Igjen en flott artikkel av Per Erlien Dalløkken og fotograf Eirik Helland Urke (Red.)
"Vittige ingeniørtunger på Kongsberg har til Teknisk Ukeblad
tidligere sagt på spøk at «JSM ikke er et missildesign, men avtrykket av den
ene halvdelen av bomberommet på en F-35».
Her er to av de norske F-35A-flyene
over Ørland. (Eirik Helland Urke)
F-35 JOINT STRIKE MISSILE
– Dette er mer enn et norsk våpen, understreker
Locheed Martins F-35-sjef.
- Per Erlien Dalløkken
- Forsvar
- 18.
nov. 2017 - 05:30
ØRLAND: Et av kampflyet
F-35s beste kort på hånda, er den såkalte «stealth»-kapasiteten, altså
snikeevnen som gjør det vanskelig å oppdage.
Men skal
radarsignaturen beholdes ørliten, nytter det ikke å fly rundt som et juletre
med missiler, bomber, sensorer og drivstoff hengende på vinger og under buken,
slik tilfellet er i dag når F-16 flyr med full krigsmundur. Utstyret må få
plass inne i flykroppen.
Fortsatt er det kun ett kryssermissil som er
tilpasset våpenrommet på F-35. Det heter Joint Strike Missile (JSM) og er konstruert
av Kongsberg.
- På vingene etter en ukes intenst arbeid: Her er F-35
over Ørland med norske flygere
Snart eksamen
Det er hele 15 år siden arbeidet med en
F-35-tilpasset versjon av Naval Strike Missile (NSM) startet. De største
byksene i utviklingsløpet er gjort de siste årene:
Første store milepæl i tredje og siste utviklingstrinn
ble passert 28. oktober 2015. Da ble det første JSM-slippet gjennomført, der
formålet var å demonstrere trygg separasjon fra flyet. Missilet er utstyrt med
et eget styringssystem som virker noen sekunder, og som sørger for at det ikke
kolliderer med flyet etter at det er sluppet.
Omtrent på dagen
ett år senere, 29. oktober 2016, ble et motorisert missil for første gang
sluppet. Det fløy langt over 200 kilometer mens det utførte en rekke
krevende manøvre og varierte høyde og hastighet, og demonstrerte det
Kongsberg kaller ekstreme ytelser for denne type missiler.
I juni i år ble flytest nummer tre og fire
gjennomført, også dette over Utah test and training range (UTTR) utenfor
Salt Lake City. Dette skytefeltet er det eneste stedet i USA at man kan teste
kryssermissiler over land.
Øyvind Kolset, direktør for missilsystemer i Kongsberg, ved en
fullskala JSM-modell utstilt på Ørland. Eirik Helland Urke
– Her fløy JSM
svært avanserte baner med flukt i ulike høyder og hastigheter der missilets
flyegenskaper ble testet til ytterpunktene. Testene ble gjennomført som
planlagt og inkluderte komplekse manøvre med simulerte angrep. Resultatet var
svært vellykket og alle exit-kriterier ble møtt, forteller Øyvind Kolset som er
direktør for missildivisjonen i Kongsberg Defence & Aerospace.
Med dette nærmer flytestingen seg ferdig. Det som
gjenstår nå, er selve eksamenen - en demonstrasjonsfyring med skarpt missil som
er berammet til første halvår 2018.
- «Ekstreme ytelser»: Joint Strike
Missile flyr for første gang for egen maskin
Ny evne for Norge
Teknisk Ukeblad treffer Kolset på Ørland der han
sammen med resten av norsk forsvarsindustri deltar på den offisielle
mottakssseremonien for de tre første norske F-35A-flyene. Her trakk både
forsvarsledelse og politisk ledelse fram at de nye kampflyene gir Norge en
forsvarsevne vi aldri før har hatt.
Luftforsvaret har nå tre F-35A stasjonert her på Ørland flystasjon. Det
er først om sju år at de blir fullt operative med JSM. Foto: Eirik Urke
Sentralt for den nye slagkraften er
femtegenerasjonsmissilet JSM. I likhet med flyet, er det langtrekkende
missilet konstruert for å være vanskelig å oppdage, samt at det skal ha meget
gode manøvreringsegenskaper. Det kan brukes både mot sjø- og bakkemål.
Kombinasjonen
av F-35 og JSM skal, i tillegg til å avskrekke eventuelle
motstandere, gjøre Forsvaret i stand til å finne og nedkjempe godt forsvarte
mål over store avstander med høy presisjon.
Fram til i fjor høst var alle biter av missilet
ferdig utviklet. Det vil si at alle delsystemer og komponenter har vært gjennom
kvalifisering, elektronikk og hardware er nå produksjonsstandard. Kolset sier
at designen nå er så godt som sluttført og at de er i rute til å avslutte kvalifiseringsprogrammet
for det norske forsvaret til sommeren 2018.
Det er mye som henger på F-16 når den skal ut i krig. Dette er fra
Souda-flystasjonen på Kreta under Operation Unified Protector i 2011. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
Parallelt pågår integrasjonsarbeidet på F-35 sammen
med flyprodusenten Lockheed Martin. Vi snakker om både logisk og fysisk
integrasjon. Dette er en del av den første større oppgraderingen på F-35, det
som kalles Blokk 4, og som skal utføres på de norske flyene i perioden
2022-2024. Alle missiler skal være levert og integrert slik at Luftforsvaret
oppnår såkalt full operativ evne (FOC) i 2025.
- Den norske kampflygeneralen: –
Foreløpig har vi kun tatt ut ti prosent av potensialet i F-35
Jeff A. Babione leder F-35-programmet i Lockheed Martin. Han har
tidligere blant annet vært sjefingeniør for F-22. Foto: Lockheed
Martin
Australsk søker
Dette er selvsagt noe flere nasjoner enn Norge
etterspør. En av dem er Australia, som de siste to årene har samarbeidet med å
legge til søkerkapasitet på missilet.
Konkret er det BAE Australia som skal integrere en
RF-søker i tillegg til den eksisterende bildedannende infrarøde søkeren (IR).
Kolset forteller at de har stor interesse for JSM
fra alle F-35-land. Men det gjenstår å vinne konkrete kontrakter. At det vil
komme, er det ingen tvil om, ifølge Jeff Babione som leder F-35-programmet i
Lockheed Martin.
– Dette er utrolig avansert teknologi som bidrar
med en voldsom kapasitetsøkning på et allerede meget kapabelt fly. Dette vil gi
deres flyvåpen og forsvar et enormt overtak på enhver motstander, sier Babione
og legger til:
– Jeg ser ingen begrensning på hvor mange
F-35-land som ønsker seg denne evnen. På den måten vurderer jeg ikke JSM kun
som et norsk våpen, selv om det utvikles av Kongsberg, sier Babione til Teknisk
Ukeblad.
Han sier at muligheten for å selge dette missilet
til mange, mange kunder utgjør et voldsomt potensial for norsk industri.
Samtidig minner han om at det er planlagt minst tre tusen fly til åtte andre
partnerland, tre amerikanske våpengrener og foreløpig tre utenlandske
kunder.
- Mange F35-milepæler: 11 år på
2 minutter
I buken eller på vingene
For fortsatt er JSM det eneste kryssermissilet som
passer internt i våpenrommet på F-35. Andre lignende missiler, som Lockheed
Martins eget AGM-158 JASSM, passer ikke i buken og må dermed henge under
vingene.
Av luft til bakke-våpen integrert internt i F-35 i
kampflyets tidlige operative liv, ser det ut til i tillegg til JSM bli første
og andre generasjon «Small Diameter Bomb» (SDB) og kongsbergpartneren
Raytheons AGM-154 «Joint Standoff Weapon» (JSOW). Det er denne glidebomba
som danner malen for bomberommet til F-35. Den er altså ikke motorisert og har
følgelig mindre rekkevidde og manøvreringsevne.
F-35A/C kan bære to JSM internt (i tillegg til fire under vingene). De
to andre missilene i våpenrommet er AMRAAM luft-til-luft-missiler. Foto: Kongsberg
Babione understreker at det er et stort arsenal
som blir integrert når F-35-utviklinga ferdigstilles i 2018 samt i Blokk 4 om
drøyt fem år. Alle partnerland har våpen de ønsker å få integrert på flyet.
Det handler også om andre måter å utnytte bomberommet
på. Et eksempel er flyprodusentens eget prosjekt «Sidekick» som handler om å
stable Amraam-missiler oppå hverandre, slik at F-35 blir i stand til å fly med
seks slike luft-til-luft-missiler internt i stedet for fire som i dag. Lockheed
Martin har en prototyp som snart skal over i operasjonell testing.
Fra såkalt «fit check» i 2013 der JSM blir festet på F-35s eksterne
våpenstasjoner. Dette er for øvrig en B-versjon som ikke kan bære JSM internt. Foto: Lockheed Martin
Kongsberg ser det som mest sannsynlig at en
2xAmraam-installasjon må benytte JSM-stasjonen. I så fall vil det ikke bli
mulig med fire Amraam ved siden av to JSM.
- Første akroshow: Her viser
F-35A hva den er god for i lufta over Paris
Lengde: 4,00 m
Høyde: 0,52 m
Bredde: 0,48 m (med
innslåtte vinger)
Vekt: 416 kg
Stridshode: 100 kg
(tnt-ekvivalenter)
Rekkevidde: >150
nautiske mil
- En
kraftig turbojetmotor som gir en høy skyvekraft/vekt-rate som igjen gir
gode manøvreringsevner
- Svært
lavtflygende (adaptiv) i hastigheter oppunder lydens hastighet, passive
sensorer og liten radarsignatur
- Gjenkjenner
mål og tilpasser lunte/brannrør («fuze»), treffpunkt og
manøvrering/taktikk til det aktuelle målet
- Låner
mye teknologi fra NSM som ble påbegynt i 1996 og som så langt er levert
til sjøforsvarene i Norge og Polen
- Arbeidet
med en ny versjon av NSM tilpasset F-35 startet i 2002
- Totalt
er kostnaden for å utvikle og anskaffe missilene beregnet å koste cirka
åtte milliarder kroner. Dermed er dette et av tidenes største
utviklingsprosjekter i norsk landbasert industri
- På
inntektssida har Kongsberg anslått et eksportpotensial verdt 20-25
milliarder kroner, selvsagt fordelt over lang tid, kanskje så mye som 30
år
Tyrkisk konkurrent
Inne i bomberommet kommer det potensielt en
kryssermissil-konkurrent for JSM, fra tyrkiske Roketsan.
– Ja, også de har
ambisjoner om å integrere sitt SOM-J-missil internt i F-35, men de er fortsatt
veldig tidlig i utviklingen. Vårt søsterselskap Lockheed Martin Missiles
and Fire Control hjelper dem med integrasjonen. De ønsker nok å
klare dette til tidsrommet rundt Blokk 4, men det gjenstår mye testing,
understreker Babione.
Når det gjelder utviklingen av JSM, har det vært
musestille i offentligheten det siste året. Slik Teknisk Ukeblad forstår det,
skyldes dette i stor grad at informasjonsflyten er myndighetsstyrt, fra Norge
og USA, og de har ikke nødvendigvis interesse av minutt til minutt-formidling
om slike våpenprogrammer.
Stillhet betyr
ikke nødvendigvis trøbbel. Kanskje tvert imot i visse tilfeller:
– I min jobb blir jeg vanligvis varslet når det
oppstår problemer. Ettersom jeg ikke har hørt noe om JSM-integrasjonen, burde
det burde borge for at alt går etter planen, mener F-35-sjefen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.