– Vi ligger på været, forklarer 65-åringen.
Planen var at han dagen før sammen med Rein Inge Hoff og Harald Hagen, to meget gode venner, skulle ha vært i Danmark for å fly til Sola en Ryan ST-A, et lite, sølvblankt fly fra 1939 med åpen cockpit, kjøpt i England.
– Det er et klenodium, mener Leidulf Heskje og sveiper fram bildene på mobilen av flyet som skulle ha vært der når Aftenbladet har avtalt å komme til hangaren hans på flyplassen på Sola.
LES OGSÅ:
Sjøfly styrtet i Frøylandsvatnet

Her har hans selskap, Sola Hangar AS, ikke mindre enn tre hangarer. De leies ut til blant annet Pegasus helikopter AS, Bristow Norway AS, CHC Helikopter Service AS og Blueway Offshore Norge AS. Da flyselskapet Norwegian fikk sin første hangar på Sola i 2002, var også det i et anlegg som ble bygget og leid ut av hans selskap.
Brynebuen har således fly som både hobby og delvis yrke, men driver også med annen eiendomsutvikling, som den gamle politistasjonen i Sandnes og meieriet på Voll. Og sammen med Europrisgrunder Wiggo Erichsen vil han nå lage et nytt sentrum på Kvernaland over den tidligere eneboligen og butikken til Time-ordfører Reinert Kverneland.

Det er bare 11 −12 slike originale Fieseler Storch som flyr i hele verden. Denne ble levert til Luftwaffe i 1942.
Jan Inge Haga

Flyene

– Jeg vet ikke hvorfor det ble slik, men jeg har alltid vært interessert i fly, forklarer Heskje.
I hallen står tre av flyene: En original Fieseler Storch, levert til Luftwaffe i 1942, et fly det bare er ca. 11/12 av i verden i flydyktig stand. En Boeing Stearman, som også er fra 1942, og som ble brukt av US Navy for å utdanne flygere som skulle settes inn i krigen. Begge flyene deltok nylig på det store flystevnet på Sola. I tillegg står det et lite Slingsby Firefly fra 1987, eiet av Rein Inge Hoff. Til sammen er han deleier og eier av fem fly.
Se bildene fra Sola Airshow
– Ingen nye fly?
– Jeg har hatt det og. Men nå handler det ikke så mye om å reise med eget fly, men om å ha fly som hobby.
Lørdag for nøyaktig en måned siden holdt det på å gå fryktelig galt. Etter en runde over Ryfylke, landet han sjøflyet i hjemlige trakter, i Frøylandsvatnet. Han var på tur med en kjenning og hans sønn som vurderte å bli pilot. Vinden kom fra sør-vest. De gikk opp igjen fra Njåskogen, mot Bryne, der Leidulf Heskje selv bor, helt i vannkanten.

Sjøfly-styrten


Sjøflyet gjorde en kollbøtte da det kjørte inn på land etter den raske nødlandingen, og de tre ombord ble hengende opp ned etter sikkerhetsbeltene.
Carina Johansen

Carina Johansen
«Lørdag ettermiddag klokken 15.27 fikk nødetatene melding fra publikum om ulykken. Like etter var helsepersonell, politi, brannvesen og redningshelikopter på stedet. Tre personer var om bord under nødlandingen. De har kommet seg ut av egen maskin.»
Lød meldingen. Politiet er imidlertid svært raskt på banen med å rose pilotens snarrådighet.
«- Havarikommisjonen har ikke truffet noen konklusjoner enda, men mye tyder på at piloten gjorde en veldig god jobb. Hadde flyet fortsatt i samme retning, mot bebyggelsen, kunne dette fått et langt verre utfall. Men piloten var snarrådig, og foretok et bevisst valg om å endre retning før han forsøkte å nødlande, sier operasjonsleder Kjetil Føyen.»
LES OGSÅ:
Roser pilot etter sjøflyhavari
Reportasjen like etterpå forteller ikke at sjøflyet kunne gått rett mot Leidulf Heskjes eget hus, nabolaget hans eller Essostasjonen i enden av vatnet.

Det umulige ble mulig

Flyet var bare kommet 75 meter opp i lufta, hadde passert over de store kraftlinjene over vatnet, da motoren gikk fra 2500 omdreininger i minuttet til null. Øyenvitner forteller om et kraftig small, så flammer og røyk.
– Jeg så bare røyken, handlet på refleks, forteller Heskje nå.

Hadde jeg tenkt meg om i ett sekund før jeg handlet, hadde jeg nok ikke vært her i dag, forklarer 65-åringen.
Jan Inge Haga
Etterpå mener mange at han gjorde det som nesten var umulig. Ulykken skjedde i den mest kritiske fasen av en flyging, da flyet gikk opp og høyden var lav. Der og da kunne det ha gått rett ned som en tung gjenstand sluppet fra 75 meters høyde.
I stedet klarte han å få vridd flyet over i en såkalt «sideslip, slik at nasen vendte ned og slik at flyet i noen sekunder kunne styres mot øst og bort fra bebyggelsen og ned mot vatnet igjen.
– Jeg tror ikke jeg hadde klart dette som ung pilot. Nå handlet jeg med 40 års erfaring, er alt han vil si om egen prestasjonen.

Hvert fly har slike lange sjekklister.
Jan Inge Haga

Sto om sekunder

Det øves på motorstopp i helt andre høyder. Nå tok det kanskje bare fem sekunder før motoren stoppet til flyet landet på vatnet, dabbet bortover før det nådde land, fortsatt i høy fart og slo kolbøtte inne på land med pilot og passasjerer hengende opp ned i sikkerhetsbeltene. Hadde det vært noen meter vann til, kunne veltet blitt unngått. I all dramatikken hadde piloten også skrudd av strømmen. Det ble ingen brann.
– Nå må vi passe oss, så vi ikke skader oss når vi tar av sikkerhetsbeltet, var en av kommentarene fra sidemannen.
LES OGSÅ:
Tor Øyvind (21) unngikk katastrofen – vurderer å bli pilot
Alle tre krabbet mirakuløst nok ut i god behold. De ble rådet til å legge seg ned - til de var sjekket. Og mens de lå slik i graset, googlet han som vurderte å bli pilot, at sjansen for at noe slikt som dette skulle skje igjen var ganske minimal.
Det viste seg at det hadde vært total motorsvikt i lufta. Det var et hull i motorblokken, og dette tyder på at motoren har gått i stykker innvendig og gjenstander har sprengt seg vei ut, ifølge Havarikommisjonens foreløpige rapport. Både motor og drivstoff blir undersøkt nærmere på Kjeller.
– Men hvor mye tid hadde du å gå på?
– Hadde jeg tenkt meg om i ett sekund før jeg handlet, hadde jeg nok ikke sitter her, sier Leidulf Heskje inne i hangaren.

Flyr videre


Dette er det nye flyet - fra 1939 - som skal flys hjem fra Danmark så snart det blir godt flyvær.
Allerede i ulykkeshelgen ga han klar beskjed om at han ikke hadde noen planer om å slutte å fly. Han skulle på vingene mandagen etter. Da ringte Aftenbladet ham på morgenen og ville bli med.
– Jeg må opp og fly og være alene sammen med Rein Inge som også er instruktør, forklarte han da.
– En slik opplevelse måtte jeg bare få litt på avstand. Jeg har kone, barn og barnebarn. Ting måtte bearbeides, sier han nå.
Kona Ellen og de tre barna ble gode samtalepartnere. Begge sønnene har flysertifikat og den eldste er også pilot av yrke, i CHC Helikopter Service AS. Flyging er en stor og viktig del av familiens liv. Nå er ting nærmest tilbake til normalen. Det skal fortsatt dreie seg om fly og flyging.
Akkurat nå er han mest opptatt av det blir godt flyvær, slik at han får er smykke av et fly hjem fra syd i Danmark.

Jan Inge Haga