Norwegian går efter flere Asien-ruter fra Sverige
Norwegian har ansøgt om en operativ driftstilladelse (AOC) i Sverige. Det skal gøre det muligt for selskabet at åbne flere ruter til Asien.
Norwegian har ansøgt om en operativ driftstilladelse (AOC) hos Transportstyrelsen i Sverige. Dermed får Norwegian et endnu stærkere fodfæste i Skandinavien og ikke mindst muligheder for udvidede trafikrettigheder.
”Sverige ligger strategisk positioneret og med en svensk driftstilladelse viser vi, at vi tror på forbedrede muligheder i Sverige og lufthavnen i Stockholm. Med et stærkere fodfæste i Skandinavien håber vi på flere trafikrettigheder til gavn for hele Skandinavien i form af flere direkte ruter, flere turister og flere arbejdspladser,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.
Det svenske AOC skal først og fremmest bruges til at øge Norwegians muligheder for at åbne flere Asien-ruter, som selskabet har ønsket gennem flere år.
Aftaler mellem Sverige og lande i Asien
”Vi vurderer, at vi har bedre muligheder for at åbne nye Asien-ruter fra Sverige med et svensk AOC. Det hænger sammen med de bilaterale aftaler, som Sverige har med nogle lande i Asien. Af konkurrencehensyn kan jeg ikke komme nærmere ind på, hvilke lande der er tale om eller hvilke ruter, vi er interesseret i,” siger Norwegians kommunikationsdirektør Anders Lindström til CHECK-IN.dk.
”Vi vurderer, at vi har bedre muligheder for at åbne nye Asien-ruter fra Sverige med et svensk AOC. Det hænger sammen med de bilaterale aftaler, som Sverige har med nogle lande i Asien. Af konkurrencehensyn kan jeg ikke komme nærmere ind på, hvilke lande der er tale om eller hvilke ruter, vi er interesseret i,” siger Norwegians kommunikationsdirektør Anders Lindström til CHECK-IN.dk.
Han understreger, at Norwegians ønske om et svensk AOC ikke har noget at gøre med de skandinaviske landes forhandlinger med Rusland om en udvidelse af de skandinaviske flyselskabers rettigheder til at overflyve russisk territorium via den såkaldte Sibirien-korridor.
Den eksisterende luftfartsaftale mellem Rusland og Skandinavien giver kun ét flyselskab fra hvert land – i øjeblikket SAS – lov til at benytte den nordlige Sibirien-korridor, som er den korteste vej fra de skandinaviske lufthavne til Kina, Japan og Sydkorea.
”Det er fortsat vores mål at få rettigheder til at flyve over det nordlige Rusland, men det er ikke derfor vi søger et svensk AOC. Det er på grund af de bilaterale aftaler mellem Sverige og lande i Asien,” siger Anders Lindström.
Norwegian flyver i dag fra både København og Stockholm til Bangkok via det sydlige Rusland. Med en svensk operativ driftstilladelse vil selskabet eventuelt kunne få flere ruter til destinationer i Sydøstasien og Sydasien ved at flyve via det sydlige Rusland.
På plads inden årets udgang
Norwegian forventer, at det vil tage cirka tre måneder at få et svensk AOC, som vil blive etableret under navnet Norwegian Air Sweden AB. Selskabet håber således, at den nye driftstilladelse er på plads inden årets udgang, oplyser Anders Lindström.
Norwegian forventer, at det vil tage cirka tre måneder at få et svensk AOC, som vil blive etableret under navnet Norwegian Air Sweden AB. Selskabet håber således, at den nye driftstilladelse er på plads inden årets udgang, oplyser Anders Lindström.
En AOC er en teknisk og operativ godkendelse udstedt af luftfartsmyndighederne i det enkelte land, som giver indehaveren lov til at operere kommerciel luftfart. Norwegian har i øjeblikket fire AOCer.
I Norge har selskabet to driftstilladelser. Det ene certifikat gælder for Norwegian Air Norway (NAN), som opererer ruter fra virksomhedens skandinaviske baser, mens det andet gælder for Norwegian Air Shuttle (NAS), der opererer ruter uden for Skandinavien.
Norwegian har også fået tildelt en irsk driftstilladelse til datterselskabet Norwegian Air International Ltd. (NAI), der har base i Dublin. Datterselskabet Norwegian UK (NUK), som har base i London, har ligeledes fået tildelt en engelsk driftstilladelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.