torsdag 30. november 2017

Helikopterulykken på Sola - TU





Helikopteret som veltet har halenummer 0268 og er det fjerde helikopteret som er produsert for Norge.
Helikopteret som veltet har halenummer 0268 og er det fjerde helikopteret som er produsert for Norge. (Johansen, Carina)

AW101

AW101-ulykken er den første 

undersøkelsen for nyopprettet havari-

kommisjon

Hadde eksistert i tre uker da redningshelikopteret veltet.

Det er to blodferske subjekter og objekter i aksjon etter helikoptervelten på Sola 24. november.
Mens AW101-redningshelikopteret kun hadde vært i Norge ei uke og fløyet rundt fire timer da ulykken skjedde, hadde havarikommisjonen som nå undersøker ulykken kun eksistert i tre uker.
– Dette er vår første undersøkelse, bekrefter Håkon Sitre som leder den nyopprettede Statens havarikommisjon for Forsvaret.

Data til England og Frankrike 

Organisasjonen består av fire personer, som alle har jobbet på Sola siden fredag kveld. Sitre opplyser at de spiller på både sivile og militære ressurser i sitt arbeid. Luftforsvaret, som opererer redningshelikoptrene, har utpekt en undersøkelsesoffiser som vil samarbeide med havarikommisjonen.
I løpet av disse dagene har de snakket med involverte, gjort de første undersøkelsene av helikopteret mens det lå ute veltet på høyre side og sanket inn øvrig informasjon.
Helikopteret er løftet og satt tilbake i den nybygde hangaren på 330-skvadronens hovedbase på Sola. Her blir det stående for videre undersøkelser.
Den kombinerte ferdsskriveren og taleregistratoren skal sendes til den franske flyhavarikommisjonen, BEA, for nedlasting på deres analysesenter i Paris. Øvrige datalagringsenheter sendes til AW101-fabrikken, Leonardo Helicopters i Yeovil i Sommerset sørvest i England.
– Vi håper dette vil gi oss mye nyttig informasjon og grunnlag for våre videre undersøkelser, sier Sitre som ikke ønsker å spekulere i årsakssammenhenger.
Han bekrefter at det ikke er gjort noen funn så langt i undersøkelsen som tilsier at andre AW101-brukere må slutte å fly.


Når dataene fra CVDR er lastet ned og analysert vil havarikommisjonen kunne danne seg et enda bedre bilde av de bakenforliggende årsakene til at AW101-helikopteret veltet under bakkekjøring.





Når dataene fra CVDR er lastet ned og analysert vil havarikommisjonen kunne danne seg et enda bedre bilde av de bakenforliggende årsakene til at AW101-helikopteret veltet under bakkekjøring. Bilde: Eirik Helland Urke

Den oransje boksen befinner seg i avionikkhylla rett bak førerkabinen på babord side (se bilde over). Den inneholder både ferdsskriver og taleregistrator, CVR/FDR, «Cockpit Voice Recorder»/«Flight Data Recorder», eller gjerne «Cockpit Voice and Data Recorder», CVDR, ettersom det er her snakk om begge deler i én enhet.
Les hele artikkelen her: https://tinyurl.com/y9w6gpxf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.