Frykter medlemmene vil si
nei til å reise offshore igjen
Fagforbundet SAFE har ingen tillit til Airbus og Super Puma, som nå får
fly igjen.
Ulykkeshelikopteret - Fra Teknisk Ukeblad
Helikopter
av denne typen få nå fly igjen, etter at Luftfartstilsynet opphevet
flyforbudet. Første nestleder i SAFE frykter medlemmene vil si nei til å reise
offshore igjen.
Foto:
Hansen, Alf Ove / NTB scanpix
Publisert i går, kl. 17:47
Del
Publisert i går, kl. 17:47
Del
– Jeg
synes ikke det er noe særlig. Man har ikke lyst til å fly det helikopteret når
en vet hva som har skjedd tidligere, sier nordsjøarbeider Erlend Trosdahl.
Tirsdag
ble det klart at Luftfartstilsynet ville oppheve flyforbudet for Airbus H225 og
AS332l2, også kalt Super Puma. Helikoptrene ble satt på bakken etter Turøy-ulykken i
fjor, der 13 mennesker mistet livet.
Les
også:
Fredag
ble forbudet opphevet.
Det har
fått fagforbundene til å reagere. Industri Energi
kritiserer Luftfartstilsynets håndtering av saken og mener
involvering og informasjon har vært totalt fraværende.
Nordsjøarbeidere
NRK treffer på fredag forteller at de ikke ser lyst på opphevelsen av forbudet.
– Det
burde vurderes ytterligere, spesielt hensynet for dem som må reise med disse
helikoptrene regelmessig, sier Iwan Brown.
– Frykter at de vil si nei
Første
nestleder i fagforbundet SAFE, Roy Aleksandersen, formidler bekymring på vegne
av sine medlemmer.
– De har
overhodet ingen tillit til disse helikoptrene, sier han.
Første
nestleder i SAFE, Roy Aleksandersen, har ingen tillit til Super
Puma-helikoptrene.
Foto:
Ola Andreas Bø / NRK
Han vil
ikke svare på om opphevelsen av flyforbudet vil kunne føre til kollektiv nekt
blant medlemmene i SAFE, men han utelukker det ikke.
– Det
får tiden vise. Men jeg er redd for at mange av våre medlemmer vil takke nei
til å reise offshore igjen, hvis dette helikopteret settes i drift, sier han.
Har satt inn nye tiltak
Luftfartstilsynet
har hele tiden stått fast på at flyforbudet skulle oppheves når de kunne være
sikre på at helikoptrene er trygge å fly med.
I fjor
opphevet andre land forbudet, mens norske luftfartsmyndigheter mente tiltakene
som da ble lansert ikke var tilfredsstillende nok.
– Vi
mener at med de tiltakene som nå settes inn, så vil det være trygt å fly med
denne helikoptertypen, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad til NRK.
SAFE
mener Luftfartstilsynet burde avventet til etter at Havarikommisjonen kom med
sin endelige rapport i saken, og at det er uheldig at beslutningen kommer i
fellesferien.
– Vi
erkjenner at tidspunktet kanskje ikke var helt optimalt. Imidlertid er det
fortsatt slik at mange er veldig opptatt av denne saken, sier han.
Derfor
mener de det var riktig å offentliggjøre beslutningen så fort den var tatt.
Kjenner seg ikke igjen i kritikk
Luftfartsdirektøren
forstår ikke kritikken som går på involvering av fagforbundene under prosessen.
– Det er
et faktum at vi har involvert både Industri Energi og det som vi kaller
samarbeidsforum for offshorehelikoptre, sier han.
Kobbestad
legger til at det ikke er naturlig å involvere arbeidstakerorganisasjonene og
ansvarliggjøre dem i en så vidt krevende beslutning.
– Dette
er en beslutning luftfartstilsynet skal ta basert på fakta og analyser, sier
han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.