Flyet leveres sommeren 2018, og skal primært brukes til
demonstrasjon.
Med
elektriske fly åpner det seg helt nye muligheter i luftfarten, og flere
internasjonale produsenter jobber intenst med å utvikle elfly. Det er grunn til
å tro at de første kommersielle rutene med elfly etableres før 2030, og da helst
med Norge som arena.
-
Med elfly endres luftfartsbransjens miljøkonsekvenser betydelig. Det vil også
kunne bli rimeligere å fly, da driftsutgiftene for flere flymodeller er
betydelig lavere, noe som også vil merkes på billettprisene, forteller
konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
Sammen
med energieffektivisering og stadig modernisering i flyflåten og innfasing av
bærekraftig biodrivstoff, kan elfly bidra til at de samlede klimagassutslippene
fra norsk luftfart reduseres de neste tiårene.
Avinor
jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i verden innen elfly, og jobber
sammen med partnere i luftfartsbransjen med et utviklings- og
innovasjonsprosjekt for elfly. Målet er at Norge skal bli det første markedet
der elektriske fly tar en signifikant markedsandel. Prosjektet har støtte fra
Samferdselsdepartementet, og ZERO, Widerøe og SAS stiller seg også bak
prosjektet som nå bringer Norges første elfly til landet.
Kontrakt med anerkjent flyfabrikk i Slovenia
Flyet
Avinor og Norges luftsportforbund har bestilt kommer fra en av Europas største
flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia. Alpha Electro G2 (bildet) er det første
elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon.
Rekkevidden er på om lag 130 km og flyet kan være i luften rundt 1 time per
lading. I henhold til kontrakten skal flyet være klart for levering i mai 2018.
Konsernsjef
Dag Falk-Petersen, som også er sertifisert flyver, har invitert
samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med på den første flyturen så fort flyet
ankommer norsk jord.
-
Vi ser nå en rivende positiv utvikling innen miljøvennlig teknologi i
transportsektoren. El og batteri endrer skipsfart og veitransport. Det er
utrolig spennende når vi også kan bidra til å lede vei innen miljøvennlig
luftfart. Med innførselen av Norges første elfly skal vi få demonstrert at dette
ikke er fjern fremtidsvisjon, men en realitet innen få år, sier
samferdselsminister Solvik-Olsen.
ZERO
er også positive til satsingen:
-
Innkjøpet av det første elflyet er en milepæl i transportsektoren. En barriere
er brutt for hva som kan elektrifiseres. Utviklingen heretter kan gå fort, det
er tross alt ikke mer enn ti år siden Buddy var den beste elbilen vi hadde.
Norge må fortsette å gå foran når det gjelder å ta i bruk utslippsfri teknologi
og grønne løsninger, sier Marius Holm, leder i miljøstiftelsen ZERO.
Alpha Electro - (prototype name WATTsUP)
Alpha Electro (prototype name was WATTsUP), the new 2-seat electric trainer: the greenest way of learning to fly!
Performance of the Alpha Electro 2-seat electric trainer is tailored to the needs of flight schools. Short take-off distance, powerful 1000+ fpm climb, and endurance of one hour plus reserve. The Alpha Electro is optimized for traffic-pattern operations, where 13% of energy is recuperated on every approach, increasing endurance and at the same time enabling short-field landings.
Ivo Boscarol, CEO of Pipistrel says: "With the ever growing cost of fuel it is time to rethink pilot training. Our solution is the first practical all-electric trainer! Technologies developed specially for this aircraft cut the cost of ab-initio pilot training by as much as 70%, making flying more affordable than ever before. Being able to conduct training on smaller airfields closer to towns with zero C02 emissions and minimum noise is also a game changer! Alpha Electro meets microlight and ASTM LSA criteria, as well as standards for electric propulsion.
Alpha Electro is our 5th electric aircraft project and the second to result as a commercial product."
History and development of the product:The prototype WATTsUP was developed in partnership with Siemens AG, who provided the electric main propulsion components, and represents the next generation of Pipistrel's electric aircraft. Every single element of aircraft was refined to be lighter, more efficient and more reliable. The first 85 kW electric motor only weighed 14kg and was more powerful than the popular Rotax 912 series, typically used on microlights and LSAs. The 17 kWh battery pack was dual-redundant and designed to be either quickly replaceable within minutes or charged in less than one hour, thanks to the next generation of Pipistrel's Battery Management technology.
Frank Anton, Executive Vice President Traction Drives and the initiator of electric aircraft development at Large Drives, Siemens AG, said: “Siemens is developing electric drive systems with highest power-to-weight ratio for aircraft propulsion. Only with innovation we can solve the problems of rising fuel costs, rising passenger demand and rising environmental regulations. Innovations used in the WATTsUP will be instrumental in making aviation more sustainable in the long run. As electric drives are scalable, we can expect, that in the future also larger aircraft will use electric propulsion. The world is becoming electric, whether in the air, on land or at sea.”
The serially produced "Alpha Electro" aircraft is an improvement of the "WATTsS UP" prototype.
The airframe uses proven features from hundreds of Pipistrel's aircraft flying worldwide.
The electric powertrain is operated with one simple lever, enabling the crew to focus on learning piloting skills! With the smart charger, using the ALPHA Electro is as simple as charging a mobile phone. Even if you only fly for fun and not to train future generations of pilots, the almost silent cockpit, the immediate response of the powertrain and the lack of exhaust emissions will make you feel the pioneering spirit of electric flight.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.