Giganterstatninger
etter sommerkaos i flytrafikken
25. juli 2018 12:16 – Oppdatert 25. juli 2018 12:16
Mangel på flypersonell, sprengt kapasitet på flyplasser, mye trafikk i
luftrommet og streik har ført til unormalt mange kanselleringer og forsinkelser
de to siste månedene. Her et foto av G gaten fra flytårnet på Oslo lufthavn.
SAS skylder passasjerer over 35 millioner kroner i erstatning for
kansellerte eller forsinkede flyvninger fra 1. juni og frem til i dag, ifølge
tall fra flyerstatningstjenesten Airhelp.
Mangel på flypersonell, sprengt kapasitet på flyplasser, mye trafikk i
luftrommet og streik har ført til unormalt mange kanselleringer og forsinkelser
de to siste månedene.
SAS er et av selskapene som har blitt hardt rammet av sommerkaoset i
flytrafikken. Hittil i sommer har flyselskapet måtte kansellere flere titalls
flyvninger, noe som har forårsaket store utfordringer for nordmenn på ferie.
I henhold til flyerstatningstjenesten Airhelps data, skylder SAS sine
passasjerer over 35 millioner kroner i erstatning for kansellerte eller
forsinkede flyvninger fra 1. juni og frem til i dag onsdag, skriver Airhelp i
en pressemelding.
I tillegg til mangel på piloter og mannskap rapporteres det også om
kaos på mange flyplasser rundt omkring i Europa, som har sprengt sin kapasitet
og sliter med å håndtere mengder av passasjerer som er ute på feriereise.
Bransjen beklager seg også over trang ATC (Air Traffic Control), eller
mye lufttrafikk i det Europeiske luftrommet.
Dette er passasjerens rettigheter
I tilfelle av forsinket eller kansellert fly, og i tilfeller der man
blir nektet ombordstigning, kan passasjerer ha rett til økonomisk kompensasjon
på opptil 600 € per person under visse omstendigheter. Betingelsen for dette er
at avreiseflyplassen er innenfor EU eller at det ansvarlige flyselskapet er
basert i EU/EØS. Videre må årsaken til forsinkelsen skyldes flyselskapet, og
forsinkelsen må etter EC261 regelverket være på mer enn tre timer.
Dersom ekstraordinære hendelser eller forhold er årsaken til forsinkelsene
eller kanselleringene, som for eksempel stormer eller medisinske
nødsituasjoner, er flyselskapene unntatt fra plikten til å kompensere
flypassasjerer.
Kilde. Airhelp.no
Streik har også rammet flytrafikken de siste ukene, hvor blant annet
over 100 000 av passasjerene til Ryanair har vært utsatt.
– Ekstreme utfordringer
Landssjef for flyerstatningsselskapet AirHelp i Norge, Andreas
Hermansson, mener utfordringene flyselskapene står overfor er ekstreme for
tiden.
– Sommermånedene er normalt travle for flybransjen, men dette er noe av
det mest ekstreme vi har sett. Når flere hundre tusen passasjerer blir rammet,
er det selvsagt alvorlig, sier Hermansson i en pressemelding.
Flyselskapenes ansvar
– Forsinkelser og kanselleringer betyr ikke bare at flyselskapene må
dekke kost og losji, men passasjerene har i mange tilfeller krav på erstatning.
Mangel på mannskap er og blir flyselskapenes ansvar, og i mange tilfeller er
også streik innenfor flyselskapenes herredømme. Vi ser at svært mange
flyselskap henviser til regelboken når det gjelder erstatning, men det er opp
til den enkelte passasjer å kreve inn erstatningen, sier Hermansson.
I 2017 hadde 243.000 nordmenn krav på erstatning som følge av
forsinkelse i forbindelse med flyreiser.
Dersom ekstraordinære hendelser eller forhold er årsaken til forsinkelsene eller kanselleringene, som for eksempel stormer eller medisinske nødsituasjoner, er flyselskapene unntatt fra plikten til å kompensere flypassasjerer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.