Kong
Harald fløy til Ørland flystasjon med Luftforsvarets VIP-fly da han deltok på
mottaksseremonien for F-35 forrige fredag. (Eirik
Helland Urke)
Dette ble en av de siste turene med Kongeflyet
Norske
VIP-er må finne seg andre transportmidler når DA-20 Jet Falcon settes på bakken
for godt.
- PER ERLIEN DALLØKKEN
- 19. NOV. 2017
- 19:47
Da to norske F-35A tok av fra norsk jord med
norske piloter i cockpit for første gang fredag 10. november, var den første
oppgaven å møte kong Harald i lufta og eskortere ham ned til Ørland flystasjon.
Kongen ankom, som
så mange ganger før, i Luftforsvarets VIP-fly - et hvitlakkert DA-20 Jet
Falcon.
Mens dette var det første oppdraget for våre nye
kampfly, var det et av de siste for det såkalte «Kongeflyet». Flyet skal
pensjoneres i løpet av året.
50-åring
Det smekre, franske flyet bærer alderen godt. Det er produsert allerede
i 1967 (serienummer 125).
Kongeflyet på Ørland flystasjon. Foto: Eirik Urke
Fram til nå har det blant annet stått for
VIP-transport for kongefamilien, forsvarsledelse og statsråder. Det har to
mørke søsterfly som heter «Hugin» og «Munin», og de tilhører alle
717-skvadronen på Gardermoen flystasjon.
717-skvadronen
driver med luftbåren elektronisk krigføring. Det vil blant annet si å forstyrre
og blokkere fiendtlige radar- og kommunikasjonssystemer, såkalt «jamming».
De to andre DA-20-maskinene, som er produsert i
1966, skal fortsette å fly fram til de, i likhet med P-3 Orion, erstattes av
P-8 Poseidon.
De fem nye maritime patruljeflyene skal leveres
fra Boeing i perioden 2022-2023, ifølge avtalen som ble inngått i mars.
Prosjektet har en kostnadsramme på cirka ti milliarder kroner.
To DA-20 i formasjonsflyging fra
Gardermoen.Foto: Olav Standal Tangen /
Forsvarets forum
Dassault Falcon
(Mystère) 20C-5
Funksjon: Elektronisk krigføring (EK), elektronisk overvåking (ESM),
forstyrre og blokkere fiendtlige radar- og kommunikasjonssystemer (ECM)
Motorer: 2 x Garrett TFE731-5BR
Skyvekraft: 21 kN (4.750 Ibf) hver
Lengde: 17,2 meter
Høyde: 5,3 meter
Vingespenn: 16,3 meter
Marsjhastighet: 420 knop (778 km/t)
Flyhøyde: 42.000 fot
Maksimal avgangsvekt: 13.200 kg
Utholdenhet: 5 timer
Bevæpning: Ingen, «chaff» og «flare» til egenbeskyttelse
Besetning: Maksimalt seks personer
Kalibreringsmaskin
Selv om det hvite DA-20-flyet er mest kjent for
VIP-transport, er slike oppdrag i mindretall. Hovedjobben for flyet har vært å
kalibrere militære navigasjons- og innflygningshjelpemidler og radarsystemer.
Når 125-flyet nå
fases ut, mens de to andre fortsetter til 717-skvadronen legges ned innen 2024,
skyldes dette kanskje VIP-stempelet det har fått.
Det mener iallfall skvadronledelsen, ifølge en
artikkel i Forsvarets forumfra
juni. Der kommer det fram at de mener de ikke er blitt hørt, når de har forsøkt
å formidle at dette først og fremst er en kalibreringsmaskin.
Nå skal i stedet Forsvaret leie inn sivile til å
utføre disse oppgavene, noe de håper å spare fire millioner kroner i året på.
Falcon-familien
Det ble produsert i overkant av 500 Falcon 20 i
perioden 1963 til 1985. Luftforsvaret tok i bruk sitt første eksemplar i 1976.
Dette var Dassault
Aviations første forretningsjet som etter hvert vokste til en hel familie
Falcon-fly.
Den største versjonen, tremotorsflyet Falcon
8X, ble rullet ut fra
sluttmonteringsfabrikken ved flyplassen i Mérignac like utenfor
Bordeaux for tre år siden. Det ferskeste - og forsinkede - familiemedlemmet,
5X, fløy for første gang 5.
juli i år.
Slik ser det ut inne i cockpiten på
Forsvarets Jet Falcon.Foto: Olav Standal Tangen /
Forsvarets forum
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.