Rammet av
Norwegian-kanselleringer? Da kan du ha krav på tusenvis av kroner i erstatning
JOURNALIST
OPPDATERT: 27.JUN.2017 09:11
PUBLISERT: 27.JUN.2017
09:11
Et stort antall Norwegian-passasjerer har de siste dagene fått ødelagt
ferieplanene på grunn av kansellerte fly. De som er rammet kan ha krav på
tusenvis av kroner i erstatning.
Men hva har du egentlig krav på? Du
kan bruke Forbukerrådets flyrettighetskalkulator, eller lese punktene
under, for å finne ut mer.
1. Når flyet er innstilt
Skal selskapet gi deg tre
alternativer: refusjon, omruting så raskt som mulig eller omruting senere.
Velger du å få pengene tilbake, kan du ikke kreve at flyselskapet sørger for
ombooking, mat og drikke.
Hvis du velger omruting, har du
imidlertid rett til å få dekket mat og drikke, overnatting om nødvendig og
utgifter til telefonsamtaler.
Du har også rett til en økonomisk
kompensasjon etter EUs standardsatser. De er på 250 euro pr. passasjer for
korte strekninger (opptil 1500 km) og 400 euro pr. reisende på de litt lengre
strekningene innen Europa.
Det betyr at du kan få opp mot 3800
kroner i kompensasjon dersom flyselskapet ikke klarer å få deg til
destinasjonen.
Disse satsene betinger at selskapet
vedgår ansvar for at situasjonen oppstår (mer under punkt 4).Kompensasjonen kan
reduseres med 50 prosent hvis man får tilbud om plass på et annet fly og ikke
kommer frem mer enn 2–4 timer (avhengig av reiselengde) senere enn ved
opprinnelig flyavgang.
2. Når flyet er forsinket
Du har krav på forpleining når flyet
er forsinket med 2–4 timer (avhengig av reiselengde).
Er flyet forsinket med mer enn tre
timer, har man samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte fly (se
over).
Dersom forsinkelsen er på fem timer
eller mer, skal selskapet også tilby refusjon av billettprisen for den delen av
reisen som ikke er påbegynt, eller for hele turen hvis man ikke kommer seg frem
som planlagt.
3. Får jeg dekket mer enn flybilletten?
Ja, hvis du kan dokumentere at du
har tapt mer penger enn standardkompensasjonen utgjør, så kan du også kreve
erstatning for dette. Det kan for eksempel gjelde utgifter til hotell, feriehus
eller leiebil, men igjen betinger dette at innstillingen ligger «innenfor
flyselskapets kontroll». Og det økonomiske tapet må være en sannsynlig følge av
innstillingen.
Her finner du mer informasjon om hvordan du
klager til flyselskapet.
4. Unntakstilfeller: Ekstremvær, streik og
sikkerhet
Ekstremvær, streik eller uforutsette
sikkerhetstiltak, nevnes som eksempler på tilfeller hvor årsaken til
innstillingen er «ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått,
selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet». Da har man ikke rett på kompensasjon.
I 2015 kom det imidlertid en ny
EU-dom, som gjør det lettere å få erstatning.
I dommen ble det slått fast at
passasjerer også har krav på standardkompensasjon når innstillingen eller
forsinkelsen skyldes teknisk svikt.
– Det skal mye til for at
flyselskapet ikke må betale kompensasjon. EU-dommen slår fast at flyselskapet
må betale kompensasjon ved teknisk svikt, med mindre den tekniske svikten er en
skjult fabrikasjonsfeil som påvirker flysikkerheten, eller er påført flyet ved
sabotasje eller terrorisme,kommenterte Forbrukerrådet den gang.
Du har ikke krav på kompensasjon
hvis du blir informert om innstillingen:
- Senest
14 dager før avgang
- Mellom
14 og 7 dager før avgang og samtidig tilbys ombooking slik at du kan reise
maks 2 timer før opprinnelig planlagt avgangstid og være fremme senest 4
timer etter opprinnelig ankomsttid
- Mindre
enn 7 dager før avgang, forutsatt at man tilbys ombooking som innebærer at
du kan reise maks 1 time før planlagt avgangstid og ankomme senest 2 timer
etter planlagt tid.
Ingen kanselleringer tirsdag morgen
I morgentimene tirsdag har Norwegian
ingen kanselleringer, hverken i Norge eller i utlandet.
– I dag ser det bra ut. Nå gjør vi
alt vi kan for å holde oss til planen i dag og dagene fremover, sier Charlotte
Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian til VG.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.