Ny, hemmelig forsvarsrapport avslører: - Kystvakten må seile uten
NH-90-helikoptere i minst ti år
Et
NH-90-helikopter foretar en testlanding på KV-senja 22.mai 2014. En intern
studie i Forsvaret tar til orde for at Kystvakta ikke skal utstyres med NH-90
maskiner. Foto: Ragnar Bøifot.
Av Oddvar
Nygård og Ola Solvang
Publisert: 23. januar 2018, kl.
14:22
Helikopterskandalen kan lamme kystvakten de 10
neste årene. En arbeidsgruppe foreslår å bruke alle de norske
helikopterresursene på ubåtjakt.
Fabrikken har
aldri klart å levere helikoptrene Norge har bestilt. NH–90 maskinene skulle
operere sammen med fregattene og Kystvakten. Mer enn 10 år etter at de første
maskinene skulle vært på plass, har verken Fregattene eller kystvaktskipene
seilt et eneste tokt i rom sjø med operative helikoptere om bord.
Problemene står fortsatt i kø, og NH–90 vil trolig aldri kunne dekke
det behovet for helikopterstøtte som lå til grunn for bestillingen i 2001.
Forsvarsstaben mener dagens reelle behov for helikoptertimer er 5400 pr. år.
Analyser fra Luftforsvaret peker mot at NH–90 i beste fall vil kunne levere
2100 flytimer – fra 2030!
Ingenting å dele på
Dette er bakgrunnen for de oppsiktsvekkende konklusjonene i utkastet
til rapport som Nordlys kjenner innholdet i. NH–90 resursen er så begrenset at
det rett og slett ikke er noe å dele på.
Det blir anbefalt
at alle NH90-helkoptrene
Norge får tak i skal overføres til fregattvåpenet. Kystvakten må i fremtiden
klare seg med støtte fra innleide, sivile helikoptre, eller såkalte UAV-er
(droner). Samtidig sår man alvorlig tvil om hvorvidt droner vil kunne fungere
under de rådende værforholdene i nord. Bruken av sivile herlikoptere er også
svært usikkert fordi en slik bruk av sivile resurser på militære fartøyer,
reiser alvorlige juridiske og folkerettslige problemstillinger.
Situasjonen er kritisk
Rapporten er
konkusjonen på en studie som er gjort på Forsvarets forskningsinstitutt (FFI),
på oppdrag fra Forsvarsdepartementet (FD) og Forsvarsstaben (FST).
Bakgrunnen for
studien beskrives slik i rapporten: «I sitt brev til
Forsvarsdepartementet (FD), Implementering av NH90 som operativ kapasitet i
Forsvaret, erkjenner Forsvarssjefen mangelen på operativ leveranse fra NH90 til
Kystvakten (KV) og Fregatt (FF)». Videre: «Forsvarsstaben (FST) anser konsekvensen av forespeilet mangel på
operativ leveranse på kort og lengre sikt som kritisk, en situasjon som gjør
det nødvendig å vurdere alternative tiltak».
Fregattene proriteres
Her erkjenner man
at NH90 ikke er i stand til å levere forventet operativ støtte til Kystvakten
og fregattene. Og at feilkjøpet av NH90-helikoptrene nå fremtvinger helt nye
grep. Rapporten «skal redegjøre for mulige tiltak som
kan dekke gapet, hvilke tiltak som ikke anses for å være kosteffektive og en
anbefaling fra FFI om hvilken struktur som best kan løse helikopteroppgavene
NH90 ikke får løst pga. lav flytimeproduksjon». Konklusjonen ble:
«NH90 prioriteres til FF» (fregattene).
Helikopter var en forutsetning for hele konseptet da Norge på
1990-tallet bygde nye fregatter. Uten helikopter er kampevnen til fregattene
svært redusert. Det er særlig fregattenes evne til å finne og bekjempe ubåter
som lammes når helikopterkomponenten blir borte. De siste årene har anti-ubåt
virksomhet blitt en stadig viktigere oppgave. Nato har nå store problemer med å
holde oversikt over de nye stillegående russiske ubåtene.
En del av
problemet med NH-90 er at maskinene krever ekstremt mye vedlikehold. 50
verkstedtimer for hver flytime. Hver time i lufta har fått en prislapp på
100.000 kroner.
Ifølge Aftenposten
22. januar sier forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen at han skal gi en anbefaling
som sendes Forsvarsdepartementet til uken vedrørende NH90-problematikken. Den
skal gi svar på hvordan gapet mellom det behovet NH90 skulle fylle og hva
helikopteret i dag er i stand til å levere, kan kompenseres.
Forsvarsdepartementet
skriver i en E-post til Nordlys at de ikke kan kommentere opplysningene i denne
artikkelen.
Helikopterskandalen
·
Norge bestilte i 2001 14 helikoptre
av typen NH90. Seks skulle betjene marinens fregatter. Åtte var øremerket til
Kystvakten
·
Prisen for samtlige helikoptre var
7,2 milliarder kroner
·
Alle maskinene skulle leveres i
perioden 2005-2008, men det første landet på Bardufoss først i desember 2011.
·
I perioden 2011-2016 ble det levert
ytterligere fire helikoptre og først i 2018 kom nummer seks.
·
I 2012 vurderte regjeringen å bryte
kontrakten med fabrikken i Italia pga. de stadige og voldsomme forsinkelsene,
men det ble med truslene.
·
Ingen av de NH90-maskinene som har
blitt levert har Forsvaret klart å sette i operativ tjeneste på Kystvakten. De
første fem maskinene skal nå tilbake til fabrikken i Italia for å oppgraderes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.