Tiden løper snart fra Rygge: «Redningsperson» vil tape 100 millioner
RYGGE (NRK): Den hittil ukjente investoren som vil ta over Moss lufthavn Rygge må forberede seg på store tap for å sikre videre drift av den populære flyplassen.
Lars Håkon Pedersen Journalist
Ekkoet i den tomme avgangshallen har erstattet det som tidligere var lyden av reiseklare nordmenn med fullpakkede kofferter. Da det siste flyet landet for knappe tre uker siden, hadde det totalt reist mellom 12 og 13 millioner passasjerer derfra.
– Nå er det musestille, sier direktør for lufthavnselskapet, Pål Tandberg.
På mange vis – for seks uker før fristen for å overta går ut, er det ingen kontakt mellom partene.
Eierne, Orkla og Olav Thon, ønsket ikke å pøse inn mer penger i prosjektet etter at Ryanair trakk sine basefly fra den regionale flyplassen seks mil sør for Oslo.
Selskapet Rygge Airport, der tidligere forsvarsmininster Anne-Grete Støm-Erichsen er styreleder, jobber for å ta over flyplassen fra neste år. De har fått tilsagn om konsesjon fra Samferdselsdepartementet og en opsjonsavtale med Forsvaret på Rygge.
I den avtalen krever Forsvarsbygg blant annet dette:
Pål Tandberg advarer om at det vil bli langt dyrere enn de 20 millionene og det som ligger i avtalen med Forsvaret.
– De første par årene må man regne med 50-100 millioner i driftsunderskudd som følge av lav trafikk og høye faste kostnader. I tillegg må det kjøpes rullende materiell, kjøretøy, for 40-50 millioner. Så må man altså kjøpe eller leie terminalen og parkeringshuset, som er prissatt til 5-600 millioner kroner.
Det betyr at en investor må ha sterke finansielle muskler. Men så langt har ikke Rygge Airport villet fortelle hvem som skal betale for gildet.
– Så snart alle forhold er på plass, vil vi gå ut med hvem som er vår investor, sier daglig leder i Rygge Airport, Knut R. Johannessen, i en melding til NRK.
Han ønsker ikke å kommentere påstanden om at det vil bli et enormt underskudd, og viser til at dette er et estimat fra de nåværende eierne.
De to partene gir motstridende svar på hvorfor de ikke finner en vei videre. Eierne av Rygge sier de ikke får den informasjonen de trenger om finansielle forhold for å gå i forhandlinger. Knut R. Johannessen i Rygge Airport mener Orkla og Thon ikke trenger dette.
– Det er bare prisen som er avgjørende, sier han.
– Nei, vi må ha en trygghet for finansieringen, svarer Orkla og Thon.
De må bli enige innen nyttår. Hvis ikke kansellerer Forsvarsbygg hele avtalen.
– Fristen er endelig. Vi trenger å komme videre så raskt som mulig med andre alternativer dersom dette ikke løser seg, sier eiendomssjef i Forsvarsbygg, Frode Hansen.
– Nå er det musestille, sier direktør for lufthavnselskapet, Pål Tandberg.
På mange vis – for seks uker før fristen for å overta går ut, er det ingen kontakt mellom partene.
Venter på investor
Selskapet Rygge Airport, der tidligere forsvarsmininster Anne-Grete Støm-Erichsen er styreleder, jobber for å ta over flyplassen fra neste år. De har fått tilsagn om konsesjon fra Samferdselsdepartementet og en opsjonsavtale med Forsvaret på Rygge.
I den avtalen krever Forsvarsbygg blant annet dette:
- Garanti for et beløp på 20 millioner kroner
- De må finansiere kjøp eller leie av terminalen og parkeringshuset innen 31.12.
- De må overta brann- redning- og plasstjeneste.
Må tåle gigantunderskudd
Pål Tandberg advarer om at det vil bli langt dyrere enn de 20 millionene og det som ligger i avtalen med Forsvaret.– De første par årene må man regne med 50-100 millioner i driftsunderskudd som følge av lav trafikk og høye faste kostnader. I tillegg må det kjøpes rullende materiell, kjøretøy, for 40-50 millioner. Så må man altså kjøpe eller leie terminalen og parkeringshuset, som er prissatt til 5-600 millioner kroner.
Det betyr at en investor må ha sterke finansielle muskler. Men så langt har ikke Rygge Airport villet fortelle hvem som skal betale for gildet.
– Så snart alle forhold er på plass, vil vi gå ut med hvem som er vår investor, sier daglig leder i Rygge Airport, Knut R. Johannessen, i en melding til NRK.
Han ønsker ikke å kommentere påstanden om at det vil bli et enormt underskudd, og viser til at dette er et estimat fra de nåværende eierne.
- Les også: Stort gap i prissetting av flyplassen på Rygge
- Les også: Vil overta Rygge – brøt regnskapsregler i årevis
Ingen dialog
Rygge Airport har hatt to møter med Orkla og Olav Thon om overtakelse av terminalen, men de finner ikke tonen.– Det er bare prisen som er avgjørende, sier han.
– Nei, vi må ha en trygghet for finansieringen, svarer Orkla og Thon.
De må bli enige innen nyttår. Hvis ikke kansellerer Forsvarsbygg hele avtalen.
– Fristen er endelig. Vi trenger å komme videre så raskt som mulig med andre alternativer dersom dette ikke løser seg, sier eiendomssjef i Forsvarsbygg, Frode Hansen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.