Transportforsker om Widerøes kanselleringer: –
Ikke undervurder problemene det skaper
– Når Widerøe
innstiller fly midt i sommermertrafikken, er det problematisk uavhengig av hvor
mange som rammes. Og når årsaken er at interne systemer for planlegging ikke er
forutsigbare eller gode nok, er det ikke greit, mener transportforsker.
KUTTER SOMMER-FLY: Akutt mannskapsmangel gjør at Widerøe kansellerer
flyavganger over hele landet i sommer.
FOTO: SIGURD STEINUM / NRK
Publisert i går, kl. 19:33
Onsdag går ble det kjent at Widerøe må innstille 100
flyavganger i sommer på grunn av akutt mannskapsmangel. Selskapet
mangler piloter etter at flere har sluttet, gått av med pensjon eller permisjon
i løpet av våren enn det selskapet hadde forventet.
Innstillingene kommer på toppen av de uforutsette daglige
innstillingene som skyldes tekniske eller værmessige årsaker. Dette dreier seg
om fire-fem avganger daglig av rundt 450.
– Jeg syns ikke man skal undervurdere problemene slike innstillinger
skaper for dem som skal reise, selv om de gjelder veldig få avganger, sier
transportforsker Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen i Bodø.
– Hvor alvorlig det er kan alltids diskuteres, men
siden Widerøe er stort sett enerådende på kortbanenettet, har distriktene ikke
noe alternativ når de står på bakken, sier Solvoll.
– Jeg tenker at det her er noen som kanskje har gjort en dårlig jobb,
sier Solvoll. Han mener innstillingene kunne vært unngått med bedre
planlegging.
FOTO: VILDE BRATLAND ERIKSTAD / NRK
Får stadig mindre ferie
Norsk Kabinforening mener at for få fast ansatte kan være en årsak til
utfordringene Widerøe nå opplever.
– Mannskap i flybransjen generelt får stadig
mindre ferie. De blir bedt om å bytte inn ferie mot ekstra jobb. Noen jobber
for mye, og kan bli syke og utmattet. Noe som kan føre til at flere ikke klarer
å jobbe fulltid eller ser seg nødt til å sykemelde seg, sier leder i Norsk
Kabinforening, Pål Røine.
Widerøe avdramatiserer
Widerøe fikk mange henvendelser fra bekymrede passasjerer etter at det
ble kjent art selskapet innstiller 100 avganger. Men kommunikasjonsdirektør,
Silje Brandvoll i Widerøe, mener situasjonen ikke er så ille som den ser ut, og
at de vil finne løsninger for passasjerene.
Kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe understreker at
flyselskapet forventer å være innenfor de regularitetsklavene som
Samferdselsdepartementet har satt for året som helhet.
FOTO: WIDERØE
– For dem som blir rammet er dette alvorlig nok. Men jeg tror en del
oppfatter nyheten om 100 avganger var mer omfattende enn det egentlig er. Mange
trodde nok i utgangspunktet at her skulle hele Widerøe stå stille i juli. Men
det skal vi selvsagt ikke. For å sette dette i perspektiv, er det snakk om
tre-fire daglige avganger daglig, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i
Widerøe.
Widerøe har i dag ingen oversikt over hvor mange passasjerer som blir
berørt av innstillingene.
– Men vi tar først og fremst ut de avgangene som
har få passasjerer, for å ramme færrest mulig.
– Vil ramme færrest mulig
Forbrukerombudet kritiserer i dag Norwegian for dårlig kundebehandling
etter at flere avganger ble kansellert i sommer. Widerøe mener deres situasjon
er håndterbar og at ikke så mange blir rammet hos dem, da de er tidlig ute med
informasjon.
– Vi varsler i god tid. Hører du ikke noe, går reisen som normalt. Alle
som har fått avgangen sin kansellert, får med en gang tilbud om alternativ
reiserute eller avgang. Hvis dette ikke er aktuelt, vil de få pengene tilbake.
Målet vårt er å unngå at enkelte destinasjoner blir spesielt hardt rammet, sier
Brandvoll.
Norges Pilotforbund mener Widerøe har gjort alt etter boka så langt når
sommersesongen først opplever trøbbel.
– Det er beklagelig at man ikke klarer å bemanne
opp mot sommeren. Men Widerøe gjør en god jobb med å informere både kunder og
ansatte, sier leder Petter Førde i Norges Pilotforbund.
Taper penger
Widerøe taper penger på å kansellere 100 flyavganger.
– For Widerøe er det viktig å fly, så dette er en tragisk situasjon for
alle.
Widerøe baserer seg på erfaringer og prognoser rundt
mannskapssituasjonen når de planlegger sommersesongen. Nå skal selskapet jobbe
for å unngå at denne situasjonen oppstår på nytt neste år.
– Til neste år må vi ha en større buffer, for å unngå at dette skjer
igjen, sier kommunikasjonsdirektør Silje Sandvoll i Widerøe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.