tirsdag 9. januar 2018

Stor vekst hos LCC`s men obs vedr. Norwegian - Check-In

Ryanair-fly i London Stansted Airport.

Næsten 12 procent lavprisvækst i 2018


De fire store uafhængige europæiske lavprisflyselskaber havde i 2008 en passagervækst på 28,5 millioner, hvilket svarer til det samlede passagertal for SAS.

Lavprisflyselskabernes fremmarch fortsætter med uformindsket styrke. Det viser passagertallene for 2017 fra de fire største europæiske lavprisflyselskaber, henholdsvis Ryanair, easyJet, Norwegian og Wizz Air.
Samtlige fire selskaber er uafhængige og således ikke en del af større luftfartskoncerner, hvor der kan flyttes rund på trafikken, som det kan være tilfældet med Eurowings i Lufthansa-koncernen, Transavia hos Air France-KLM og Vueling hos IAG.
At 2017 var et år med gode betingelser for luftfarten, afspejler sig i høj grad i den passagervækst, som de fire lavprisflyselskaber tilsammen repræsenterer. Væksten har i gennemsnit været på 11,7 procent, hvor Norwegian og Wizz Air trækker gennemsnittet op, mens Ryanair og easyJet trækker en smule ned.
Samlet var der 271,8 passagerer hos de fire lavprisflyselskaber i 2017, hvilket var 28,5 millioner flere end året før. For at sætte den enorme vækst i perspektiv svarer det til det samlede antal passagerer hos SAS i løbet af et helt kalenderår.Udfordringer trods vækst
Samtlige fire lavprisflyselskaber har udsigt til at få leveret mange nye fly i løbet af 2018, hvilket på forhånd er garanti for vækst.
“Ryanairs kunder kan se frem til endnu lavere priser i 2018,” lyder det fra Ryanairs marketingdirektør Kenny Jacobs.
Men træerne vokser ikke ind i himlen trods passagervæksten. Ryanair er eksempelvis udfordret i det interne pilotoprør, der umiddelbart før jul fik selskabets topchef Michael O´Leary til at love, at man ville indgå en dialog med fagforeningerne i begyndelsen af 2018. Hvis drøftelserne fører til etablering af lokale kollektive overenskomster for piloter og kabinepersonale, kommer det irske lavprisflyselskabs omkostningsstruktur til at se noget anderledes ud.
Sammen med easyJet er Ryanair også udfordret af konsekvenserne af Storbritanniens udtræden af EU, hvorfor der skal gøres en række tiltag for at sikre, at der kan flyves uhindret inden for EU samt til og fra EU fra foråret 2019.
Norwegian har også mange ting at slås med. Først og fremmest er det en stigende gæld i kombination med en presset indtjening, der påvirker selskabet, og det bliver i 2018 nødvendigt for Norwegian at vise aktiemarkedet, at selskabet har en bæredygtig forretningsmodel trods den markante vækst. I 2017 indfriede Norwegian ingenlunde det store potentiale.
Bedst funderet står Wizz Air, der fortsætter den voldsomme vækst. I 2017 var der 5,5 millioner flere passagerer ombord i selskabets fly i forhold til året før. Det svarer til en imponerende vækst på 24,1 procent, og umiddelbart er der ingen truende skyer i horisonten for det ungarske lavprisflyselskab.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.