AW101-612 - Ill. Leonardo Helicopters
Downdraft og størrelse ble diskutert. Lolland sa at helikopteret skal kunne lande på installasjoner som er godkjent for S-61N. I klart språk betyr dette alle installasjoner med helikopterdekk til havs og de Sea King kan lande på i dag. Den eneste jokeren synes å være downdraft, altså vinden skapt av rotoren. Fra min tid i HF ble vi presentert med data danskene hadde fra sin prosess. Der viste det seg at downdraft ikke var merkbart kraftigere enn den for S-61N som Eskadrille 752 opererte, eller NH90.
Den første maskinen skulle komme til Norge i mai/juni neste år. Dette kan bli tre mndr. forsinket.
Jeg vil føye til at kontrakten med leverandøren er et power-by-the hour system. Det betyr at Justisdepartementet betaler en timepris for bruken.
Lolland var så vidt innom bruk av typen på Svalbard, noe som vil være ulovlig i henhold til Svalbardkontrakten.
Fra sommeren neste år overtar CHC Florøjobben.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.