35 færdigproducerede fly venter på motorer
Airbus har fortsat problemer med Pratt & Whitney-motorer til de nye A320neo-fly, og derfor står 35 færdigproducerede fly og venter på af få monteret motorer.
I Toulouse Airport i det sydlige frankrig, der er hjemsted for den europæiske flyproducent Airbus, står der i øjeblikket omkring 35 færdigproducerede fly af typen A320-200neo og venter på at få monteret motorer. Det vurderer amerikanske Leeham Co.
Flyene har ventet længe, og det begynder at blive en stigende belastning for Airbus, der torsdag præsenterede koncernens halvårsrapport. Heraf fremgår det, at leveringsproblemerne med Pratt & Whitney PW1100G er skyld i, at det bliver svært for Airbus at opfylde leveringsmålet på 200 fly af denne type i 2017. A320neo-flyene kan udstyres enten med Pratt & Whitney-motorer eller også CFM Internationals LEAP-1A motorer.
I første kvartal blev der blot leveret 26 A320neo, og i andet kvartal var der 33 leveringer, således at der ved halvåret er overdraget 59 fly til kunderne. Der mangler således at blive leveret omkring 140 fly i andet halvår af 2017, hvilket bliver mere end vanskeligt at opfylde.
“Der er stadig udfordringer med A320neo, og kunderne oplever stadig en række problemer med motorerne på de fly, der er sat i drift. Motorleverandøren Pratt & Whitney har iværksat nogle rettelser, men disse forbedringer er endnu ikke slået igennem på pålidelig vis under normale driftsforhold. Vi går stadig efter 200 A320neo-leveringer i 2018, men dette mål er stærk udfordret med disse motorproblemer,” lyder det i en pressemeddelelse fra Airbus.
SAS har valgt CFM LEAP-1A til selskabet A320neo-fly, mens eksempelvis Lufthansa og Norwegian er nogle af de selskaber, der er ramt af de forsinkede leverancer, da Pratt & Whitney prioriterer at identificere og rette fejl på de fly, der allerede er i drift, førend man kan levere nye motorer til de fly, der er opmagasineret hos Airbus og venter på at få motorer monteret på vingerne.
Solidt halvårsresultat
Ophobningen af de mange fly er naturligvis noget, der kræver en solid likviditet, da det ikke er muligt at få den fulde betaling for flyene, førend leveringen er foregået, og i mellemtiden har Airbus allerede betalt de ansatte i produktionen samt producenter og underleverandører af de mange komponenter og andet udstyr til flyene.
De manglende leveringer kunne dog ikke umiddelbart spores i halvårsresultatet for den forretningsdivision, der hedder Airbus Commercial Aircraft. Her steg omsætningen i årets første seks måneder med tre procent til 21.789 mio. euro, eller lidt mere end 162,3 mia. danske kroner. Resultatet før skat blev øget med hele 157 procent til 1.078 mio. euro, hvilket er omring otte milliarder danske kroner.
“Forretningsmiljøet for kommercielle fly er stadig sundt, og den robuste ordrebeholdning understøtter vores produktionsplaner. Vi står imidlertid over for udfordringer på grund af fortsatte motorproblemer, men vi har en klar plan for at løse dette og har fastholdt vores forventninger til årsresultatet. At kunne nå vores leveringsmål for fly afhænger af, om motorleverandørerne kan opfylde deres forpligtelser,” siger Airbus-koncernchefen Tom Enders i en pressemeddelelse.
Flyene har ventet længe, og det begynder at blive en stigende belastning for Airbus, der torsdag præsenterede koncernens halvårsrapport. Heraf fremgår det, at leveringsproblemerne med Pratt & Whitney PW1100G er skyld i, at det bliver svært for Airbus at opfylde leveringsmålet på 200 fly af denne type i 2017. A320neo-flyene kan udstyres enten med Pratt & Whitney-motorer eller også CFM Internationals LEAP-1A motorer.
I første kvartal blev der blot leveret 26 A320neo, og i andet kvartal var der 33 leveringer, således at der ved halvåret er overdraget 59 fly til kunderne. Der mangler således at blive leveret omkring 140 fly i andet halvår af 2017, hvilket bliver mere end vanskeligt at opfylde.
“Der er stadig udfordringer med A320neo, og kunderne oplever stadig en række problemer med motorerne på de fly, der er sat i drift. Motorleverandøren Pratt & Whitney har iværksat nogle rettelser, men disse forbedringer er endnu ikke slået igennem på pålidelig vis under normale driftsforhold. Vi går stadig efter 200 A320neo-leveringer i 2018, men dette mål er stærk udfordret med disse motorproblemer,” lyder det i en pressemeddelelse fra Airbus.
SAS har valgt CFM LEAP-1A til selskabet A320neo-fly, mens eksempelvis Lufthansa og Norwegian er nogle af de selskaber, der er ramt af de forsinkede leverancer, da Pratt & Whitney prioriterer at identificere og rette fejl på de fly, der allerede er i drift, førend man kan levere nye motorer til de fly, der er opmagasineret hos Airbus og venter på at få motorer monteret på vingerne.
Solidt halvårsresultat
Ophobningen af de mange fly er naturligvis noget, der kræver en solid likviditet, da det ikke er muligt at få den fulde betaling for flyene, førend leveringen er foregået, og i mellemtiden har Airbus allerede betalt de ansatte i produktionen samt producenter og underleverandører af de mange komponenter og andet udstyr til flyene.
De manglende leveringer kunne dog ikke umiddelbart spores i halvårsresultatet for den forretningsdivision, der hedder Airbus Commercial Aircraft. Her steg omsætningen i årets første seks måneder med tre procent til 21.789 mio. euro, eller lidt mere end 162,3 mia. danske kroner. Resultatet før skat blev øget med hele 157 procent til 1.078 mio. euro, hvilket er omring otte milliarder danske kroner.
“Forretningsmiljøet for kommercielle fly er stadig sundt, og den robuste ordrebeholdning understøtter vores produktionsplaner. Vi står imidlertid over for udfordringer på grund af fortsatte motorproblemer, men vi har en klar plan for at løse dette og har fastholdt vores forventninger til årsresultatet. At kunne nå vores leveringsmål for fly afhænger af, om motorleverandørerne kan opfylde deres forpligtelser,” siger Airbus-koncernchefen Tom Enders i en pressemeddelelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.