Oslo forsvarede sin andenplads
Den norske passagerafgift påvirkede ikke Oslo Gardermoen synderligt i 2017 og lufthavnen er stadig Nordens næststørste.
Første hele kalenderår med den ekstra passagerafgift, som Norge indførte i 2016, har ikke forhindret Oslo Gardermoen i at vokse ganske pænt i 2017. Således gik 27.478.921 passagerer gennem lufthavnen sidste år, hvilket svarer til en vækst på 6,6 procent i forhold til året før. Det betyder, at Oslo Gardermoen stadig kan kalde sig Nordens næststørste lufthavn bagefter Københavns Lufthavn og foran Stockholm Arlanda, der på trods af en vækst på 8,0 procent fortsat er knap en million passagerer bagefter Oslo Gardermoen.
Norges næststørste lufthavn, Bergen Flesland i Vestnorge, havde i 2017 6.110.944 passagerer, hvilket er 2,7 procent mere end året før.
Forsvarede tredjeplads
For bare få år siden var Stavanger Sola-lufthavnen Norges tredjestørste lufthavn. Men oliekrisen betød, at podiepladsen i 2016 blev overtaget af Trondheim-lufthavnen, som i 2017 forsvarede sin tredjeplads med en minimal vækst på 0,2 procent til 4.427.733 passagerer.
For bare få år siden var Stavanger Sola-lufthavnen Norges tredjestørste lufthavn. Men oliekrisen betød, at podiepladsen i 2016 blev overtaget af Trondheim-lufthavnen, som i 2017 forsvarede sin tredjeplads med en minimal vækst på 0,2 procent til 4.427.733 passagerer.
I Stavanger har man endnu ikke fået vendt den negative udvikling, men bløder ikke passagerer i samme grad som tidligere. Således gik passagertallet kun 0,4 procent tilbage til 4.177.673. Det er langt bedre end tilbagegangene på 4,7 og 6,8 procent i henholdsvis 2015 og 2016.
I Nordnorge har landets femtestørste lufthavn Tromsø haft et særdeles godt år med en vækst på 7,7 procent til 2.267.808 passagerer samt nye nye ruter til Frankfurt, Palma og Gdansk.
En stribe nye projekter
Norges fem største lufthavne drives af den statslige lufthavnsvirksomhed Avinor, der driver i alt 45 norske lufthavne, der til sammen havde næsten 53 mio. passagerer i 2017 og en vækst på 4,1 procent i forhold til 2016.
Norges fem største lufthavne drives af den statslige lufthavnsvirksomhed Avinor, der driver i alt 45 norske lufthavne, der til sammen havde næsten 53 mio. passagerer i 2017 og en vækst på 4,1 procent i forhold til 2016.
“Hovedårsagen til passagervækst er en forbedring i norsk økonomi med større optimisme for både virksomheder og enkeltpersoner. Også internationalt er der et økonomisk opsving, der påvirker besøgstal til Norge positivt,” siger direktør for Avinor Dag Falk-Petersen.
Den norske lufthavnsoperatør har en stribe nye projekter i gang eller på vej.
”Vi forventer en yderligere vækst i nogenlunde samme takt, og igangværende projekter i de kommende år er udviklingen af Tromsø, opførelse af en ny lufthavn i Bodø, vurdering af lufthavnsstrukturen i Lofoten, Ofoten og Vesterålen samt vurdering af behovet for en ny lufthavn i Hammerfest, og i sidste ende en ny lufthavn på Helgeland,” forklarer Dag Falk-Petersen.
Øge med 20 procent
I december sidste år indgik Avinor og SAS en intensionsaftale, der skal sikre vækst i flere af de største norske lufthavne i de kommende år. Parternes initiativer og samarbejde skal blandt andet være med til at sikre en årlig passagervækst i Oslo Gardermoen på fire procent i de kommende fem år samt øge antallet af SAS-rejsende til og fra Norge med mere end 20 procent.
I december sidste år indgik Avinor og SAS en intensionsaftale, der skal sikre vækst i flere af de største norske lufthavne i de kommende år. Parternes initiativer og samarbejde skal blandt andet være med til at sikre en årlig passagervækst i Oslo Gardermoen på fire procent i de kommende fem år samt øge antallet af SAS-rejsende til og fra Norge med mere end 20 procent.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.