Kjos til misfornøyde passasjerer: – Kan velge SAS
Konsernsjef Bjørn Kjos ber folk fly med SAS dersom de ikke er fornøyde med Norwegian, og henviser til at SAS kansellerer flere avganger enn Norwegian. – Vi sørger for å få passasjerene fram raskere, svarer SAS.NRKs reporter konfronterer Bjørn Kjos med tidligere uttalelser.
I mai sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos at i sommer skulle flytrafikken gå uten problemer.
Men flyselskapet startet sommersesongen med flere kanselleringer. De fikk også kraftig kritikk fra passasjerene for mangel på informasjon om flyavganger.
Da NRK konfronterte Kjos med Norwegians avvikling av ferietrafikken, forsikret han om at selskapet gjør det de kan for å unngå kanselleringer.
– For oss er kanselleringer noe av det verste som finnes. Det er ingen som vil ha kanselleringer, sier Kjos til NRK.
Han peker på en forsinkelse i leveransen av den nye flytypen 737 Max som en av årsakene til kanselleringer.
Denne gangen lover ikke Norwegian-sjefen at problemene ikke fortsetter utover sommeren.
– Vi gjør alt vi kan for å få passasjerene våre frem dit de skal, men det er ingen garanti mot kanselleringer. Vi skal ha nok pilot-kapasitet til å fly de avgangene vi har satt opp, sier Kjos.
– Hva vil du si til passasjerer som sier at dette er deres siste tur med Norwegian?
– Det er fryktelig leit. Men da kan de velge SAS som har kansellert fem ganger så mye som Norwegian, sier Kjos.
En oversikt NRK har fått fra Avinor viser at Norwegian har færrest innstillinger på flyavganger fra norske flyplasser i juni, sammenlignet med SAS og Widerøe.
Da NRK konfronterte Kjos med Norwegians avvikling av ferietrafikken, forsikret han om at selskapet gjør det de kan for å unngå kanselleringer.
– For oss er kanselleringer noe av det verste som finnes. Det er ingen som vil ha kanselleringer, sier Kjos til NRK.
Han peker på en forsinkelse i leveransen av den nye flytypen 737 Max som en av årsakene til kanselleringer.
Denne gangen lover ikke Norwegian-sjefen at problemene ikke fortsetter utover sommeren.
– Vi gjør alt vi kan for å få passasjerene våre frem dit de skal, men det er ingen garanti mot kanselleringer. Vi skal ha nok pilot-kapasitet til å fly de avgangene vi har satt opp, sier Kjos.
Kritikk for dårlig service
Norwegian har også fått kritikk for dårlig kundeservice i etterkant av kanselleringer. Selskapet topper klagelista både hos Forbrukerrådet og hos AirHelp.– Hva vil du si til passasjerer som sier at dette er deres siste tur med Norwegian?
– Det er fryktelig leit. Men da kan de velge SAS som har kansellert fem ganger så mye som Norwegian, sier Kjos.
En oversikt NRK har fått fra Avinor viser at Norwegian har færrest innstillinger på flyavganger fra norske flyplasser i juni, sammenlignet med SAS og Widerøe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.