AW101
Norge ikke alene om AW101-problemer: Ristet så voldsomt at pilotene mistet nattbrillene to sekunder etter landing
Piloten ble til en ufrivillig kraftoverføring mellom sete og collective-håndtak før helikopteret havarerte.
Forsvarets havarikommisjon fortsetter å undersøke hvorfor det nye AW101-helikoptret veltet under testing fredag.
Nøyaktig ei uke etter at redningshelikopteret ble levert til 330-skvadronens hovedbase på Sola, rullet maskinen over under såkalt bakkekjøring. Ingen mennesker kom til skade, men de materielle skadene er åpenbart store.
– Det er fortsatt for tidlig å si noe om ulykkesårsak og skadeomfang. Undersøkelsen går sin gang, og det er planlagt å reise opp helikopteret igjen senere i dag eller i nær framtid, sier kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret mandag ettermiddag.
Hvor fort det kan gå fra et helikopter står på bakken med rotorene i gang til det er ute av kontroll, er en dansk ulykke med et tilsvarende helikopter for tre år siden et eksempel på:
Under landingstrening utenfor Mazar-s-Sharif i Afghanistan 11. oktober 2014 gikk det galt.
Det gikk kun 20 sekunder fra en kontrollert landing til helikopteret hadde havarert.
I det danske forsvarets havarirapport kommer det også fram at helikoptertypen har noen iboende vibrasjonsproblemer, samt at nødprosedyrene og treningen besetningene har fått for å hanskes med dette, ikke har vært gode nok.
Cirka to sekunder etter landing begynte EH101-helikopteret å riste voldsomt og gikk deretter inn i en meget kraftig vibrasjon opp og ned, med en frekvens på cirka 3 Hz (svingninger per sekund).
Rapporten forteller at det ristet så kraftig at flygerne ble kastet rundt i sikkerhetsselene sine og at de mistet nattbrillene («Night Vision Goggles», NVG) og dermed også muligheten til å se noe særlig.
Andrepiloten, som førte helikopteret, identifiserte instinktivt rystelsene til å være av typen som betegnes som «3,65 Hz Vertical Bounce». Han fulgte det som er prosedyren for å motvirke dette, nemlig å slå av stabiliseringssystemet og trekke helikopteret i lufta igjen.
Havarikommisjonen kom imidlertid til at det som skjedde var en såkalt «3 Hz biomechanical feedback» - der prosedyren tvert om er å slippe grepet på «collective»-stikka slik at helikopteret får falle til ro.
Flygerens instinktive reaksjon ble starten på et femten sekunder langt forløp der helikopteret kom i lufta igjen, fortsatt med voldsomme rystelser, der det roterte tre kvart omdreining mot høyre og rullet om mot venstre. Hovedrotoren tok bakken og halen knakk av. Ingen av de seks om bord kom til skade.
Havarikommisjonen kom til at det ikke var noen teknisk feil på helikopteret på havaritidspunktet.
«Biomechanical feedback» er betegnelsen på en ufrivillig interaksjon mellom denne stikka og pilotens arm.
I havarirapporten forklares det som som skjer, noe forenklet, at en tilstrekkelig stor påvirkning av helikopteret i den loddrette akse forplanter seg grunnet treghetsforhold gjennom sete og pilotens kropp og arm tilbake til «collective», som dermed påvirkes og genererer ende en loddrett bevegelse av helikopteret som igjen forplanter seg, og så videre.
– Prosessen kan komme i fase med seg selv og bli selvforsterkende. Pilotens rolle blir i prinsippet utelukkende å fungere som ei slags ufrivillig stempelstang som forbinder og overfører kraft fra setet til «collective», skriver kommisjonen.
Den utløsende årsaken til disse vibrasjonene var trolig at helikopteret kjørte over hjulspor fra en tidligere landing som igjen medførte ufrivillig påvirkning av «collective».
Kommisjonen peker på at helikoptertypen er følsomme for denne typen fenomen, uten å gå mer i detalj i den åpne rapporten.
Hele Forsvarets Flyvehavarikommissions rapport er nemlig ikke offentliggjort. Med andre ord kan det være flere detaljer knyttet til vibrasjonsproblemer som ikke deles med omverdenen, men som andre brukerland som Norge får tilgang til.
For ett år siden veltet et nigeriansk AW101-helikopter på flybasen Makurdi da det var i ferd med å takse inn i hangaren. Også dette skjedde like etter leveranse. Flyvåpenet i Nigeria mottok to AW101-maskiner som opprinnelig var tiltenkt India, men der kontrakten ble kansellert på grunn av korrupsjonsmistanker.
Les mer her: https://tinyurl.com/y9oz3yvh
Nøyaktig ei uke etter at redningshelikopteret ble levert til 330-skvadronens hovedbase på Sola, rullet maskinen over under såkalt bakkekjøring. Ingen mennesker kom til skade, men de materielle skadene er åpenbart store.
– Det er fortsatt for tidlig å si noe om ulykkesårsak og skadeomfang. Undersøkelsen går sin gang, og det er planlagt å reise opp helikopteret igjen senere i dag eller i nær framtid, sier kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret mandag ettermiddag.
Hvor fort det kan gå fra et helikopter står på bakken med rotorene i gang til det er ute av kontroll, er en dansk ulykke med et tilsvarende helikopter for tre år siden et eksempel på:
Under landingstrening utenfor Mazar-s-Sharif i Afghanistan 11. oktober 2014 gikk det galt.
Det gikk kun 20 sekunder fra en kontrollert landing til helikopteret hadde havarert.
Voldsomme vibrasjoner
Ingen av de seks om bord i det danske helikopteret kom til skade, men helikopteret er først nå i ferd med å bli ferdig reparert. Forsvarsdepartementet har satt av hele 119 millioner kroner til verkstedregninga.I det danske forsvarets havarirapport kommer det også fram at helikoptertypen har noen iboende vibrasjonsproblemer, samt at nødprosedyrene og treningen besetningene har fått for å hanskes med dette, ikke har vært gode nok.
Cirka to sekunder etter landing begynte EH101-helikopteret å riste voldsomt og gikk deretter inn i en meget kraftig vibrasjon opp og ned, med en frekvens på cirka 3 Hz (svingninger per sekund).
Rapporten forteller at det ristet så kraftig at flygerne ble kastet rundt i sikkerhetsselene sine og at de mistet nattbrillene («Night Vision Goggles», NVG) og dermed også muligheten til å se noe særlig.
Andrepiloten, som førte helikopteret, identifiserte instinktivt rystelsene til å være av typen som betegnes som «3,65 Hz Vertical Bounce». Han fulgte det som er prosedyren for å motvirke dette, nemlig å slå av stabiliseringssystemet og trekke helikopteret i lufta igjen.
Havarikommisjonen kom imidlertid til at det som skjedde var en såkalt «3 Hz biomechanical feedback» - der prosedyren tvert om er å slippe grepet på «collective»-stikka slik at helikopteret får falle til ro.
Flygerens instinktive reaksjon ble starten på et femten sekunder langt forløp der helikopteret kom i lufta igjen, fortsatt med voldsomme rystelser, der det roterte tre kvart omdreining mot høyre og rullet om mot venstre. Hovedrotoren tok bakken og halen knakk av. Ingen av de seks om bord kom til skade.
Havarikommisjonen kom til at det ikke var noen teknisk feil på helikopteret på havaritidspunktet.
Ufrivillig mellomledd
«Collective»-håndtaket er hengslet i bakkant og kan minne om et tradisjonelt håndbrekk i en bil (se bildet fra cockpit lengre ned). Det styrer hvor mye oppdrift hovedrotoren genererer avhengig av hvor mye piloten løfter eller senker håndtaket.«Biomechanical feedback» er betegnelsen på en ufrivillig interaksjon mellom denne stikka og pilotens arm.
I havarirapporten forklares det som som skjer, noe forenklet, at en tilstrekkelig stor påvirkning av helikopteret i den loddrette akse forplanter seg grunnet treghetsforhold gjennom sete og pilotens kropp og arm tilbake til «collective», som dermed påvirkes og genererer ende en loddrett bevegelse av helikopteret som igjen forplanter seg, og så videre.
– Prosessen kan komme i fase med seg selv og bli selvforsterkende. Pilotens rolle blir i prinsippet utelukkende å fungere som ei slags ufrivillig stempelstang som forbinder og overfører kraft fra setet til «collective», skriver kommisjonen.
Den utløsende årsaken til disse vibrasjonene var trolig at helikopteret kjørte over hjulspor fra en tidligere landing som igjen medførte ufrivillig påvirkning av «collective».
Kommisjonen peker på at helikoptertypen er følsomme for denne typen fenomen, uten å gå mer i detalj i den åpne rapporten.
Hele Forsvarets Flyvehavarikommissions rapport er nemlig ikke offentliggjort. Med andre ord kan det være flere detaljer knyttet til vibrasjonsproblemer som ikke deles med omverdenen, men som andre brukerland som Norge får tilgang til.
For ett år siden veltet et nigeriansk AW101-helikopter på flybasen Makurdi da det var i ferd med å takse inn i hangaren. Også dette skjedde like etter leveranse. Flyvåpenet i Nigeria mottok to AW101-maskiner som opprinnelig var tiltenkt India, men der kontrakten ble kansellert på grunn av korrupsjonsmistanker.
Les mer her: https://tinyurl.com/y9oz3yvh
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.