fredag 20. juli 2018

SAR - EH101 aka AW101

Le Bourget 1987 - Foto: Per Gram


Foto: Per Gram

Jeg reiste over til Paris, delvis for egen regning, for å beskue vidunderet. Jeg var nestleder i IFALPA HEL Committee og med i NF`s Operativt Utvalg med ansvar for helikoptervirksomheten i NF. Det spesielle med maskinen, utover størrelsen, var at den kunne oppfylle kravene til Class 1 operasjoner, selv ved max T/O vekt. I praksis betydde det at den kunne løfte av i hover og miste en motor. Den kunne da velge om den vil fly eller lande. Naturligvis lander den tilbake på avgangsstedet, men maskinens overlegne kraftreserver var noe helt nytt i bransjen. Maskinen var sivilt sertifisert allerede da. Senere som vi skal høre gjorde den stor suksess i RAF og Royal Navy. Danskene kjøpte også maskinen. Japan kjøpte en til politibruk.

Norge skulle velge nytt redningshelikopter, ble det besluttet i 2001. AW101 var en av kandidatene. Statsråd Odd Einar Dørum i Justisdepartementet, bestemte at, siden hans departement nå hadde det økonomiske ansvar for driften av tjenesten, skulle det nedsettes et utvalg som skulle vurdere kandidater. Undertegnede ble med i utvalget som ble kalt Helikopterfaglig Forum (HF). AW101 var en kandidat sammen med NH90 og S-92A. Etter at vår jobb var ferdig, kom også Super Puma EC225 med i konkurransen. Vårt Forsvar jobbet iherdig for å få inn NH90 (NSHP)som det allerede var tatt opsjon på. Utvalget endte jobben med å stadfeste at saken måtte ut på anbud. Innstillingen om dette ble levert i 2002. Da startet Forsvarets menn og kvinner opp en kampanje som jeg har beskrevet i klare ordelag i en senere vurdering av hendelsesforløpet som førte til en voldsom forsinkelse. Først i 2007 ble det besluttet at det måtte bli anbud.

I 2002 fikk undertegnede anledning til å fly to turer med AW101 fra Sola. Det var den kanadiske Cormorant-versjonen som skulle benyttes i Long Range SAR. Jeg fløy med testflyger Tim Noble og fikk manøvrere som jeg ville.

Fotos: Per Gram

Ikke noen særlig utvikling siden 1987 vil jeg påstå

Jeg ble begeistret; lett å fly med stor rekkevidde og god payload. Ytelsen har jeg nevnt. Basert på de kalkyler vi benyttet i vurderingen av helikoptertypene, så var dette en klar favoritt. Forsvaret ønsket det annerledes.

Jeg var på RAF museet i Colindale, et stykke utover Northern Line i London, onsdag. Der står den samme maskinen jeg kikket på for 31 år siden:

Foto: Per Gram

AW101 i norske farger kommer jeg tilbake til i en ny bolk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.