Sola 1977 - Utsjekksflyging etter konverteringskurs i Danmark - Foto: Per Gram
Før i tiden hadde vi et varslingsprogram i samarbeid med Sintef som het "lyn i dag". En kunne se alle lynnedslag/statiske utladninger i et visst område. Det var ikke noe forbud mot å fly, men vi var obs og fløy utenom kraftige byger. Nå er det ikke lov å fly dersom det er varslet mulighet for statiske utladninger eller lyn. Statiske utladninger har samme effekt som lyn, og helikoptrene kan bli skadet. En kollega, Odd Myrvang, hadde en kraftig en med en Super Puma LII hvor et plexiglassvindu i cockpit ble ødelagt i tillegg til skader på hovedrotor. Det kan bli kostbart. Men, jeg vet ikke om noen tilfeller hvor helikoptre har havarert på grunn av lyn. Ihvertfall ikke i norsk sektor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.