torsdag 16. november 2017

MPA i nord - Aldrimer

Utrolig å lese; skvadronen opererer kun på ukedager og ikke om natten! Makan. (Red.)

Krever at Stortinget handler

16/11/2017  By Kjetil Stormark



KREVER HANDLING: BAF-leder Hilde Flobergseter (t.h.) mener Stortinget må våkne og begynne å stille kritiske spørsmål. Her avbildet utenfor Stortinget da folkeaksjonen Bevar Andøya Flystasjon 5. september i år arrangerte en demonstrasjon mot forsvarsplanen som regjeringen har vedtatt med støtte fra Ap. Her i samtale med (fra v.) Espen Barth Eide (Ap) og Eirik Sivertsen (Nordland Ap). Foto: FREDRIK NAUMANN/ALDRIMER.NO
Leder av folkeaksjonen «Bevar Andøya flystasjon» (BAF), Hilde Flobergseter, er sterkt kritisk til at regjeringen ikke vil svare på om den norske sikkerhetspolitikken ligger fast eller ikke.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Torsdag sendte hun epost til medlemmene av Stortingets utenriks- og forsvarskomite der hun krever at Stortinget våkner og begynner å stille kritiske spørsmål. Den siste uken har det vært en markant økning i amerikansk maritim overvåkingsaktivitet i nordområdene.

Vil ikke svare
Amerikanske P-8A Poseidon overvåkingsfly fra US Navy mellomlander stadig hyppigere på Andøya, der de både fyller drivstoff og får etterforsyninger av sonarbøyer. Det betyr at USA etter alt å dømme opererer lenger nord enn tidligere.
Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) og Forsvarsdepartementet (FOH) vil ikke svare på detaljer om den økede amerikanske MPA-aktiviteten i nord. FOH og FD vil heller ikke svare på om den norske selverklærte base- og sikkerhetspolitikken ligger fast, som i alle fall tidligere har slått fast at allierte fly- og marinefartøy som opererer via norsk territorium ikke kan bevege seg øst for 24. lengdegrad.

Les mer: Taushet om amerikansk MPA-nærvær i nord

Denne norske, selverklærte «grensen», som har vært en del av Norges beroligelsestiltak vs Russland, befinner seg like vest for Hammerfest og øst for Alta.
FD og FOH har overfor Aldrimer.no heller ikke svart på om norske myndigheter forsøker å holde rede på hvor amerikanske overvåkingsfly opererer etter at de har mellomlandet på norske baser.

— Stortinget sover
— Jeg blir frustrert av dette. Stortinget sover, sier Hilde Flobergseter til Aldrimer.no.
— Jeg ser på det som skjer som meget alvorlig. Dette har jo sammenheng med den sikkerhetspolitiske situasjonen. Vi trenger å få vite om det fortsatt er Norge som styrer overvåkingen i nord og hvor amerikanerne opererer, sier Flobergseter. Hun selv er blant de som de siste dagene merker den betydelige økningen av aktivitetsnivået på Andøya.


HVOR OPERERER DE? Det er uklarhet om hvor langt nord amerikanske P-8A Poseidon overvåkingsfly fra US Navy nå opererer, etter at flyene også har begynt å bli etterforsynt med sonarbøyer ved mellomlandinger på Andøya flystasjon. Foto: BOEING
— Jeg våknet jo natt til i går av at en amerikansk P-8 landet og tok av ikke så lenge etter. Og så var det et nytt fly i går kveld. Jeg er jo en av de som hører aktiviteten, fordi jeg bor så nær flystasjonen.

— Det vanlige er at de norske P-3C Orion-maskinene kun flyr på dagtid i ukedagene, ikke i helger eller på netter. Vil du beskrive det aktivitetsnivået dere er vitne til nå som vesentlig høyere enn det dere er vant til?

— Helt klart. Over tid nå har det vært lite aktivitet fra de norske Orion-flyene. Det som skjer nå, merkes godt. Det er ikke noe negativt. Vi er avhengige av et godt samarbeid med våre allierte. Men vi ønsker flere svar og mer informasjon, sier Flobergseter.
MPA-miljøet leverer
Norske P-3C Orion overvåkingsfly fra 133 Luftving/333 Skvadron på Andøya flystasjon har lenge slitt med å produsere mange nok tokt. En av årsakene til dette er personellflukt etter det politiske vedtaket om å flytte MPA-kapasiteten fra Andøya til Evenes. Forsvarskilder understreker imidlertid at den kritiske driftssituasjonen nå er i alle fall midlertidig avverget, slik at 133 Luftving igjen er operativ og står for gode og løpende leveranser av data til Etterretningstjenesten, USA og NATO. Kritiske røster hevder imidlertid at Forsvaret driver rovdrift på deler av personellet for å få dette til.


PÅ VINGENE IGJEN: 133 Luftving har greidd å reetablere en litt mer ordinær driftssituasjon og leverer igjen gode rådata til Etterretningstjenesten, USA og NATO. Her en P-3 Orion fra 333 Skvadron over Andfjorden utenfor Andøya flystasjon 23 juni i år. Foto: KJETIL STORMARK/ALDRIMER.NO
For øyeblikket flyr 133 Luftving rundt tre eller fire tokt i uken. Allierte kilder forteller at USA ønsker en døgnkontinuerlig MPA-dekning fra nordområdene. Det er Forsvaret ute av stand til å levere.
Det er også usikkerhet knyttet til at regjeringen for 2018 har meldt inn et norsk MPA-fly til NATO-beredskap. Tillitsvalgte ved Andøya flystasjon har slått fast at dersom en slik beredskap utløses, vil driftssituasjonen ved 133 Luftving fort forverres og kunne bidra til at den norske MPA-kapasiteten går ned for telling.

Bekymret
— Er du bekymret for at den norske nasjonale MPA-kapasiteten etterhvert skyves ut og amerikanerne tar helt eller delvis over?
— Ja. Det er jeg helt klart bekymret for, sier Hilde Flobergseter, som i spissen for folkeaksjonen «Bevar Andøya flystasjon» har kjempet med nebb og klør mot nedleggelsesvedtaket.
— Blir dette diskutert i lokalmiljøet på Andøya?
— Alle som bor på Andenes får jo med seg det som skjer og hører når P-8-flyene lander og tar av. Vi ser jo også amerikanerne som beveger seg i sentrum av Andenes. Det er jo ikke rart at vi lurer på hva som foregår. Det er mange spørsmål vi stiller oss. Vi har ikke noe imot å få besøk og at vi har et tett og godt samarbeid med USA og våre allierte. Men det må være innenfor norsk basepolitikk, norsk politikk og norsk tankegang i bunn, understreker hun.

— Tenker annerledes
Hilde Flobergseter utdyper hva hun mener med det. Hun mener Norge og USA ikke nødvendigvis har sammenfallende interesser i enhver situasjon.
— Vi må ta innover oss at amerikanerne aldri har stått tilbake fra å krige på andre lands territorium. Det er jo en kjensgjerning. Vi må ta innover oss at USA tenker litt annerledes. Det er ikke slik at jeg tror de er ute etter å provosere russerne. Men dersom det skulle bli et møte mellom russiske jagerfly eksempelvis og amerikanske P-8-fly i områder som normalt blir overvåket av norske fly, vet vi jo ikke hvordan de forskjellige aktørene vil reagere. Det kan skje et uhell, noe som kan framprovosere en krise, påpeker Flobergseter.
Og legger til:
— Vi ønsker også svar på hva amerikanerne vil med Andøya flystasjon framover. Det er snakk om å flytte de norske flyene til Evenes. Skal USA fly fra Andøya? Krever amerikanerne å få bruke Andøya også videre? spør Flobergseter.

— NATO-base
— Dette er jo en NATO-base, bygd med NATO-midler. Hva slags avtaler finnes mellom Norge og NATO? Vi må få svar på disse spørsmålene. Nå er det på tide at Stortingets utenriks- og forsvarskomite stiller spørsmål til NATO. Også til regjeringen, selvfølgelig, men regjeringen ser ikke ut til å ville gi noe svar. Da bør Stortinget gå rett til NATO for å få svar, sier hun.

NATO-SVAR: BAF-leder Hilde Flobergseter krever at Stortinget spør NATO direkte om hva som skjer med Andøya flystasjon, som ble bygget med NATO-midler. Her et amerikansk P-8A Poseidon fra US Navy parkert på Andøya flystasjon i forbindelse med Andøya flyshow lørdag 24. juni 2017. I bakgrunnen et P-3 Orion fra 333 Skvadron. Foto: KJETIL STORMARK/ALDRIMER.NO
Flobergseter frykter at norsk basepolitikk og sikkerhetspolitikk endres stadig, uten at det er offentlig debatt.
— Jeg er av den mening at Stortinget sover. Det norske folk sover nå. Det er på tide at de våkner og tar dette på alvor. Bare en eneste hendelse mellom USA og Russland i Barentshavet kan være fatalt. De kan ikke la regjeringen slippe unna med å ikke svare. De som er sikkerhetsklarert på Stortinget, de bør få svar, slik at de kan orientere sine egne partier, krever Flobergseter.
Aldrimer.no har forsøkt å komme i kontakt med leder av Stortingets utenriks- og forsvarskomite, Anniken Huitfeldt (Ap), uten å lykkes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.