Skandinavisk rute til Murmansk
Oslo Lufthavn får i slutningen af 2018 sandsynligvis en ny rute til Murmansk, der er den største by nord for polarcirklen.
Rejsende mellem Skandinavien og den russiske havneby Murmansk kan i fremtiden meget vel få et alternativ til at flyve via Moskva. En omvej, som gør turen adskillige timer længere. Det russiske flyselskab Nordavia pønser nemlig på at åbne en direkte rute mellem Oslo og Murmansk.
På trods af et støt faldende befolkningstal gennem flere årtier, så er Murmansk fortsat den suverænt største by nord for polarcirklen. Byen ligger få hundrede kilometer fra grænsen til Nordnorge ud til Barentshavet og huser den russiske nordflåde. Byen er desuden en vigtig havn for Ruslands skibstrafik og den stadig stigende skibstrafik mellem Europa og Asien langs nordøstpassagen.
Nordavia ser på muligheden for at flyve mellem Oslo og Murmansk fra fjerde kvartal i år. Det skriver det russiske nyhedssite B-Port.
I dag flyver Finnair i sommersæsonen charter mellem Helsinki og Murmansk. Derudover har Murmansk kun flyruter til andre russiske byer samt charterflyvninger til Tyrkiet og Grækenland. Det hedengangne norske flyselskab Braathens fløj i 1990’erne fra Oslo Fornebu-lufthavnen via Tromsø i Nordnorge til Murmansk. Og i en længere årrække fløj Nordavia fra Arkhangelsk til Tromsø med mellemlanding undervejs i Murmansk.
Føres ud i livet
Nordavia har hovedkontor i Arkhangelsk samt base i samme lufthavn og i Moskvas Sheremetyevo-lufthavn. Det opererer ni Boeing 737-500 fly til og fra i alt 21 destinationer.
Nordavia har hovedkontor i Arkhangelsk samt base i samme lufthavn og i Moskvas Sheremetyevo-lufthavn. Det opererer ni Boeing 737-500 fly til og fra i alt 21 destinationer.
Nordavia’s rødder går tilbage til sovjettiden, hvor selskabet hed Arkhangelsk United Aviation Squadron. Det skiftede sidenhen navn flere gange til blandt andet Aeroflot-Nord for at signalere tilhørsforholdet til det statslige russiske flyselskab Aeroflot. I 2011 blev Nordavia imidlertid solgt efter at have fået sit nuværende navn kort tid forinden.
Sidste år annoncerede Nordavia og et andet russisk flyselskab, kaldet Red Wings Airlines, en fusion. Det er dog endnu uvist hvornår og hvordan fusionen føres ud i livet. Men indtil videre har den medført, at Red Wings har modtaget og taget en række Airbus A320-fly i brug, som egentlig var bestilt til Nordavia.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.