Endelig kunne CHC-familien feire seg selv
2016 skulle være et festår for CHC Helikopter Service, men helikopterulykken ved Turøy i april la et teppe av sorg over basen på Sola.
Oppdatert:
Publisert:
Tvillingene Tord og Reiar (2) kryper opp i hvert sitt helikoptersete. Storebror Leif (5) passer på fra setet bak. Med de blå øreklokkene på, er de akkurat som pappa Sjur Heskje. Han er pilot i CHC Helikopter Service.
Lørdag var det familiedag med rundt 1000 besøkende og masse smil, latter, kaker og brus i hangaren på Sola.
– Knallkjekt. Jeg flyr et helikopter som dette, en Sikorsky S-92, sier Heskje og nikker mot cockpiten samtidig som han holder et godt tak i de minste guttene.
LES OGSÅ:
- De etterlatte fikk ikke svarene de håpet på
Tid for fest
CHC Helikopter Service ville feire at det er 50 år siden et av deres helikoptre landet på en plattform i Nordsjøen for første gang. Men det har vært et tøft år. 29. april i år mistet to CHC-piloter og 11 passasjerer livet i den verste helikopterulykken på norsk sokkel siden 1970-tallet.
– I tillegg til ulykken har vi nedbemannet så det har vært tøft. Men dette er fin en arbeidsplass. Jeg synes det er godt å være tilbake i naturlig gjenge igjen, sier Heskje.
Siden Turøy-ulykken har Super Puma-helikoptrene av typen H225 hatt flyforbud.
– Jeg fløy maskintypen som gikk ned, men har blitt flyttet over på Sikorsky-maskinen. Det var fem uker med kurs og et par måneder med trening før vi kunne fly alene igjen. Men det har gått bra, sier Heskje.
Alle H225-helikoptere settes på bakken
– Men på den første turen hadde vi med en testflyger fra Sikorsky og en representant fra Luftfartsdirektoratet, forteller Boxill.
Boreplattformen Ocean Traveler ble slept ut fra Stavanger 17. juli. Dagen etter foretok Helikopter Service den første testturen. Riggen lå da cirka 85 nautiske mil vest av Stavanger.
LES MER:
19. juli for 50 år siden startet den første prøveboringen - hva skjer videre?
Allerede 19. juli var alt klart for den første ordinære, kommersielle avgangen offshore med oljearbeidere om bord. Bak spakene satt fortsatt Mike Boxill. I 2002 var han blitt 65 år og måtte pensjonere seg.
– Mike var streng og fulgte reglene til punkt og prikke. En gang jeg hadde gjort en feil i flygeplanen snakket han ikke med meg hele turen, forteller driftsdirektør Renee De Jong i CHC og ler. Han var co-pilot på Boxills siste jobbtur offshore i 2002.
– Det var også vi som fløy til land den aller første oljen som ble funnet lille julaften 1969 på Ekofisk-feltet, forteller Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service.
LES OGSÅ:
UiS-forsker: – Vi får inderlig håpe at Statoil ikke trenger en storulykke for å sikre prioritering av sikkerhet
Tom ledet oss inn i oljealderen
Men i tillegg til å sørge over å ha mistet to gode kolleger og piloter i Turøy-ulykken, fortsetter nedbemanningene i selskapet.
– Vi jobber oss tilbake etter ulykken, men oljekrisen er ikke over. Vi har redusert med 120 ansatte og er i diskusjon med fagforeningene om ytterligere nedbemanninger, sier Roland.
Roland mener det er en godt bevar hemmelighet hvor stort og tungt helikoptermiljøet fortsatt er på Sola. Til sammen har CHC og Heli-One (Norway) AS rundt 700 ansatte spredt på baser rundt om i landet.
– Vi avventer og tar dette til etterretning. Vi flyr ikke maskinen før restriksjonene i Norge er løftet og vi er komfortable med å fly igjen, sier Roland.
225-maskinene er pakket ned og preservert. Et par maskiner står på Sola, noen er lagret i Polen og andre steder.
– Vi ser fram mot Johan Sverdrup og økt aktivitet i Barentshavet. Vi håper på økt aktivitet igjen, men rigger selskapet for at det kan ta tid.
– I antall passasjerer er nok nedgangen ikke like stor, men vi ser at maskinene blir bedre utnyttet enn tidligere. Antall maskiner er nok betydelig redusert, ned mot halvparten, sier Roland.
Lørdagens fest ble selvfølgelig avsluttet med at noen heldige vinnere av en konkurranse fikk fly helikopter over Sola og Stavanger-området.
Lørdag var det familiedag med rundt 1000 besøkende og masse smil, latter, kaker og brus i hangaren på Sola.
– Knallkjekt. Jeg flyr et helikopter som dette, en Sikorsky S-92, sier Heskje og nikker mot cockpiten samtidig som han holder et godt tak i de minste guttene.
LES OGSÅ:
- De etterlatte fikk ikke svarene de håpet på
Fredrik Refvem
CHC Helikopter Service ville feire at det er 50 år siden et av deres helikoptre landet på en plattform i Nordsjøen for første gang. Men det har vært et tøft år. 29. april i år mistet to CHC-piloter og 11 passasjerer livet i den verste helikopterulykken på norsk sokkel siden 1970-tallet.
– I tillegg til ulykken har vi nedbemannet så det har vært tøft. Men dette er fin en arbeidsplass. Jeg synes det er godt å være tilbake i naturlig gjenge igjen, sier Heskje.
Siden Turøy-ulykken har Super Puma-helikoptrene av typen H225 hatt flyforbud.
– Jeg fløy maskintypen som gikk ned, men har blitt flyttet over på Sikorsky-maskinen. Det var fem uker med kurs og et par måneder med trening før vi kunne fly alene igjen. Men det har gått bra, sier Heskje.
Alle H225-helikoptere settes på bakken
Fredrik Refvem
Historisk pilot
I hangaren utenfor står en av festens hedersmenn. Den tidligere jagerpiloten Mike Boxill gjennomførte i 1966 den første landing på en oljeplattform i Nordsjøen.– Men på den første turen hadde vi med en testflyger fra Sikorsky og en representant fra Luftfartsdirektoratet, forteller Boxill.
Boreplattformen Ocean Traveler ble slept ut fra Stavanger 17. juli. Dagen etter foretok Helikopter Service den første testturen. Riggen lå da cirka 85 nautiske mil vest av Stavanger.
LES MER:
19. juli for 50 år siden startet den første prøveboringen - hva skjer videre?
Allerede 19. juli var alt klart for den første ordinære, kommersielle avgangen offshore med oljearbeidere om bord. Bak spakene satt fortsatt Mike Boxill. I 2002 var han blitt 65 år og måtte pensjonere seg.
– Mike var streng og fulgte reglene til punkt og prikke. En gang jeg hadde gjort en feil i flygeplanen snakket han ikke med meg hele turen, forteller driftsdirektør Renee De Jong i CHC og ler. Han var co-pilot på Boxills siste jobbtur offshore i 2002.
– Det var også vi som fløy til land den aller første oljen som ble funnet lille julaften 1969 på Ekofisk-feltet, forteller Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service.
LES OGSÅ:
UiS-forsker: – Vi får inderlig håpe at Statoil ikke trenger en storulykke for å sikre prioritering av sikkerhet
Tom ledet oss inn i oljealderen
Fredrik Refvem
Familiefest
– Vår måte å feire 50 år på norsk sokkel er ikke en stor middag, men en familiedag for våre ansatte, kunder og samarbeidspartnere. Det er viktig å beholde spiriten i selskapet. Dette skal være en positiv dag, sier Roland.Men i tillegg til å sørge over å ha mistet to gode kolleger og piloter i Turøy-ulykken, fortsetter nedbemanningene i selskapet.
– Vi jobber oss tilbake etter ulykken, men oljekrisen er ikke over. Vi har redusert med 120 ansatte og er i diskusjon med fagforeningene om ytterligere nedbemanninger, sier Roland.
Roland mener det er en godt bevar hemmelighet hvor stort og tungt helikoptermiljøet fortsatt er på Sola. Til sammen har CHC og Heli-One (Norway) AS rundt 700 ansatte spredt på baser rundt om i landet.
Fredrik Refvem
Fortsatt flyforbud
I hangaren på Sola er flere maskintyper stilt ut, blant annet Eurocopter AS332 L1 og Sikorsky S-92. Sistnevnte har i stor grad erstattet H225 Super Puma-maskinene, som fortsatt står på bakken etter ulykken i april. Helikoptertypen har fortsatt flyforbud i Norge og Storbrtiannia, selv om Europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) i oktober opphevet flyforbudet.– Vi avventer og tar dette til etterretning. Vi flyr ikke maskinen før restriksjonene i Norge er løftet og vi er komfortable med å fly igjen, sier Roland.
225-maskinene er pakket ned og preservert. Et par maskiner står på Sola, noen er lagret i Polen og andre steder.
– Vi ser fram mot Johan Sverdrup og økt aktivitet i Barentshavet. Vi håper på økt aktivitet igjen, men rigger selskapet for at det kan ta tid.
Fredrik Refvem
Helikopter-trafikken stuper
Helikoptertrafikken til Nordsjøen er på full fart ned som følge av oljekuttene. Neste år kan antall flyturer i verste fall være halvvert fra toppårene 2013–2014, viser en analyse fra ECON.– I antall passasjerer er nok nedgangen ikke like stor, men vi ser at maskinene blir bedre utnyttet enn tidligere. Antall maskiner er nok betydelig redusert, ned mot halvparten, sier Roland.
Lørdagens fest ble selvfølgelig avsluttet med at noen heldige vinnere av en konkurranse fikk fly helikopter over Sola og Stavanger-området.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.