra den russiske Sukhoi-fabrikken om kjøp av flytypen Superjet 100. – Vi har vært i møter i dag med russiske Sukhoi, kikket på de operative muligheter for flytypen og funnet ut at den kan passe.
Ifølge Giæver er det snakk om opp til 20 russiske passasjerfly, i første omgang.
Mellom nord og sør
Russiske Sukhoi Superjet er ifølge Giæver perfekt til mellomdistanseruter med relativt lavt belegg, som fra Nord-Norge til Oslo og andre storbyer i Europa.
Leder i selskapet FlyViking Ola Giæver er denne uken i Moskva for å gjøre forhandlinger om kjøp av opp til 20 russiske passasjerfly.
Foto: NRK
Dette er et fly som tar i underkant av 100 passasjerer og som er levert til flyselskap i blant annet Irland og Mexico, i tillegg til Russland. – Vi ser jo for oss at vi kanskje kan fly på tynne ruter som andre i dag ikke opererer på, sier Giæver.
Tror avtalen vil varme det politiske Europa
Giæver innrømmer at det her er snakk om store pengebeløp.
– Men vi har tenkt å kanskje lage et børsnotert selskap så vi henter inn kapital. Ifølge FlyViking lederen er det ikke lenge til det første russiske flyet kan være klart til å settes inn på de aktuelle rutene.
– Det kan skje ganske fort. Det kan skje i løpet av et halvt år fra nå.
Han er ikke redd for at det kalde, politiske klimaet i Europa kan skape problemer for avtalen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.