7
Sidste rejse for DAT MD87
Efter at have stået halvandet år på jorden, blev DAT´s tidligere MD87-fly i onsdags fløjet til ophug i udlandet.
Et MD87-fly med registreringen OY-JRU var i tjeneste hos Danish Air Transport (DAT) i seks år fra sommeren 2009 til udgangen af 2015. Flyet har været leaset af DAT og blev sat på jorden den 29. november 2015, da der ikke længere var behov for det i flåden.
Efterfølgende blev det leveret tilbage til leasingselskabet, der endelig har fundet en køber til flyet. Det er en tyrkisk virksomhed, der vil anvende de brugbare dele fra flyet, mens resten skal hugges op til skrot.
Det bekræfter administrerende direktør Jesper Rungholm, der på vegne af leasingselskabet på en færgeflyvningstilladelse i onsdag fløj MD87´eren fra Billund til Tabriz, hvor det ifølge aftalen med leasingselskabet skulle leveres.
“Leasingselskabet har solgt flyet til et tyrkisk firma, der vil hugge det op,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport til CHECK-IN.dk.
Flyet blev oprindeligt leveret til Finnair den 1. november 1997 og har blandt været i tjeneste hos Spanair og Germanwings, inden det i september 2008 blev overtaget af DAT på en leasingkontrakt. I starten opererede flyet under registreringen SE-RBA, men den danske registrering OY-JRU blev en realitet den 4. juni 2009.
Danske soldater, asylansøgere og Det Hvide Hus
Gennem tiden i DAT har MD87-flyet haft mangeartede opgaver. Det har således transporteret danske soldater frem og tilbage mellem Danmark og Afghanistan, ligesom det også har fløjet charterturist til og fra landene ved Middelhavet.
I 2009 blev flyet midtpunkt i en kontroversiel sag om hjemsendelse af 22 afviste asylansøgere fra Irak. Irakerne havde taget ophold i Brorsons Kirke på Nørrebro i København. Efter flere dages belejring af kirken blev de fjernet af politiet og kørt til Sandholmlejren i Nordsjælland inden de skulle sættes på et fly til Irak.
Som en afledningsmanøvre over for en gruppe, der demonstrerede mod udvisningerne, havde politiet udkommanderet en større styrke til Roskilde Lufthavn. Det fik demonstranterne til at søge mod lufthavnen for at forsøge at standse hjemsendelsen. Samtidig blev asylansøgerne kørt fra Sandholmlejren til Odense Lufthavn og under stort politiopbud sat på OY-JRU, der fløj dem til Irak.
En anden spektakulær opgave for MD87-flyet foregik i sommeren 2015, da flyet var på opgave for Det Hvide Hus. Sammen med Air Force One og seks følgefly fra United State Air Force var DAT i Nairobi i forbindelse med daværende præsident Barack Obamas besøg i landet. DAT-flyet havde til opgave at transportere amerikanske udenrigskorrespondenter, personale fra Det Hvide Hus samt et større antal Sercret Service-agenter.
Efterfølgende blev det leveret tilbage til leasingselskabet, der endelig har fundet en køber til flyet. Det er en tyrkisk virksomhed, der vil anvende de brugbare dele fra flyet, mens resten skal hugges op til skrot.
Det bekræfter administrerende direktør Jesper Rungholm, der på vegne af leasingselskabet på en færgeflyvningstilladelse i onsdag fløj MD87´eren fra Billund til Tabriz, hvor det ifølge aftalen med leasingselskabet skulle leveres.
“Leasingselskabet har solgt flyet til et tyrkisk firma, der vil hugge det op,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport til CHECK-IN.dk.
Flyet blev oprindeligt leveret til Finnair den 1. november 1997 og har blandt været i tjeneste hos Spanair og Germanwings, inden det i september 2008 blev overtaget af DAT på en leasingkontrakt. I starten opererede flyet under registreringen SE-RBA, men den danske registrering OY-JRU blev en realitet den 4. juni 2009.
Danske soldater, asylansøgere og Det Hvide Hus
Gennem tiden i DAT har MD87-flyet haft mangeartede opgaver. Det har således transporteret danske soldater frem og tilbage mellem Danmark og Afghanistan, ligesom det også har fløjet charterturist til og fra landene ved Middelhavet.
I 2009 blev flyet midtpunkt i en kontroversiel sag om hjemsendelse af 22 afviste asylansøgere fra Irak. Irakerne havde taget ophold i Brorsons Kirke på Nørrebro i København. Efter flere dages belejring af kirken blev de fjernet af politiet og kørt til Sandholmlejren i Nordsjælland inden de skulle sættes på et fly til Irak.
Som en afledningsmanøvre over for en gruppe, der demonstrerede mod udvisningerne, havde politiet udkommanderet en større styrke til Roskilde Lufthavn. Det fik demonstranterne til at søge mod lufthavnen for at forsøge at standse hjemsendelsen. Samtidig blev asylansøgerne kørt fra Sandholmlejren til Odense Lufthavn og under stort politiopbud sat på OY-JRU, der fløj dem til Irak.
En anden spektakulær opgave for MD87-flyet foregik i sommeren 2015, da flyet var på opgave for Det Hvide Hus. Sammen med Air Force One og seks følgefly fra United State Air Force var DAT i Nairobi i forbindelse med daværende præsident Barack Obamas besøg i landet. DAT-flyet havde til opgave at transportere amerikanske udenrigskorrespondenter, personale fra Det Hvide Hus samt et større antal Sercret Service-agenter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.