Ryanair vil ikke anerkende svenske pilotkrav
De svenske Ryanair-piloter kæmper for retten til at organisere sig, men Ryanair afviser at forhandle med pilotforeninger, som man hævder er styret af konkurrenternes piloter.
Den nyetablerede faglige klub, som svenske Ryanair-piloter har dannet i regi af Svensk Pilotförening (SPF), får som ventet en noget kølig modtagelse hos Ryanair.
Mandag kunne den svenske pilotforening nemlig afsløre, at syv Ryanair-piloter havde stillet sig frem med navn og på vegne af de øvrige piloter i det nydannede faglige samarbejde, gennem SPF havde stillet krav om forhandling af lokale kollektive overenskomster. Krav som i øjeblikket kommer fra Ryanair-piloter i andre europæiske lande via European Employee Representative Committee (EERC), der er en nydannet paraplyorganisation for Ryanair-piloterne i Europa.
Hos Ryanair afviser man blankt at gå i dialog med SPF eller piloterne.
“Det er mere meningsløs PR fra konkurrerende flyselskabers fagforeninger, og det har ingen gyldighed. Ryanair har gentagne gange i løbet af de seneste uger bekræftet, at selskabet ikke vil gå i dialog med dette ’såkaldte EERC’, RPG, REPA, eller enhver anden gruppen, der agerer på vegne af pilotfagforeninger fra konkurrerende flyselskaber,” hedder det i en kommentar fra det irske lavprisflyselskab.
Vil anerkende baseråd
Gennem tiden har Ryanairs piloter forsøgt at organisere sig i faglige sammenslutninger som Ryanair European Pilots’ Association (REPA) eller Ryanair Pilot Group (RPG), men ledelsen i flyselskabet har ikke ønsket at anerkende disse foreninger,
Gennem tiden har Ryanairs piloter forsøgt at organisere sig i faglige sammenslutninger som Ryanair European Pilots’ Association (REPA) eller Ryanair Pilot Group (RPG), men ledelsen i flyselskabet har ikke ønsket at anerkende disse foreninger,
I stedet henholder Ryanair sig til, at man gerne vil i dialog med de såkaldte baseråd (ERC – Employee Relations Council, red.), som findes ved hovedparten af de store europæiske baser.
“Det nuværende ERC-system ved baserne er ikke blevet ‘pålagt af ledelsen’, men blev snarere aftalt og anvendt af Ryanair og alle selskabets pilotbaser i de seneste 25 år med fuld deltagelse af Ryanairs piloter, der regelmæssigt har stemt i hemmelige afstemninger for at godkende løn- og arbejdsforhold,” lyder det fra Ryanair.
Ryanair har i denne uge oplyst, at man har ansat 36 nye piloter, hvilket betyder, at man år til dato har fået 1.081 nye piloter til selskabet. Der oplyses dog intet om, hvor mange piloter, der har forladt Ryanair i årets løb.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.