Betaler du regningen,
Bjørn Kjos? | Korpsleder Arild Jørgensen
ARILD JØRGENSEN, KORPSLEDER I MINDE SKOLES MUSIKKORPS
OPPDATERT: 06.JUL.2017 13:49
PUBLISERT: 06.JUL.2017
13:49
DEBATT
48 personer fra Mindes skoles musikkorps ble
stående på Gardermoen da Norwegians fly til Berlin ble kansellert. Hva gjør
Bjørn Kjos med det?
Av
og til kommer vi voksne til kort. Vi klarer ikke å gjennomføre planer og
drømmer for barna våre. Barnas og våre egne forventninger blir ødelagt av
mennesker som har funnet en smart måte å manøvrere på.
Fullstendig fraværende
Nylig
opplevde Minde skoles musikkorps å havne i medienes lys etter at flyet vårt til Berlin ble kansellert.
Som korpsleder og ansvarlig for å få oss til Berlin, opplevde jeg at Norwegian
og deres eier Bjørn Kjos var fullstendig fraværende på Gardermoen. Ingen
mulighet til å få kontakt med dem pr. telefon.
Korpsleder Arild Jørgensen.
Ingrid
Jørgensen
Personene
som omsider dukket opp i skranken, var leiet inn og hadde ingen myndighet i
Norwegians system.
Å
være korpsleder er en gave, men akkurat da ble det en nesten umulig oppgave. Å
skulle ivareta 48 mennesker, de fleste barn, som hadde sett for seg
60-årsjubileumstur til Berlin, med et Norwegian fullstendig fraværende, var en
tøff oppgave.
Tause Norwegian
Heldigvis
hadde vi flinke folk med oss på tur. Da Norwegian var taus, og Kjos satt stille
i båten, fikk vi skaffet oss hotell og transport til Lillestrøm. Vi fikk
oppleve Flytoget og ble tatt godt imot på hotellet. Men noen god natt ble det
ikke. Hva nå?
Neste
morgen fikk vi vite at hotellet hadde plass til oss fremover. Men i bakhodet
gnagde uvissheten om Kjos var villig til å betale for gildet. Kjos forstår jo
veldig godt at en formue består av mange småbeløp samlet opp over tid. Og røret
ut av kassen må helst være så tynt som mulig.
Minde skoles musikkorps under NM i Stavanger.
Sindre
Skjøld, NMF
For
oss som allerede hadde betalt for overnatting og mat i Berlin, ville alle
utgifter fremover bli doble utgifter. Men vi valgte å bli, og fikk oppleve et
Oslo slik vi liker å oppleve byen, fargerik og inkluderende.
Et plaster på såret, men ikke fra Norwegian
En
stor og seriøs aktør i fornøyelsesparkbransjen åpnet dørene sine for oss, og vi
fikk nyte en hel dag blant karuseller og berg-og-dal-baner i et nydelig
Oslo-vær. Dette ble en av de opplevelsene som skulle snu den vonde følelsen av
maktesløshet til en forståelse av at vi tross alt hadde klart å gi barna våre
en god opplevelse.
Når
kanselleringen først var et faktum, etter at estimatet til Kjos om kjøp av
pilotferier slo feil, så dro vi i land et godt plaster på såret for musikantene
og alle foreldrene som var med.
Ventetid på Gardermoen.
Rebecca
Brokstad
Men
det blir likevel ikke riktig at vi har betalt inn 5500 kroner for tre
overnattinger på hotell i Lillestrøm. Korpset har også sponset turen med
oppsparte penger, og har dobbeltutgifter så det holder. Vi får håpe korpsets
økonomi ikke gir etter på grunn av dette.
Hva nå, Kjos?
Så
spørs det hva Kjos vil gjøre med alle disse fotballagene, håndballagene,
korpsene og andre foreninger som sto fast rundt om i verden. Vil han fortsatt sitte
stille i båten, telle sine penger og regne med at ting roer seg? Den strategien
har jo fungert før. Om litt er kanskje alt glemt?
«Alle
kan gjøre en feil, men det er hvordan du ordner opp du viser hvem du er», sa
onkel til meg som barn. Kanskje Kjos aldri hadde en slik onkel som min, en
veileder og forklarer.
I
så tilfelle får vi håpe at den store onkel, staten ved Luftfartstilsynet, kan
rettlede og forklare Kjos hva som forventes av ham og hans selskap.
Minde skoles musikkorps måtte vente på Gardermoen da flyet til Berlin
ble kansellert.
Rebecca
Brokstad
Ingenting å tilby kundene
Å
drive flyselskap i gode og solfylte dager kan ikke være så utrolig vanskelig.
Men når de regntunge skyene driver inn, har ikke Kjos én eneste paraply å tilby
sine kunder. Ingen representant som kan vise seg og informere. Ingen som tar
telefonen. Ingen i Norwegian-skranken. Ikke lett å forklare en 9-åring at dette
er en voksenverden vi bare må leve med.
Så
får vi se hva Kjos er laget av når vi sender inn våre krav til ham. Vi gikk
glipp av en Berlin-tur, men klarte å hale i land fine opplevelser i Lillestrøm
og Oslo, helt uten hans hjelp.
Vi
klarte å holde motet oppe, han klarte aldri å splitte oss med sin uengasjerte
stil. Vi fikk vist for oss selv og andre at vi takler stress og vanskelige
situasjoner. Vi kommer ikke til å presentere en urealistisk regning. Kjos får
våre faktiske utgifter presentert, og jeg kan love at vi har jobbet for å holde
dem lave.
Så
får vi se om Kjos forstår og verdsetter det arbeidet vi har gjort og gjør for
barn og ungdom på vår side av landet.
Å gjøre en feil er menneskelig. Å
snu ryggen til rotet du har stelt i stand, er feigt. Så får vi se da, Bjørn
Kjos.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.