Le Bourget 1987 - Foto: Per Gram
Foto: Per Gram
Norge skulle velge nytt redningshelikopter, ble det besluttet i 2001. AW101 var en av kandidatene. Statsråd Odd Einar Dørum i Justisdepartementet, bestemte at, siden hans departement nå hadde det økonomiske ansvar for driften av tjenesten, skulle det nedsettes et utvalg som skulle vurdere kandidater. Undertegnede ble med i utvalget som ble kalt Helikopterfaglig Forum (HF). AW101 var en kandidat sammen med NH90 og S-92A. Etter at vår jobb var ferdig, kom også Super Puma EC225 med i konkurransen. Vårt Forsvar jobbet iherdig for å få inn NH90 (NSHP)som det allerede var tatt opsjon på. Utvalget endte jobben med å stadfeste at saken måtte ut på anbud. Innstillingen om dette ble levert i 2002. Da startet Forsvarets menn og kvinner opp en kampanje som jeg har beskrevet i klare ordelag i en senere vurdering av hendelsesforløpet som førte til en voldsom forsinkelse. Først i 2007 ble det besluttet at det måtte bli anbud.
I 2002 fikk undertegnede anledning til å fly to turer med AW101 fra Sola. Det var den kanadiske Cormorant-versjonen som skulle benyttes i Long Range SAR. Jeg fløy med testflyger Tim Noble og fikk manøvrere som jeg ville.
Fotos: Per Gram
Jeg ble begeistret; lett å fly med stor rekkevidde og god payload. Ytelsen har jeg nevnt. Basert på de kalkyler vi benyttet i vurderingen av helikoptertypene, så var dette en klar favoritt. Forsvaret ønsket det annerledes.
Jeg var på RAF museet i Colindale, et stykke utover Northern Line i London, onsdag. Der står den samme maskinen jeg kikket på for 31 år siden:
Foto: Per Gram
AW101 i norske farger kommer jeg tilbake til i en ny bolk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.