Wizz Air: Opsvinget holder flyselskaber i live
Et stærkt marked i Central- og Østeuropa skaber mulighed for, at flyselskaber uden berettigelse i markedet, kan gemme sig, mener Wizz Air.
Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air er det hastigst voksende blandt de uafhængige lavprisflyselskaber i Europa. Vækstrater i 2017 og 2016 på henholdsvis 24 og 18 procent har bragt selskabet op i en højere liga i Europa med samlet 28,3 millioner passagerer sidste år og dermed på størrelse med SAS.
Den imponerende vækst har også betydet, at den europæiske luftfartsindustri begynder at holde øje med, hvad der sker hos det Budapest-baserede flyselskab. Formlen til profitabel vækst er der formentlig mange, der gerne vil have adgang til.
Derfor er ledelsen i Wizz Air også blevet mere efterspurgte som talere ved de mange luftfartskonferencer, der afholdes over hele verden. Således deltog Wizz Airs finansdirektør Iain Wetherall for nylig i Annual Global Airfinance Conference i Dublin.
Her talte han om markedet i Central- og Østeuropa, der i øjeblikket er karakteriseret ved en særdeles stærk efterspørgsel. Markedet omfatter et sted mellem 250 og 300 millioner mennesker, og den årlige vækst er på omkring 10 procent.
“Det eneste problem er, at der stadig er gemmesteder for flyselskaber, der eller ville være forsvundet,” sagde han ifølge Air Transport World.
Omkostninger er afgørende
Mange flyselskaber på Balkan har gennem de senere år været i store økonomiske vanskeligheder, men det stærke marked har virket livsforlængende, selvom lande som Ungarn og Makedonien ikke længere har nationale flyselskaber som følge af konkurserne i Malev og Macedonian Airlines.
Mange flyselskaber på Balkan har gennem de senere år været i store økonomiske vanskeligheder, men det stærke marked har virket livsforlængende, selvom lande som Ungarn og Makedonien ikke længere har nationale flyselskaber som følge af konkurserne i Malev og Macedonian Airlines.
Wizz Air er kendt for at have en særdeles konkurrencedygtig omkostningsplatform, hvilket er essentielt som ultra-lavprisflyselskab.
“Omkostninger er helt afgørende i 99 procent af alle rejser inden for Europa. Kun en procent af de rejsende efterspørger større senge, bedre vine og en højere servicestandard,” mener Wizz Air´s finansdirektør.
Derfor fokuserer Wizz Air konstant på at nedbringe omkostningerne, hvilket også er årsagen til de store investeringer i nye fly, der kan bidrage til lavere enhedsomkostninger. I dag har Wizz Air ikke færre end 256 fly i ordre hos Airbus fordelt på 72 A320-200 neo samt 184 A321-200neo.
Ifølge Iain Wetherall er nyere og større fly en måde, hvorpå omkostningerne kan sænkes yderligere. En Airbus A321-200neo er således omkring 20 procent mere omkostningseffektiv end A320-200neo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.